Hej har varit sjukskriven 26 mån jobbar på ett mindre resebolag som administratør samt IT-tekniker. Varje mån ær mitt lønebesked 0:- vilket ær rætt men sista avinin jag fick hade de tagit borta mina sparade semester pengar. Hur många år kan man spara, hade 16 betalade dagar sparade. Tack før alla komentarer.
Man brukar kunna spara 5 dagar i fem år. Det som inte tas ut utöver det brukar betalas ut i pengar runt april.
Tråkigt att höra.
Menar du sparade semesterdagar?
Beror på vilket avtal man har. Jag kan spara 30 dagar hur länge som helst…
Hade dina sparade dagar verkligen försvunnit?
Det är brukligt att de faller ut till betalning som lön.
Ja sparade semesterdagar sen 3 år.
Ja jag kan inte se jag har fåt dåm ut i lön.
Vilket land pratar vi om? Dina bokstäver får mig att gissa att det kanske spelar in när det gäller lagstiftning och regelverk…
Bor och jobbar i Sverige.
En tanke skulle ju kunna vara att prata med din arbetsgivare.
Jag har 41 sparade sedan tidigare. Och 31 kvar av de som avser detta år. Vi får spara hur mycket vi vill (per år) men måste ta ut minst 20 om året. Jag som har 33 dagar får alltså spara 13 om året. De får ligga kvar hur länge som helst, men jag tror inte vi får ha mer än 60 dagar sparat (utöver de som tilldelas för innevarande året), då tvångsutbetalas de antingen kontant eller om man vill löneväxla.
Anledningen att jag har så mycket är inte att jag inte varit ledigt, men att jag jobbat så mycket att jag vid sommaren kanske tar ut två-tre veckor semester och två-tre veckor flex/komptid på sommaren och (resterande för att komma upp till 20) på diverse klämdagar och jul med mera.
En tanke skulle ju kunna vara att prata med din arbetsgivare.
Precis. Det är mycket mer troligt att din arbetsgivare kan svara på vad som hänt med din sparade semester än att lite random, om än kvalificerat, folk på internet kan.
Har du kollektivavtal har jag svårt att se att de bara kan försvinna. Har du inte kollektivavtal kan väl en arbetsgivare hitta på ganska mycket tokigheter så länge du skrev på det när du anställdes. Om du inte vill prata med din arbetsgivare kan du ju alltid kika igenom ditt anställningsavtal och vad det säger om sparad semester.
Beror på vilket avtal man har. Jag kan spara 30 dagar hur länge som helst…
Jag får spara max 50 dagar. Jag har sparat 50 dagar…
Lite OT svar i tråden. I all välmening till er som översparar semesterdagar.
Jag förlorade en gång 57 st sparade i en oväntad snabb konkurs när allt gick åt helvete. Plus en massa annat i lön och utlägg. Ni har förmodligen såpass höga löner så ni maxar snabbt “lönegarantin”. Bättre ta ut dem och behövs långledigt nån gång så sök tjänstedigt.
Man kan spara 5 dagar per/år hur länge som helst där jag jobbar.
Detta skiljer sig mycket beroende på vilket avtal man har privstanställd eller statligt eller något annat är väldig olika från arbetsplatser