Hej,
Jag ansökte om semester vecka 28-32 men arbetsgivaren flytta den till 33-36.
Nu vill jag ta bort dessa veckorna.
Men enligt min chef måste jag ta dessa nu trots att han har flyttat dem? Kan det stämma?
Hej,
Jag ansökte om semester vecka 28-32 men arbetsgivaren flytta den till 33-36.
Nu vill jag ta bort dessa veckorna.
Men enligt min chef måste jag ta dessa nu trots att han har flyttat dem? Kan det stämma?
"
Den svenska semesterlagen ger alla anställda rätt till fem veckors semester per semesterår. Av dessa har du rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni – augusti
"
Vecka 36 är i September så i detta fall följer arbetsgivaren inte semesterlagen.
Kontakta din fackrepresentant om arbetgivaren inte ändrar sig.
Okej, bra att veta. Men har jag rätt till att ta bort den nu när jag inte får den jag vill ha? Kan arbetsgivare tvinga en att ta dem nu? Trots att jag inte ens önskat de veckorna?
Enligt semesterlagen kan arbetsgivaren förlägga 4 veckor semester mellan juni - augusti, arbetsgivaren kan även förlägga på andra veckor än dem du har önskat, dock kan dem bara lägga ut betalda semesterdagar.
Det enda som är mot lagen i detta fall är semester v.36 som är i september.
Men har jag rätt till att ändra/ta bort min semester nu när han flyttat veckorna?
Enligt han får jag inte ta bort dem nu.
Du måste ta ut minst 20 dagar per år. Om arbetsgivaren hävdar att det inte är möjligt under sep-dec så kommer du behöva ta ut dina dagar under juni-aug.
Där har arbetsgivaren rätt att bestämma, men bör ta hänsyn till arbetstagarens önskemål.
Så, finns det möjlighet för dig att ta ut dina 20 dagar resten av året?
Absolut finns det. Ska bland annat åka skidor och liknande.
Du kan sannolikt inte neka semester på sommaren även om det inte är önskade veckor. Lagen här är dock inte svart/vit. Det du har rätt till som redan nämnts är 4 veckor sammanhållande semester under sommarmånaderna vilket du nu inte har. Det är kanske något du kan använda som förhandling här om arbetsgivaren finner det bättre än att flytta din lagda semester eller iallafall sista veckan.
Om striden här är värd att ta är något att fundera på dock. Vare sig man har rätt eller fel och oavsett hur trevligt och sakligt man håller på sin rätt så är det ju aldrig något positivt i arbetsgivares ögon att ta arbetsrättsliga strider. Har du otur har du en arbetsgivare som för alltid kommer anse dig vara besvärlig och besvärliga anställda är ju aldrig riktigt önskvärda. Hur tydligt och hur det kommer manifesteras beror återigen på arbetsgivaren och chefen. Men det är tyvärr riskabelt.
Ang ditt svar om möjlighet finns att ta ut semester övriga året så är det inte din möjlighet att ta ut den som är relevant utan arbetsgivaren att ge den. Man kan tycka att det aldrig behöver vara större ett problem men det krävs inte mycket för att en arbetsgivare kan hävda att det inte är möjligt utan att behöva göra alltför mycket för att styrka det. Med bra arbetsgivare som faktiskt i praktiken bryr sig om sina anställda brukar dock sådant här alltid lösas med kommunikation och god framförhållning.
Just detta är det största problemet.
Vill mer veta vad lagen säger. Säger lagen att jag inte får ta bort är det ok. Men säger lagen annat vill jag flytta. Vill bara följa lagen oavsett vad min chef säger.
Som sagt lagen är inte riktigt svart/vit i grundfrågan här men när det gäller din rätt till 4 sammanhängande veckor under juni-augusti är den det. Skulle säga att där har du din bästa chans. Att vara beredd på avstå sommarsemester helt men går inte det vill du ha dina 4 veckor under sommaren. Är arbetsgivaren stingslig kan de ju dock fortfarande neka och då kan du behöva koppla in fack eller ta juridisk strid själv.
Således, om chefen säger att han endast kommer bevilja semester vecka 33-36 i år så måste du vara ledig då.
Men du nämnde att han flyttat semesterveckorna - har chefen redan godkänt och beviljat ledighet vecka 28-32? Om ja så får han inte flytta veckorna, beviljad ledighet kan inte ändras utan samtycke.
Precis, en beviljad semester får ingen part flytta på egen hand. Båda måste då vara överens.
Jag vill hävda att semesterlagen är klar över att den anställde har RÄTT att få 4 veckor sammanhängande ledighet under de veckor där 1/6 infaller och fram till den vecka där 31/8 (31/8 2025 är söndag v 35, alltså måste din arbetsgivare t ex flytta din semester till v32-v35, eller 4 andra sammanhängande veckir)infaller.
Arbetsgivaren har RÄTT att kräva att den anställde tar ut 4 veckor under samma period. Den anställde kan alltså INTE ensidigt välja att avstå semester. Anställd och arbetsgivare måste vara överens.
