Hej!
Jag försöker ta reda på hur jag skall förhålla mig till begreppet kalenderdagsavdrag.
Lite backstory:
Jag tänker ha långledigt från mitt jobb nu i sommar.
Har blivit lovad tjänstledigt då jag inte har semesterdagar så att det räcker hela sommaren.
Så då tänkte jag försöka att placera ut semesterdagar och ledigt utan lön på ett sätt som minimerar löneavdrag och ändå pluttar ut lagom mycket pengar under de månader som jag är ledig.
Men då är det så att om man är tjänstledig mer än fem dagar i sträck så övergår beräkning av löneavdrag från att vara arbetsdagsavdrag till att bli kalendeedagsavdrag. Dvs avdraget blir baserat på det antal kalenderdagar jag är ledig och inte bara vilka arbetsdagar jag är borta.
Så min stora knäckfråga blir nu: bryter uttag av semesterdag tjänstledigheten?
Om det gör det så kan jag isf lägga en semesterdag på måndag och fredag. Och iom det bryts tjänstledigheten upp i mindre bitar som gör att jag får tre arbetsdagsavdrag istället för fem kalenderdagsavdrag.
Arbetsdagsavdrag är 4,6 % av månadslön.
Kalenderdagsavdrag är 3,3 % av månadslön.
Om man räknar på en arbetsvecka så skiljer det 2,7 procentenheter av månadslön på de två olika räknesätten.
Om man har semester måndag och fredag och tjänstledigt tisdag till torsdag. Då skulle det innebära ett avdrag på 3 x 4,6% = 13,8%
Om man istället har semesterdagarna tillsammans måndag och tisdag och sedan tjänstledigt onsdag till nästa måndag. Då blir avdraget 5 x 3,3% = 16,5%
Det är en skillnad på 2,7%
På en månad är det drygt 10% i skillnad.
Så min egentliga fråga är:
Kan man anse att semesterdag bryter tjänstledigheten?
Mvh
Statsanställd