Känns inte stämpelklocka som en oerhört förlegad lösning när arbetsgivaren egentligen vill mäta att arbetstagaren utför en uppgift?
Flitiga svar så här långt. Kan ju vara så att den som slirar inte är så benägen att berätta om det, eller så har min spaning ingen bäring.
Avsåg vanliga anställda i min frågeställning, egen rörelse kan sluka hur mycket timmar som helst. Men det gynnar ju en själv förhoppningsvis i slutänden.
Har haft en period med sjukt mycket övertid i mitt arbetsliv som anställd, dit vill jag inte igen. Snittade drygt 900 timmar per år. Betalt enligt avtal, men det är inte en tid jag minns med glädje. Hade facket fått reda på det hade det nog blivit påföljder. Tack och lov är den tiden i mitt arbetsliv förbi.
Mitt problem är inte tiden vid datorn/i möten. Den är nog ca 40-45h i snitt över året.
Mitt problem är alla små stunder i soffan, på barnens träning, i kön osv osv när jag svarar på mail eller Teams meddelanden
Samt kanske framför allt… alla nätter när jag ligger och funderar…
Men de där nätterna är ju mer mentalt än att företaget får något värde ut av det.
Tänker nog jobb minst 60h/v (om inte mer)
Arbetar som ambulanssjuksköterska och om jag arbetar 9 helgpass på 10 veckor, jobbar minst 9 nätter på 10 veckor samt inte har någon inplanerad lunch (har måltidsuppehåll mån-fre och äter när vi kan oavsett). Gör vi detta har vi arbetstid 33,20 timmar i veckan. Dessa tider måste vi planera in varje schemaperiod på 10 veckor så går inte att fuska. Din avlösning börjar när du slutar så finns inget space att gå hem tidigare. Tyvärr är det en hel del övertid då vi inte kan planera upp dagen och du kan vara 1 - 2 h från station när du slutar etc. Sedan arbetar jag en del extrapass när det passar och säg att det har blivit 150 - 170 h på ett år i snitt kanske, då blir det ca 3,25 h extra per vecka. Då arbetar jag 35,5 h i veckan i snitt.
Jo. Delvis. Å andra sidan har jag en anställning som baseras på tid och inte utförda uppgifter. Och för egen del har jag inget emot det. Blir lätt att hålla koll på flex mm. Är en digital så stämplar inte på en fysisk plats även om jag också gjort det när jag jobbat på kontor.
Alltså hade jag haft massa frånvarotid trots att jag var instämplad hade det synts i systemen.
Nu har jag småbarn så landar ca 35 timmar på kontoret. Sen ungefär 15 timmar hemma.
Innan barnen låg jag runt 80h om vi inte räknar tjänsteresor som 24h arbetstid.
Det går alltid i perioder. När det är fint väder och semestertider så jobbar jag kortare. I November med stora leveranser - betydligt mer.
I teorin bara. I praktiken kan man sällan mäta detta då många har olika arbetsuppgifter med olika förutsättningar. Så man mäter instämplad tid och gör subjektiva bedömningar om folks prestation i samband med att man sätter ny lön.
Den som är högpresterande kan dessutom räkna med att “belönas” med att alltid få extrauppgifter när det krisar för andra, dvs något beting finns sällan för tjänstemän i alla fall. Den som är lågpresterande i sin tur tenderar att komma undan ännu mer eftersom den personens insatser inte är så eftertraktade.
Det finns lagar att följa också men när det kniper så fuskas det med det. Man får inte jobba både lördag och söndag (veckovila), löses genom att bokföra tiden så att detta inte syns. Man får inte jobba mer än X timmar övertid per vecka, löses genom att personen får vara hemma veckan efter och tiden bokförs på den veckan etc. Allt detta med chefens goda minne (men det här håller vi käft om…)
Fullt medveten om hur det fungerar.
Bara oerhört glad att jag inte kommit i kontakt med den typen av själadödande mentalitet på väldigt länge.
