Vi har missat en sak ang semestergrundande föräldraledighet. Tydligen så räknas inte lägstanivådagar som semestergrundande och vi har typ 2/3 av våra dagar kvar som just lägstanivå dagar.
Vem vet vilka dagar vi plockar ut när vi är föräldralediga. Är det ens något företag som drar bort dessa dagar som ej semestergrundande och hur håller man koll?
Vart kommer din information från? Jag tror inte det stämmer. Vad jag kan läsa mig till är de första 120 dagarna man är ledig semestergrundande. Det har inte något med hur många eller vilken typ av dagar man ansöker om ersättning för
Stora byråkratiska bolag begär nog intyg från försäkringskassan i samband med att du är ledig. Mindre bolag som litar på sina anställda vill nog helst slippa administrationen. Då tittar man inte ens att den anställde har rätt till att vara ledig, eller ens tar ut penning från FK. Det blir som en tjänstledighet istället. Även om arbetsgivaren håller räkningen så har de ju ingen aning om hur föräldrarna fördelar dagarna mellan sig. Om de inte begär ett intyg dvs.
Det spelar ingen roll om det är lägstanivå eller SGI-nivå av dagar du ansöker om till försäkringskassan. Det är de 120 första dagarna per födsel som är semesterlönegundande, eller 180 dagar för ensamstående föräldrar.
I och med era inlägg så dubbelkollar jag och det är ju som ni säger att det gäller de första 120 dagarna på ens föräldraledighet som är semestergrundade.
Jag som redan varit föräldra ledig för tex 2 år sedan och tänker ta ut 2 månader föräldraledighet nu när barnen är 4år kan inte räkna med att dessa föräldradagar kommer vara semestergrundande.
Det beror på hur mycket föräldraledighet du har tagit ut för det barnet (eller barnen om flerbarnsfödsel) tidigare. Har du tagit ut färre än 120 dagar ska du såklart få sem.grundande frånvaro upp till taket.
Och det hänger också på om det är samma arbetsgivare. Är det ny arbetsgivare så börjar du ju om på 0 hos dem.
Med andra ord kan vi som redan tagit ut mer än 180 dagar för båda barnen under deras första år och som nu tänker vara föräldraledig i ca 2,5 månad nu innan semestern inte kunna räkna dessa 2,5 månaderna semestergrundande.