Jag är föräldraledig motsvarande ca 20% och upptäckte att min semesterfaktor är ändrad från 1,42 till 1,81 (jag jobbar oregelbundet och har lagt in en partiell föräldraledighet över hela kalenderåret).
Är det någon som kan förklara varför det är så och om det går att vara föräldraledig utan att semesterfaktorn påverkas?
Mina kollegor som är föräldraledig tex 1-2 månader i taget berättade att de aldrig har varit med om att semesterfaktorn ändras för dom.
Kanske inte förklaring till allt utan bara ett tips: I många kollektivavtal är de första 120 dagarna som föräldraledig, semestergrundande.
Om ni har någon avtal kan du börja med att kika vad som står där för att jämföra om det går ihop.
Det är kopplat till kollektivavtalet.
Jobbade tidigare i kommun, där var det typ 1,4-1,5. Statligt som jag jobbar nu är 1, dvs som man tycker att det borde vara.
Det jag tycker är konstigt är varför den har ändrats till det sämre när jag är föräldraledig? Jag fick förklaringen att eftersom jag har lagt in en partiell föräldraledighet så räknas det som att jag inte jobbar heltid och därför ändrades min semesterfaktor från 1,42 till 1,81.
Ja, det är skillnad vid hel föräldraledighet och partiell. Mycket VAB påverkar åtminstone lönen. FK ersätter 80% av SGI upp till gränsen 1:1 men om jag inte minns fel dras det dessutom mer lön än så. Jag begriper inte riktigt varför det utformat så här. Vi har generösa regler men detta är konstigt.
Jag har jobbat inom HR och borde kunna det här, men det är klurigt. Jag ska försöka. Och jag “tror att jag kan”, men kan ha fel (typiskt HR )
Semester räknas enligt lag i dagar, inte i timmar. Grunden är att du genom att ta ut 20 semesterdagar så ska du vara ledig i 4 veckor. Om du då har ett schema (eller en partiell ledighet) som gör att du vanligen ändå inte skulle ha jobbat 20 dagar de 4 veckorna du önskar ledigt så läggs semesterdagarna med en kvot så att det även för dig går åt 20 semesterdagar att vara ledig i 4v.
Som exempel: om du i ditt schema på 4v skulle ha gjort 10 arbetsdagar så läggs semestern på dessa med kvoten 2.0 (20/10) och det går åt 20 semesterdagar. Om du skulle ha gjort 15 arbetsdagar läggs istället kvoten 1.33 (20/15) osv
När man tar en enstaka semesterdag kan detta se ruggigt orättvist ut, men utifrån resonemanget ovan kan du sannolikt vara säker på att ert personalsystem har räknat helt rätt.
Semestern räknas i dagar och inte i timmar (finns avtal som kan tillåta timsemester till viss del och då räknas timmar, men det är en annan sak)
Jag är ännu mindre insatt, men beror inte uträkning på hur man räknat på intjäningen av semestern?
Dvs, om man arbetar deltid (4 dagar i veckan) så får man inte alla sina semesterdagar utan man får 20 istället för 25.
Eller är det så att företag väljer ena eller andra metoden? Justera vid intjäning eller vid uttag
Om du tar ut dina 20% som heldagar så gör du ju färre arbetspass totalt tex på 4v och då ökar semesterkvoten enligt samma resonemang. Samma gäller för de flesta typer av partiell frånvaro (studier mm)
Men lite osäker om du istället tar ut FL som att göra kortare dagar, det är inte säkert att det borde påverka på samma sätt.
Det finns ju en flora av olika avtal så det kan finnas undantag. Men min uppfattning är att en deltid tjänar in lika många dagar, men tar ut med kvotering. Förutsatt att du jobbar hela året annars får du ju inte full semester.