Den dagen jag väljer att kliva in i FIRE så kommer jag ha ca 170 semesterdagar tillgodo. Vet att det är dumt men jag är tillräckligt ledig så går ingen nöd på mig
Min fråga, är det bäst att ha min sista arbetsdag sista november, och be att få slutlönen utbetald året efter? Blir väl galet med skatt om jag tar det under ett år jag redan arbetat och fått lön? Jag kommer ju inte arbeta något det året och skatten avgöra väl på kalenderår?
Inte bättre ha semester från sista november tills dagarna är slut och där efter officiellt sluta? Har för mig man tjänar på den metoden eftersom alla brukar göra så.
Mycket bra input. Lutar nog till alternativet att först ansöka om längre ledighet, sen när 3 månader återstår så väljer jag att formellt säga upp mig. Kommer dock informera min chef som inte kommer att ha något emot upplägget.
Angående hur man kan spara så mycket så vet jag inte, men har många sparade och ingen som sagt något. Är anställd i privat koncern.
För t.ex. ITP1 spelar det ingen roll då tjänstepensionen sätts utifrån lönen, så är den högre en enstaka månad får man mer pension avsatt den månaden.
Så länge lönen är under ca 208k (2026) per månad gör det inget att det betalas ut mycket i klump utan kan snarare vara fördelaktigt för vissa då större andel kommer över ca 52k lön som brukar ge +30% avsättning istället för 4,5%.
208k är i ITP1 taket för intjäning en enstaka månad så det är något att tänka på om man får groteskt stor slutlön, men bortsett det får man inte mer tjänstepension av att smeta ut det.
Det spelar väl inte så stor roll då TS får tillbaka all evt. överbetalning av skatt efter lämnad inkomstdeklaration nästa år. Vilken månad det tjänas in har ju ingen betydelse för slutskatten.
Det är ju typ 8 månadslöner så man kan nog utgå att det är långt över 208k.
Semester fram tills slutdagen borde vara det bästa i de flesta fallen, utöver fortsatt pensionsavsättning så kanske det kvalificerar för bonus nästa år om det finns ett sådant system?
Det var ingen kritik. Mer genuint intresserad av din plan efter uppsägning - eftersom du sparar 15 dagar i dagsläget och är ”tillräckligt ledig” på 20 dagar/år.
Tjänstepension: Tänker inte på något speciellt avtal Tack för förtydligandet. Uttag 2026: Menar att bätrre få ut så stort belopp som möjigt 2027 för att inte slå i skattetaket 2026. Tack för påpekandet.