Jag förstår inte lönespecifikationen

Hej!

Jag har hamnat i en knivig sits med min arbetsgivare där det har skett flera fel som gör det svårt att tyda lönespecen och även kommunicera med lönedivisionen.

Bakgrund:

Jag har arbetat 20% sedan oktober och fått lön som förväntat fram till januari dit min initiala föräldraledighet var planerad (24:e jan). Jag fortsatte arbeta 20% genom hela februari.

Problem 1:

I januari missades det att lägga in fortsatt föräldraledighet efter den 24:e januari, vilket gjorde att jag fick full lön för sista veckan i januari. Den totala utbetalningen efter skatt resulterade i ~5000 mer än jag fått ut tidigare, vilket vi satte undan och räknade med att få avdrag på under februari.

Problem 2:

Jag tog ut en semesterdag i januari vilket resulterade i att den hade en semesterkvot på 5. Som jag förstår ska alltså 5 semesterdagar som har värdet 1/5 täcka dagen jag är borta. Men som det visas i specen nedan har även semesteravdraget en skala 5 tillagd, vilket innebär ett avdrag på över 11000 för att vara borta en dag, är detta korrekt och hur beräknas detta i så fall?

Problem 3:

Det ger en korrigering av lönen för februari där det endast ser ut att vara inräknad arbetstid på 20% fram till den 24:e medan avdrag för månaden görs på hela månaden. Är det här jag förväntas täcka upp skillnaden 37217,70-30799,20 med de undansatta pengarna? Eller borde jag fått korrigeringen för hela månaden (29 dagar)?

Jag har försökt prata med både företagets lönedivision och facket men de anser att det ser rätt ut, medan jag känner att de inte förstår situationen helt. Jag hoppas någon här kan göra mig klokare..

1 gillning

Jag anser att det ser rätt ut, utan att veta exakt siffror, men på ett pedagogiskt sätt är det ju följande som sker:

Eftersom avdraget på spec 1 motsvarande 24dgr till ett apris som motsvarar 80% är “fel” så vänds på spec 2. Samtidigt som det läggs in 1dag för 1/1(eftersom du bryter kedjan med sem 2/1), detta avdrag motsvarar som övriga 80% av ett dagsavdrag. Samtidigt läggs resterande avdrag för 3-31 motsvarande 29 dagar med apris på 80%. Vilket resulterar i att du får avdrag för mellanskillnaden mellan det felaktiga avdraget och det korrekta denna månaden.

Och sedan kommer avdraget för februari som det ska.

Avseende semestern så är det så här det fungerar när man går ner i tid, det vill säga man tjänar in semesterlön till en genomsnittlig sysselsättningsgrad medans semester avdraget kvarstår på 4,6% av månadslönen, vilket ger denna effekten men kan också ge motsatt effekt beroende på vilken sysselsättningsgrad man jobbar och vilken genomsnittlig sysselsättningsgrad som finns på semestern vid uttags tillfället.

Okej, jag köper dina argument, men varför appliceras ”gånger 5” även på avdraget för en semesterdag?

Eftersom du de facto inte får ut en semesterdag utan 5. Jobbar man 20% eller en dag i veckan så får man en semester faktor på 5, via antal dagar per vecka delat med antal arbetsdagar 5/1 = 5.

Anses det då rimligt att få avdrag för 5 dagar när man endast varit borta en dag? Enligt mig är det helt galet att tappa en veckas heltidslön när en endast varit borta en arbetsdag, bara för att en har reducerad arbetstid.

Är det bara jag som tycker detta blir extremt skevt?

Jag anser att avdraget bör göras för antal dagar en är borta, inte per semesterdag..

Det som de verkar ha missat gentemot din kvot är att om du bara arbetar 1 dag/vecka (fre?), så ska de inte göra FL avdrag för hela veckan.

Det är endast vid sjukskrivning som man avbryter hel månad oavsett om du har tex. Semester. Men där får man tillbaka 4,6% i partiellfrånvaro tillägg för datumen med semester.

I ditt fall ska du inte ha kalenderavdrag för veckan du hade semester. För att göra det logiskt, så om du hade haft semester 4 veckor (4 dgr x 5 i kvot) tex. 2-29/3. Så ska du endast ha avdrag för FL 1/3, 30-31. Dvs i stort få full lön. Om inte intjänade semester är på en lägre sysselsättningsgrad.dvs. Dvs. de har gjort avdrag för 6 x 1283,3 =7 699,8 för mycket.

kan räkna på värdet på semestern, men då behöver jag veta ert semesterår samt hur länge du har varit FL totalt för barnet i fråga samt vilken sysselsättningsgrad.