Intressant. Statligt, dvs skattebetalarna finansierar ett upplägg där din anställning går ut på att du är tillgänglig en viss tid, och inte vad som faktiskt kommer ut i andra änden?
Skrev kanske ut det lite hårt men det finns väl ingen anställning i Sverige där omfattningen av anställningen baseras på utförda uppgifter och inte tid? “Heltid” avser ju tid på jobbet, inte utförda uppgifter. Sen ingår det ju att man utför uppgifter i ett visst tempo osv men det man får betalt för är ju tiden och inte antalet uppgifter. Det är ju inget unikt för staten utan gäller för alla anställningar.
Brevbärare hade det så förr men tror att detta är ändrat. Sopåkare har väl något liknande, de jobbar på som idioter för att klara dagens beting och så är de lediga resten av dagen. Kanske har ändrats där också.
Det stämmer nog. Bra poäng! För inne i mitt kontorstänk kanske!
Men, givet vissa undantag så får de absolut flesta betalt per tid. Och ex sopåkarnas kontrakt är ju sannolikt utskrivet som tid/v (heltid, procent mm) men arbetsuppgifterna de har kan göra att de får sluta tidigare. Däremot har jag svårt att tro att de tvingas jobba över om de inte är klara med sin runda vid dagens slut?
Är väl osannolikt. Sopor är väl rätt predikterbart hur mycket det blir per område/runda. För brevbärare kunde det dock få en del absurda konsekvenser, det finns kända fall där brevbärare grävt ner post i skogen för att slippa dela ut alla julkort förr i tiden när man skickade en massa sådana. Även reklamutdelare (beting) dumpar sin reklam i återvinningen då och då, har sett det med egna ögon.
Mitt första jobb var som brevbärare för Citymail (fd Bring). Där fick man betalt efter antal jobbade timmar och beroende på vilken central du jobba på så var de olika noga med övertid. Hade ”turen” att börja jobba i börja av november så i deras ögon skulle jag vara ”fullärd” i december. Naiv och icke vetande om mina rättigheter slutade med att jag delade ut en runda från kl 10-18 utan lunch och cyklandes/springandes i 10-15cm nysnö🙃
Hade egentligen inget emot jobbet (kunde lyssna på musik och få betalt för att ”träna”) om det inte vore för typ kraven att man skulle vara lika snabba som de som jobbat där i 10+ år efter varit där några veckor.
Som högre chef i privata sektorn står det kanske ”heltid” på kontraktet men hur många faktiska timmar du jobbar är en helt annan sak.
Jag jobbar allt mellan 25-65 timmar per vecka, ibland sent på kvällen eller en söndag om jag ligger efter med något eller bara misslyckats med mitt fokus.
Min chef kunde inte bry sig mindre så länge allting flyter.
Jag kan inte fuska alls. Är detaljstyrd pga den typen av arbete. Mycket helgjobb vilket gör att vi enl avtal inte ska jobba mer än 38 timmar/vecka. I november jobbar jag 90% av mina 152 timmar, men är betald för 100%
Håller helt med. Vilken tid är egentligen arbetstid? Möten? När jag svarar på mail? Chattar på teams? Pratar i telefon? När jag gör en ppt?
Jag vill tro att jag har betalt för att skapa värde för min arbetsgivare genom att få saker att hända och lösa problem. Det gör jag i princip dygnet runt. Jag springer ca 5h i veckan och det är 100% problemlösning som sysselsätter mina tankar.
Tjänsteman
Privat bolag
Har övertidsersättning
På våran arbetsplats har vi stämpelklocka, men vi har möjlighet att helt lägga in tiderna manuellt. Jag lägger i princip alltid in 8 h oavsett om jag är där 6h eller 10 h.
Är jag nöjd med mitt arbete för dagen så går jag hem.
Övertid plockar jag enbart när jag känner att jag måste jobba ikapp pga plöttsliga händelser. Alltså inte för att jag slackat, utan om någon kommer med en akutgrej kvart i fem.