Kalenderdagsavdrag

Hej!

Jag försöker ta reda på hur jag skall förhålla mig till begreppet kalenderdagsavdrag.

Lite backstory:

Jag tänker ha långledigt från mitt jobb nu i sommar.
Har blivit lovad tjänstledigt då jag inte har semesterdagar så att det räcker hela sommaren.

Så då tänkte jag försöka att placera ut semesterdagar och ledigt utan lön på ett sätt som minimerar löneavdrag och ändå pluttar ut lagom mycket pengar under de månader som jag är ledig.

Men då är det så att om man är tjänstledig mer än fem dagar i sträck så övergår beräkning av löneavdrag från att vara arbetsdagsavdrag till att bli kalendeedagsavdrag. Dvs avdraget blir baserat på det antal kalenderdagar jag är ledig och inte bara vilka arbetsdagar jag är borta.

Så min stora knäckfråga blir nu: bryter uttag av semesterdag tjänstledigheten?
Om det gör det så kan jag isf lägga en semesterdag på måndag och fredag. Och iom det bryts tjänstledigheten upp i mindre bitar som gör att jag får tre arbetsdagsavdrag istället för fem kalenderdagsavdrag.

Arbetsdagsavdrag är 4,6 % av månadslön.
Kalenderdagsavdrag är 3,3 % av månadslön.

Om man räknar på en arbetsvecka så skiljer det 2,7 procentenheter av månadslön på de två olika räknesätten.

Om man har semester måndag och fredag och tjänstledigt tisdag till torsdag. Då skulle det innebära ett avdrag på 3 x 4,6% = 13,8%

Om man istället har semesterdagarna tillsammans måndag och tisdag och sedan tjänstledigt onsdag till nästa måndag. Då blir avdraget 5 x 3,3% = 16,5%

Det är en skillnad på 2,7%
På en månad är det drygt 10% i skillnad.

Så min egentliga fråga är:
Kan man anse att semesterdag bryter tjänstledigheten?

Mvh
Statsanställd

Ja, semester bryter tjl

1 gillning

Tanken är väl att man inte ska lön tiden man inte arbetat.
Alltså tar du ledigt en månad ska du ha noll i lön. Men du vill “lura” systemet och få ut en del av lönen ändå?

Räkna på två veckor:
10x4,6=46
14x3.3=46,2

Då ser du att siffrorna är skapade så att du får ett rättvist avdrag

1 gillning

Jag håller med om att jag inte ska ha lön för dagar som jag inte jobbar. Men jag jobbar normalt inte helger. Därför har jag svårt att förstå varför det skall dras kalenderdagsavdrag.

Mitt mål är att blanda semester och tjänstledighet på ett sätt som gör att jag får ut lön varje månad under min frånvaro från jobbet.

Och att den lön som jag får ut inte har onödigt stort avdrag.

Man kan kalla det avdragsminimering eller lönemaximering. Det spelar mig ingen roll.

Men som det tidigare svaret antyder så bryter alltså semester tjänstledigheten och då bör jag kunna lägga ut semester mån och fre och på så sätt få avdrag för arbetsdagar som jag inte arbetar.

Mvh
Per

1 gillning

Fast har du månadslön ges den ju s a s för alla 28-31 dagar i månaden. Det är bara så att du fullgör arbetsplikten måndag till fredag.

Men jag ser gärna @AimHigher svara på resonemanget, för han verkar nå’t på spåren. Systemet är sällan byggt för att man ska kunna runda konerna med kreativ ledighetsansökan.

Obs, nedan är min syn och tolkning på saken och jag vet inte om jag kan hitta skriftligt stöd för allt jag påstår.

Om man ska försöka ha lagar och avtal som täcker alla så får man se det som att heltidsanställning innebär att man är anställd alla dagar i månaden och man är ledig vissa av dem.

De flesta är lediga helger. Dock kan man bli beordrad övertid under helger.
Andra arbetar 5 dagar, är lediga fem etc., finns många olika varianter på detta.

Man kan då se det som att man egentligen får lön för varje kalenderdag man är anställd.
Man dra paralleller till hur sjuklön beräknas, dvs första 14 kalenderdagarna betalas av arbetsgivaren och 15+ betalas av Försäkringskassan.

Tittar man på lönen får man 100% om man arbetar alla arbetsdagar i månaden. Detta gäller även om där är några röda dagar i den månaden.

Tar man tjänstledighet 100% så försvinner 100% av månadslönen även om där är röda dagar. Du får alltså inte lön för röda dagarna du “missat”.

Tjänstledighet finns reglerat i lag och kollektivavtal och där är semester inte en av anledningarna till att få ledigt. Men inget som hindrar att man får det av arbetsgivaren heller. Normalt sett är tjänstledighet en längre ledighet, typ studier eller prova på annat arbete.

Om man anser att man är anställd alla kalenderdagar och att tjänstledighet är längre ledigheter faller det naturligt att man får löneavdrag procentuellt av tiden man varit borta.
Då är gängse beräkning månadslön x 12 / 365 vilket ger 3,29%.
Är man borta en hel kalendervecka blir det 7x3,29=23,03%

Om man tar enstaka dagar upp till 5, kan man anse att man egentligen är tillgänglig för beordrad övertid under helgerna innan och efter och då vill man inte göra avdrag för dessa dagar. Då får man 4,6-4,8% per arbetsdag beroende på avtal och metod för uträkning.
Tar vi 4,6 x 5 blir det 23% vilket kan jämföras med 23,03% ovan.

Dvs är man ledig längre tid är man inte tillgänglig för arbetsgivaren för beordrad övertid under lediga dagar och då ska man ha avdrag på lönen även dessa dagar.

1 gillning

Tack för fin genomgång! :slight_smile:

Jag läste din disclaimer, men det var detta jag började försöka sätta ord på och det blev inte bra. Jag, som ofta jobbar konstiga tider, med helger, kvällar och nätter inpetade här och där i ett annars ganska “kontorsnormalt” schema har sett många av dessa beräkningar så jag delar din tolkning.

I synnerhet detta är väl ett typexempel på hur man tänkt:

Detsamma gäller de semesterskrivningar jag sett där man vid X antal veckor sammanhängande semester också har rätt till inledande arbetsfri helg om. Som jag f ö har i år, sju veckor +garanterat fri lördag och söndag före.

Jag killgissar och grabbmisstänker att det också finns en tanke kring exempelvis försäkringar och annat. Det ska vara tydligt vems och ifs vilken försäkring som gäller om något händer. Men här är det jag som spekulerar vilt.