Kan börja med att säga att jag är deltidsanställd på en av sveriges största lågprisvaruhus. Min chef, är min egen pappa.
har inte jobbat nog mycket tidigare år antar jag för att få ihop så många semesterdagar men jag märkte egentligen efter sommaren att jag hade 25 betalda semesterdagar kvar när jag tittat på lönespecifikationen. Har typ sparat ihop max typ 5 tidigare men aldrig haft såhär många. Så det har aldrig varit på tapeten att jag ska ta ut semester som ‘‘vanlig’’ personal. Ska också sägas bara att jag är 22 år och bor hemma fortfarande men med planer att vilja flytta ut.
Är i grunden VÄLDIGT konflikträdd och vågar inte ta upp saker med farsan som också är min chef. Nämnde det lite slött typ i september om semesterdagarna och fick ett lika slött svar tillbaka typ ‘‘ja dom måste vi kanske försöka lösa på något sätt.’’
Efter detta gick det verkligen utför för just vårat varuhus. En kollega som jobbat i 35-40 år blev tagen för snatteri/stöld i butiken och fick sparken vilket tog hårt på farsan. (hade tagit kontanter varje månad för 10k+) Typ 1 vecka senare går en till heltidsanställd på mammaledigt i 1+år. Nästa vecka är det 2-3 till som slutar av olika anledningar.
Ska sägas att vi är kanske 10st totalt som är anställd och förutom jag och en till så har dom flesta jobbat där 30+ år. Har i princip varit samma personal för evigt och nu plötsligt blev det en väldig personalbrist. Bor inte heller i största staden där det svämmar in folk som lämnar in CV och vill jobba.
Pappa/chefen har alltså haft fullt upp senaste månaderna med att fixa schema/personal så allt ska gå runt och han har varit mer sliten än normalt.
Med allt detta i åtanke så tror jag till 100% att han glömt bort att jag har 25 betalda semesterdagar som inte tagits ut ännu. Och vad jag har läst runt så får man INTE ta ut dessa i enbart pengar utan de ska kombineras med ledighet.
Så vad händer egentligen med dessa dagar när nästa semesterår börjar. 1a april har jag för mig att det är. Kommer dom automatiskt betalas ut ändå? Och då kanske farsan får problem av någon för att inte gett personalen ledighet.
Som jag sa innan så är jag konflikt rädd och tror inte farsan räknar med att jag ska försvinna en månad framöver. Finns exakt med personal så det ska gå runt men skulle något bli sjuk så måste någon, typ jag, jobba dubbelskift.
Vad har ni för tankar/åsikter och svar på min fråga om semesterdagarna?
Jag som är nästan dubbelt så gammal som du tänker så här:
Just nu eller inom en viss tid är det kanske inte läge att försvinna 1-4 veckor på semester. Visa framfötterna och hjälp pappa/företaget/varuhuset.
Se det som en investering i dig. Kanske blir du chef/VD en gång i tiden med en god arbetsmoral.
När det gäller semesterdagarna så ser jag det som att de “brinner” inte inne, utan ska betalas ut i lön. Dock funkar det ofta så att de sparas i 5 år först. Först det femte sjätte året betalas de ut. Så ingen panik med det. Men kolla upp det hur det är på ert företag.
Det här med att vara konflikträdd får du försöka träna bort. Kanske växer du ifrån det i livet. Du är väldigt ung fortfarande.
Jobbar du varierande tid eller har du samma typ av tjänstgöringsgrad varje månad? Har du en fast tjänstgöringsgrad så kan du så klart arbeta mertid eller övertid.
Jag hade under studierna en anställning inom handeln som innebar att jag jobbade varannan helg. Om jag inte minns fel så var 25 dagars semester då att jag slapp jobba mina helger under sommaren plus fick semestertillägget. Innan var jag timanställd och fick då i stället semesterersättning på varje lön. Det här var dock 00-tal så kan ha ändrats då.
Är ni franschisetagare till en större kedja och du organisatoriskt är anställd av din pappas bolag? Annars borde ju kedjan ha en central HR du kan fråga.
Man är inte besvärlig för att man vill ta ut sin semester, tvärtom. Arbetsgivare har nog mer problem med de som inte vill ta ut semester generellt då det finns rätt mycket regler kring detta, ofta hur mycket du kan spara.
Jag skulle börja i ändan med att kolla exakt vad sina intjänade semesterdagar betyder. Sedan får du tillsammans med arbetsgivaren planera in den semester som du ”måste ta ut” respektive vad du kan spara till nästa semesterår.
Enligt semesterlagen måste du ta ut dina 20 första dagar. Det är en av få lagstiftningar som har två ansvariga - både arbetstagaren och arbetsgivaren. Om du inte tar ut semester riskerar ni i förlängningen vite.
På de arbetsplatser jag varit chef så har HR följt upp mig noga på att jag säkrat mina anställdas semester.
Jag tänker som så att på jobbet är han främst din chef och inte din pappa. Utanför jobbet tvärtom. Klarar ni inte att separera dessa två och vara proffisionella så kanske ni inte ska jobba på samma ställe?
Det brukar vara så att man får spara 5 dagar i fem år. De övriga 20 måste man ta ut under perioden april-mars annars ska de betalas ut i samband med aprillönen.
Jag är själv väldigt flygrädd och har jobbat mycket med den rädslan. Flög ToR Skellefteå som övning inför en resa till Japan för några år sedan. Så jag vet att även om jag skriver att det inte är en dramatisk diskussion som du behöver ha med din chef så kommer det inte att lira att skriva så. Stressen/Ångesten ökar ju närmre man kommer det som man är rädd för, när man sedan väljer att undvika det så dämpas stressen radikalt men man har inte tagit ett kliv framåt utan bara återgått till status quo. Man har lärt sig själv att man precis sluppit undan något riktigt farligt och nästa gång kommer man vara exakt lika stressad.
Bara genom att ta en diskussion om semesterdagarna med din far aka chef så kommer du ha utmanat en rädsla. Det är, de facto, modigt att utmana sina rädslor. Det är något som du kommer ha nytta av senare i livet. Garanterat.
Du måste ta upp detta med din chef och far. Som arbetsgivare kan man få problem om en anställd blir sjuk och inte tagit ut tillräcklig ledighet.
Ju längre tiden går desto större blir problemet med att det ställer till det för både dig, din far och firman. Det blir mindre tid att planera in din ledighet på bl.a.
En större kedja, då går du nog under handels kollektivavtal. Det bör även finnas en HR avdelning och löneavdelning på huvudkontoret som du kan ställa frågor till.
Det som kommer hända om du inte tar ut semester innan bryttiden (1:a mars) är att 5 dagar sparas automatiskt (dock som längst i 5 år) och resten av dagarna kommer betalas ut i april.
Du har alltid rätt att ta ut 20 dagar sammanhängande under semesterperioden (sommaren).
Dock kan det hända att man blir sjukskriven eller är föräldraledig och isf har kvar flera dagar under ett år.