Tänkte höra om någon här är bra på utbetalning av semesterdagar vid slutlön?
Jag har precis fått min slutlön och jag vet inte om jag håller med om beräkningen av utbetalningen för semesterdagarna. Jag har ca 50 dagar semester som ska betalas ut, och dessa är nu beräknade på min gamla lön som jag hade innan lönehöjningen. Jag har varit föräldraledig 1 år och fick ny lön tre månader innan jag gick på föräldraledighet. Jag tänker att utbetalningen borde baseras på min nya lön och inte den gamla? Eller är det något med att semesterdagarna tjänade jag in innan lönehöjningen och därför har beräknats på gamla lönen? Någon som vet vad som är rätt? Det skiljer ca 10 tkr brutto vid de olika beräkningarna.
Yepp. Du ska få samma som om du faktiskt tog ut semestern. Och hade du tagit ut dem så hade du fått enligt nya lönen. Åtminstone om ni har kollektivavtal. Enligt vårt avtal så ska vi även få ut semestertillägget för dessa dagar; precis som vanligt. Och det ska även vara den sedvanliga avsättningen till tjänstepensionen på dessa pengar.
Nu vet jag inte hur lång uppsägningstid du har eller när du fick din nya lön. Men det skulle möjligtvis kunna vara så att man från arbetsgivarens sida inte anser att du ska omfattas av årets lönerörelse om du sagt upp dig redan förra året (men jobbar kvar i år under uppsägningstiden). Men har du redan fått den nya lönen utbetald minst en månad är det ju att anse som att den nya lönen hunnit slå igenom.
tack för svar! Jag har tre månaders uppsägningstid och sa upp mig i november 2021. fick ny lön i januari 2021 och hann få tre månadslöner med nya lönen innan jag gick på föräldraledighet. så jag tycker verkligen det borde anses som att nya lönen gäller… vi har dock inte kollektivavtal… tror du det är värt att ta diskussionen med arbetsgivaren?
Jag hade pratat med facket först. Även om arbetsplatsen inte är kollektivansluten kan man få stöd från sitt fack gällande vad som gäller mer exakt. Jag är inte jurist utan svarar bara hur min arbetsplats hade hanterat samma situation.
är tyvärr inte med i facket, gick ur för nåt år sedan vilket kanske var dumt nu i efterhand. kanske bara ska lämna det och gå vidare. men blir ju några tusenlappar ändå efter skatt så får fundera.
Har du skippat facket så ta samtalet själv. Lägg ner den energi du har och tycker det är värt. Om arbetsgivaren jävlas så får du värdera om du tycker det är mer lönt att gå vidare.
I övrigt håller jag med @Erik om tolkningen att du såklart ska ha nya lönen. Det är bara småsint av arbetsgivaren att gå på gamla siffror.
tack för svar. jag tänker att jag skickar ett sms om det till min gamla chef och frågar om det inte borde beräknas på min nya lön så får vi se vad hon säger och hur jag går vidare efter det
ja men visst, känns verkligen som att det borde vara beräknat på nya lönen!
Jag tror t o m det är ska och inte borde, om man inte avtalat om annat. Men som sagt, lägg den energi som verkar vettig. jag förstår sitsen då jag inte heller är fackansluten.
Jag har fått svar från mina chefer och de hänvisar till Semesterlagen 22 paragrafen “Samtliga sparade semesterdagar som läggs ut ska betraktas som intjänade under det närmast föregående intjänandeåret” Lag (2009:1439). Så de tycker att värdet av semesterdagarna då ska baseras på min lön 2020. Så det var lite synd…
Du kan då svara dina chefer med att hänvisa till 29 paragrafen semesterlagen (som reglerar semesterersättning, dvs utbetalning av dina intjänade semesterdagar om du slutar din anställning): för sparade semesterdagar ska semesterersättning beräknas som om de tagits ut under det år då anställningen upphörde.