Hur kan jag bli skyldig pengar vid tjänstledighet?

Min chef hörde av sig idag och berättade att jag i nästa lön (september) kommer att behöva betala arbetsgivaren 6500 kr. Förklaringen var minst sagt luddig.

Jag har jobbat 80% fram till siste juni då jag har tagit ut en kombination av semester (8 veckor) och föräldraledighet över sommaren, och från och med på måndag 21/8 ska jag vara tjänstledig fram till 31/12.

Det jag uppfattade var att det var en kombination av föräldraledighet och tjänstledighet som orsakade detta fenomen. I övrigt kändes det som om chefen inte heller riktigt begrep hur jag kan vara skyldig arbetsgivaren pengar. I min värld är det som minst 0 kr man kan få i lön, inte ett minusbelopp, såtillvida att arbetsgivaren har betalat ut en högre summa tidigare, som man nu kräver tillbaka. I så fall borde jag väl rimligtvis få en notifiering om detta, att ersättningar är på något sätt villkorade.

Jag bad om att ekonomiansvarig skulle maila mig och ge en vettig förklaring till det hela, och i väntan på denna tänkte jag höra mig för här, om någon chefsperson eller nån som jobbat med löner och liknande kan ge en förklaring till hur det är möjligt.

Jag fick inte heller något förslag på hur man kan ändra i tidrapporten för att undvika denna situation. Jag har till exempel en massa flextimmar och sparad semester som ligger och skvalpar.

Är lite uppgiven då jag förvisso hade räknat med 0 kr i lön som tjänstledig, men att ta 6500 kr från bufferten till något som jag inte begriper, känns inget kul alls.

/

2 gillningar

Får du förskottslön så är det inte omöjligt att man hamnar på minus. Tar du obetalt ledigt direkt efter de kör sin lön (dvs glappet mellan löneökning och månadsslutet) så får du lön för tid du inte är där som sedan ska räknas av nästa månadslön. Är du ledig obetalt ledig månaden efter hamnar du på minus.

2 gillningar

Du får förskottslön och de har missat att justera i tid. Du har således fått betalt för tid du inte gjort. Därför får du betala tillbaka.

3 gillningar

Vad står det i ditt kontrakt kring lön och hur den skall betalas ut? Där kan det stå att den betalas ut i förhand alternativt i efterhand. Är det förhands utbetalning av lön kan det som de andra skrivit, bli att du behöver betala tillbaka senare om du fått lön för tid du inte arbetade (men fått lön/ersättning för).

Uppdateringarna i LAS kräver att sådant är specificerat i anställningskontraktet. Det får inte vara några oklarheter kring hur lön skall beräknas eller betalas ut.

2 gillningar

Jag kommer nog inte ihåg helt rätt här, men har för mig att man måste ge besked på sin tänkta semester 30 dagar innan tänkt semester, kan det ha blivit en klaff period här på drygt en vecka?

2 gillningar

Vi får lön en månad i efterskott.

Jag tror att jag har hittat en rimlig förklaring till detta problem.

Jag har inte tagit ut föräldraledigt en hel månad i taget utan blandat semester och föräldraledigt en månad. Det är olika avdrag beroende på om jag tar mer eller mindre än 6 dagar föräldraledigt i taget.
Dock verkar det som om andra kollektivavtal ger ett mindre avdrag om man tar en hel månad i taget.

Detta hade jag ingen aning om, och har kollat i mitt anställningsavtal och det står inget om detta där. Dock ser jag nu att man har gjort olika avdrag på tidigare lönespecar beroende på hur länge jag varit föräldraledig. Då har jag alltid haft en lön att kvitta mot och har antagligen inte tänkt på det. Nu när jag ska vara tjänstledig finns det ingen sån lön att kvitta mot och jag kan få ett avdrag större än min månadslön.

Vi har inget kollektivavtal, så jag gissar friskt nu, men det är den enda logiska förklaring jag kan komma på. Har mailat chefen och frågat om de kan ändra i tidrapporten så att jag tar föräldraledigt även sista veckan den månaden så som jag hade gjort om jag hade haft full koll på detta. Vi får se vad de svarar.

Tycker det är märkligt att löneansvarig inte har kunnat meddela mig om detta, utan bara kör på. Situationen hade enkelt kunnat undvikas om det nu är som jag tror.

/

2 gillningar

Då borde det enligt min förståelse vara omöjligt för dig att få en negativ lön på en lönesedel.

Låt mig gissa:

1. Du har inte fast månadslön utan kör på rörlig lön
  2. Du har mer än 10% av din totala lön som rörlig lön

Då kickas den alternativa metoden att beräkna och betala ut semesterlön och semesterersättning på. Den kan arbetsgivaren fördröja tills efter att innevarande semesterår är avslutat.

