Föräldraledighet och semester

Så här är det. Jag är fast anställd och får lön innevarande månad. Om jag t ex är sjuk två dagar så dras det av på lönen månaden efter. Helt normalt.

Nu i somras så var jag föräldraledig i juni och fick då 0 kr utbetalt i lön i juli iom att det korrigeras till månaden efter. Så långt är jag med. Nu i augusti månad när jag fick lönespecifikation så får jag min vanliga lön (för augusti) samt semestertillägg för att jag hade semester i juli. Jag fick också semesterlön som är min vanliga månadslön + 4,6%. Men det är också ett lika stort semesteravdrag. Detta resulterade i att min totala löneutbetalning nu i augusti endast är min vanliga lön + några tusenlappar för semestertillägget.

Jag hänger inte riktigt med på den logiken. Borde jag inte få dubbel lön utbetalt den här månaden då jag har betald semester. Som det är nu så har jag under de senaste 3 månaderna varit föräldraledig 1 månad, semester 1 månad och jobbar 1 månad (augusti). Men det blir typ som att jag bara fått en hel lön utbetald under den här tiden.

Tänker jag helt fel kring det här eller kan det ha blivit ett misstag hos löneavdelningen så att säga?

Hej! Med systemet du beskriver så låter det som att du fått 2 löner.
Juni: 0% arbete (FL), 100% lön
Juli: 0% arbete (Semester), 0% lön (pga föregående månads FL)
Augusti: 100% arbete, 100% lön + semestertillägg (pga föregående månad semester)

1 gillning

Du fick väl lön i juni när du var föräldrarledig + föräldrarpeng av FK? Dvs du fick dubble ersättning för juni månad, dett korrigerades sedan av företaget i Juli? I Augusti får du ut din semesterersättning för juli samt din vanliga lön.

Du har med andra ord fått.
Juni: 100% lön, 100% FL = 2st månads ersättningar.
Juli: korrigering för föregående månad = 0st månads ersättningar
Aug: 100% lön + korrigering för semesterersättningen från föregående månad.

Under denna 3månaders period har du med andra ord fått full ersättning för 3 månader samt semesterersättningen(4,6% bonus) för en av månaderna när du hade semester.
Blir alltid lite konstigt på lönelappe när man sitter med en skuld till företaget som sedan skall justeras. I detta falle så hade företaget en skuld till dig för den extera semesterersättningen som inte hade betalats ut i juli, när du hade semester i juli och betalade tillbaka din skuld till dem för pengarna som du fick för mycket i juni.(hade du inte haft en skuld på 1 månadslön från Juni hade du fått full lön även i Juli och extraersättningen i aug).

1 gillning

Okej. Ja så blir det ja. Då stämmer allting. Senaste 6 månaderna har varit en mix av jobb, föräldraledig och semester så ingen lön har varit “normal” förräns nu. Blev nog lite lurad iom att när man bara jobbar på och har semester så får man ju en hel lön månaden man är ledig.

Tack för förklaringen!

1 gillning

Vad sade löneavdelningen när du frågade dem?