Enligt semesterlagen är semesteråret (under vilket du har rätt att ta ut de 25 dagar du har rätt till, förutsatt att du har “tjänat in” betald semester) 31/3 - 1/4 och intjänandeåret 31/3 - 1/4 året före. Detta gäller om det inte finns ett kollektivavtal som reglerar på annat sätt.
Semesterlagen är också (tyvärr) klar med att om arbetsgivare och anställd/lokala facket inte kan komma överens om förläggning av huvudsemestern så har arbetsgivaren rätt att bestämma så länge det är 4 veckor sammanhängande under (i år) 26/5 - 31/8.
Kräv åtminstone din rätt att få flytta semestern till v 32 - v 35, men erbjud dig att istället flytta all semester till efter sommaren om det underlättar för arbetsgivaren. Kom dock ihåg att du enligt lagen i så fall inte kan kräva att få 4 sammanhängande veckor.
AI svarade på frågan “Måstet man ta ut semester enligt semesterlagen”
Enligt svensk semesterlag måste du ta ut minst 20 dagar av din semester varje år i form av ledighet. Detta är för att säkerställa att du får tillräcklig vila och återhämtning. Om du har fler än 20 semesterdagar, kan de överskjutande dagarna sparas till senare år, upp till fem år.
Om din arbetsgivare har bestämt specifika veckor för semester och verksamhetens behov kräver det, är det svårt att helt hoppa över att ta semester, såvida det inte finns särskilda skäl som ni kommit överens om.
Dessutom är arbetsgivaren skyldig att lämna besked om när den anställde skall få sin semester minst två månader i förväg (“senast två månader innan semesterperioden börjar”). Om rutinen är att önskemål om semester lämnas till arbetsgivaren/chefen senast ett visst datum och den anställde inte har fått besked senast två månader innan om att semester ej kan beviljas den önskade perioden så är det försent för arbetsgivare/chef att avslå önskad semesterperiod och bestämma annan period.
I klartext, får du besked om v 33-36 senare än två månader före din önskade semester har chefen inte rätt att flytta på den(nu är det ju mer än två månader kvar till v 28 som TS hade önskat, så om AG/chef inte tidigare sagt ja till önskemålet så får AG/chef tyvärr flytta på semester, men INTE till v 33 - 36, men v 32-35 skulle vara ok).
Som fackligt ombud skulle jag dock i en förhandling hävda att semesterlagens skrivning “att besked ska lämnas senast två månader innan semesterperioden börjar” skall tolkas som att alla anställda har rätt att få besked om sin semester två månader innan den enligt semesterlagen definierade semesterperioden börjar(i år 26/5 - 31/8) och inte när den aktuelle anställdes semester skall börja(alltså besked till alla senast 26/5). Tolkningsfråga, javisst men jag skulle hävda min tolkning och vara beredd att ta det till central förhandling. Viktig princip att alla ska ha möjlighet att planera sin semester, boka resa eller stuga etc.
Jag vill ta ut min semester men inte de veckorna arbetsgivaren tycker. Vill endast ha 2 i sommar. Men är tvungen att ta 4 veckor i sommar?? Vill ta de andra 2 när jag åker skidor bland annat. Ville först ha vecka 28-32, men det fick jag inte. Då vill jag endast ha 2. Han kan ju knappast tvinga mig ta alla 4 under sommaren? Prata med facket, och så kan han inte göra.
Tyvärr har arbetsgivare möjlighet att “tvinga” anställda att ta 4 veckor semester under “semesterperioden”(som jag tidigare förklarat vilken tid det är ) under förutsättning att det är 4 sammanhängande veckor. Du har rätt att ta ut de resterande 5 dagarna annan tid på året efter överenskommelse med arbetsgivaren.
Eftersom din arbetsgivare inte har rätt att ensidigt bestämma att du ska ta ut semester v 33 -v 36(eftersom v36 är efter semesterperioden )utan möjligen v 32 - v 35, så kan du ju föreslå att du tar semester v33 - v 35(3 veckor) under förutsättning att du kommer att få semester 2 veckor när du vill åka skidor. Se till att få skriftligt på den överenskommelsen (chefen kanske har bytt jobb inom eller utom företaget när det är dags att åka skidor).
Slutsats: jo tyvärr kan en “taskig” arbetsgivare/chef tvinga dig att ta 4 veckor semester på sommaren om det är 4 sammanhängande veckor som infaller under “semesterperioden”(i år = 26/5 - 31/8).
En “schysst” arbetsgivare/chef försöker komma överens med de anställda så att så många som möjligt får semester när de helst vill ha sin semester.
På vissa arbetsplatser är det väsentligt mycket mindre att göra under sommaren och vissa arbetsplatser stänger hela eller delar av sommaren och därför behöver vissa arbetsgivare kunna “bestämma” när de anställda skall få sin semester.
Många som kör s.k. industrisemester och har fastställda perioder då folk ska vara lediga.
Själv råkat ut för det då alla var tvungna att vara lediga juli månad.
Det jag kan sammanfatta ur denna tråden är att anställning är livegenskap.
Löneslav …