Tjänstledig utan lön? Det betyder 0 kronor på nästkommande lönesedel.
Semester enligt villkoret ovan? Det betyder du bör få 0 kronor på nästkommande lönesedel.

Allting är reglerat i lagen om anställningsskydd och semesterlagen.

Att du kan få 0 i lön förstår jag. Hur du kan få negativ lön kan jag inte förstå.

Som jag alltid uppmanar folk som har frågor om sin anställning, lön eller liknande frågor: kontakta ditt fackförbund.

5 gillningar

Jag har fast månadslön. Detta borde jag skrivit.

Fick nu svar från lönekontoret, det var som jag gissade. Man räknar olika på föräldradagar, beroende på hur man tar ut dem. De accepterade min lösning om att byta ut semesterveckan mot föräldradagar för att få en hel månad och således ett lägre avdrag.

Då var det mysteriet löst. Första gången på 20 år som jag är tjänstledig, och aldrig i samband med föräldraledighet. Detta högre avdrag har jag råkat ut för någon gång innan, men har inte reflekterat över det. Ingen har heller informerat om detta. Vårat tidrapporteringssystem är duktigt på att lägga ut varningar om hitan och ditan, men inte om att man riskerar avdrag > månadslönen vid viss längd av föräldraledighet.

/

1 gillning

Nu hänger jag inte med. Hur blir det hela en minuslön för dig? Det här vill jag förstå och lära mig.

Antaganden för nedan beräkning:
Du har fast månadslön med 30 semesterdagar och tagit ut en kombination av semester och föräldraledighet under sommaren. Låt säga din lön är på 50000.

1. Grundlön
  2. Semestertillägg på 215 kronor per dag
  3. Löneavdrag för föräldraledighet på 1644 per dag

Säg du har fördelat de 10 dagar semester och 11 dagar föräldraledighet: 50000 + 10 * 215 - 11 * 1644 = 50000 + 2150 - 18084 = 34066 kronor bruttolön till dig. Till det tillkommer föräldrapenning från Försäkringskassan.

Detta sammantaget gör att det omöjligt kan bli en negativ lön. Vad är det jag inte får ihop av det du presenterar?

1 gillning

Det skulle också kunna röra sig om att dom betalt in för mycket i avgifter/skatt. Dom går in till dig som person och kan aldrig tas tillbaka av AG från verket. Då måste du själv betala tillbaka ev förhög avgift till AG. Annars får AG aldrig tillbaka pengarna men du gynnas ändå. I slutändan får du tillbaka dom på deklarationen om för mycket betalts in. Men du får ligga ute med det nu. Det är relativt vanligt och verket betalar inte tillbaka dom till dig innan deklarationen nästa år om det inte föreligger synnerliga skäl. Finns en blankett på deras hemsida då kan prova om det krisar. Men ovanligt att verket medger.

Kan vara så att du har tagit ut alla dina semesterdagar för året innan du har jobbat in dem sedan tar du ledigt under hösten och vintern. Då blir du skyldig pengar.

Om det inte finns kollektivavtal är det reglerna i semesterlagen som gäller om inget annat har meddelats vid anställning. Enligt semesterlagen jobbar man in semester under intjänandeåret som är från 1/4 år 1 till 31/3 år 2 och därefter tas semester ut under semesteråret som då är från 1/4 år 2 till 31/3 år 3. Enligt lagen 25 dagars senester och 12 % semesterlön. Bättre överenskommelse kan finnas, men om 5 extra dagar semester i utbyte mot övertidsersättning (vid t ex “oreglerad arbetstid” ) är en bra deal är nog egentligen tveksamt. Lagen ar “golvet” men erbjudande om bättre kan finbad även utan kollektivavtal. Be ALLTID att få såna skriftligt vid nyanställning ! Ett erbjudande från företaget kan tas tillbaka när som helst vilket kollektivavtalade överenskommelser inte kan !

Viktigt att komma ihåg att enligt Kvittningslagen får arbetsgivaren ALDRIG göra ett avdrag på din lön, oavsett om det innebär att du fortfarande får pengar utbetalt eller “blir skyldig”. Ett avdrag, även om det handlar om för mycket utbetalt månaden innan, måste alltid godkännas av den anställde. Som anställd kan jag om avdraget i sig är korrekt begära att det delas upp på flera månader.

1 gillning

Dessutom så får du färre semesterdagar nästa år. Tjenstledigt gör att du inte jobbar in semester till kommande år.

Kan vi få lite mer insyn i det hela @Henrik79 för det är många som inte förstår det här :slight_smile: