Många semesterdagar vid uppsägning

Hej,

Läst här en del men inte skapat konto förrens nu.

Den dagen jag väljer att kliva in i FIRE så kommer jag ha ca 170 semesterdagar tillgodo. Vet att det är dumt men jag är tillräckligt ledig så går ingen nöd på mig

Min fråga, är det bäst att ha min sista arbetsdag sista november, och be att få slutlönen utbetald året efter? Blir väl galet med skatt om jag tar det under ett år jag redan arbetat och fått lön? Jag kommer ju inte arbeta något det året och skatten avgöra väl på kalenderår?

Inte bättre ha semester från sista november tills dagarna är slut och där efter officiellt sluta? Har för mig man tjänar på den metoden eftersom alla brukar göra så.

4 gillningar

Sant, det är ett bra alternativ

Ta sista arbetsdag 31 december så kommer slutlönen garanterat året efter. Dessutom är december en månad med många röda dagar.

Arbetsgivaren kanske inte vill vänta med att betala ut slutlön. Onödigt att riskera. Det stämmer att skatten beräknas på helåret.

Blir även nyfiken på vad det är för slags arbetsgivare som tillåter att spara så många dagar?

2 gillningar

Hur i hela friden samlar man på sig 170 dagar? alla företag jag varit på har ett tak på runt 25dagar, har man mer än så blir dom utbetalade

Men det är väl bara o ta semester 170 dagar o sluta sen?

2 gillningar

Då tjänas nya semesterdagar in under semesterperioden. En del arbetsgivare skulle nog inte tillåta det om ansökan om ledighet kom in efter uppsägning.

Tre fördelar med att ta ut ledighet istället för pengar är

1. Du tjänar in ytterligare 15 - 18 semesterdagar.
  2. Tjänsepensionen rullar på vilket den inte gör om du har ut semestern i pengar.
  3. Skatten sprids ut på 2026 så att du inte riskerar att gå i taket och måste börja betala statlig skattl.

OBS: Stäm av med arbetsgivaren så att de godkänner att du lägger ut semestern på det sättet.

Lycka till med FIRE och se till att du vet vad du skall göra dagen efter det du slutar jobbet och inleder FIRE med 170 dagars arbetfri semester.

1 gillning

Mycket bra input. Lutar nog till alternativet att först ansöka om längre ledighet, sen när 3 månader återstår så väljer jag att formellt säga upp mig. Kommer dock informera min chef som inte kommer att ha något emot upplägget.

Angående hur man kan spara så mycket så vet jag inte, men har många sparade och ingen som sagt något. Är anställd i privat koncern.

Finns risk för konkurs? I så fall är det bättre att få ut allt på slutlön så fort som möjligt.

Nej, ingen risk för konkurs som det ser ut nu…. Men, allt kan ju ändras.

Tänker du på något specifikt avtal?

För t.ex. ITP1 spelar det ingen roll då tjänstepensionen sätts utifrån lönen, så är den högre en enstaka månad får man mer pension avsatt den månaden.

Så länge lönen är under ca 208k (2026) per månad gör det inget att det betalas ut mycket i klump utan kan snarare vara fördelaktigt för vissa då större andel kommer över ca 52k lön som brukar ge +30% avsättning istället för 4,5%.

208k är i ITP1 taket för intjäning en enstaka månad så det är något att tänka på om man får groteskt stor slutlön, men bortsett det får man inte mer tjänstepension av att smeta ut det.

Det spelar väl inte så stor roll då TS får tillbaka all evt. överbetalning av skatt efter lämnad inkomstdeklaration nästa år. Vilken månad det tjänas in har ju ingen betydelse för slutskatten.

3 gillningar

Kanske lite off-topic men det här är väl från din arbetsgivares sida rent olagligt?

Att ha låtit dig spara så kopiöst mycket semester alltså, semester ska ju tas ut som ledig tid.

Finns det något särskilt skäl till att det har blivit så?

Det är ju typ 8 månadslöner så man kan nog utgå att det är långt över 208k.

Semester fram tills slutdagen borde vara det bästa i de flesta fallen, utöver fortsatt pensionsavsättning så kanske det kvalificerar för bonus nästa år om det finns ett sådant system?

1 gillning

Nja, jag har 35 dagar per år och tar ut ungefär 20 / år. Så det byggs på.

Jag tillhör ITP1 så det stämmer det du säger

1 gillning

Intressant ändå att du snålat så med semester men nu ska sluta jobba. Har du nån plan för din nya vardag?

Snålat? Jag har tagit ut 20 dagar / år.

Sen har jag varierande belastning på arbetet under året.

Det var ingen kritik. Mer genuint intresserad av din plan efter uppsägning - eftersom du sparar 15 dagar i dagsläget och är ”tillräckligt ledig” på 20 dagar/år.

1 gillning

Tack för dina kommentarer:

Tjänstepension: Tänker inte på något speciellt avtal Tack för förtydligandet.
Uttag 2026: Menar att bätrre få ut så stort belopp som möjigt 2027 för att inte slå i skattetaket 2026. Tack för påpekandet.

1 gillning

Jag har så att jag i princip kan välja när, var och hur jag kan arbeta så 20 dagar helt ledigt är helt ok.

Förstår, ibland kan text uppfattas annorlunda än tal :slight_smile: