Semester eller föräldraledig?

Ska ansöka om semester och är lite kluven på hur man ska fördela det. Tänkte dels ta en klämdag, 2 maj och sedan från midsommar och hela juli. Finns det något man bör tänka på mellan att ta semster eller föräldraledigt rent ekonomiskt? Min arbetsgivare betalar även föräldralön men enbart om man är föräldraledig i 2 månader i streck.

Många arbetsgivare har krav på att du tar ut minst 4 v semester per år.

Andra har krav på att du får ta ut max N gånger föräldraledig per år om barnen är äldre, och du måste ta ut föräldrapenning samtidigt.

Kolla upp vad som gäller för dig.

Sitter du med mycket sparad semester kanske du får ut den i pengar och därmed skattar du bort en stor del av din ledighet.

Var ledig nu med barnen istf att sikta på FIRE i framtiden. Som kanske aldrig kommer.

Annars är det bara att räkna på det, kassaflödesmässigt per månad . Du får lite mindre pension om du tar ut dina föräldradagar istf för att arbeta.

Glöm inte lägstadagarna. De är.gratis.

Från 1/4 kan man inte ta ut dessa på helger när man arbetar samtidigt så har ni sådana kvar och planerar ta ut dem just så skicka in ansökan asap. Man kan söka 3 mån retroaktivt.

Ja vi har krav på 20 dagar. Jag har precis börjat så har 20 dagar betalda och 5 dagar obetalda dagar att ta ut.

Ta semester istället för föräldraledigt om ledigheten är i anslutning till en dag du annars skulle vara ledig. T.ex. om du ska vara ledig från nationaldagen till efter årsskiftet ska du börja med semester till midsommar (då får du full lön på nationaldagen och midsommar). Därefter tar du föräldraledigt till 22 december. Ta sen semester fram till 5 januari 2026.

2 gillningar

Om du vill optimera ordentligt så får du ta dig en titt i ditt kollektivavtal. Vanligen är det ett avdrag per ledig dag om en är ledig max typ 4 dagar och ett lägre avdrag per dag om en är ledig en längre tid, där helgdagar är inkluderade. Är du ledig hel månad mister du hela lönen (såklart)

Tricket är att börja föräldraledigheten på en tisdag och börja jobba igen på en fredag för att slippa få avdrag för helger och att vara lite taktisk med vilka månader du är helt eller delvis föräldraledig. I ditt fall skulle du kunna titta på att vara föräldraledig mellan 6 maj och 10 juli för att inte bjuda arbetsgivaren på onödigt många lördagar och söndagar, alternativt att börja föräldraledigheten 24 juni och komma tillbaka 29 augusti för att slippa ta semester i juli där du annars behöver lägga in hela 23 semesterdagar.

Räknade lite på detta för ett tag sedan och kom fram till att det var mer fördelaktigt att ta ut semester före klämdagar och efter helg för att då få lön för fler dagar än att ta föräldrapenning som inte alls ger samma ersättning. Den kan istället tas på sommaren. Gjorde rätt många tusenlappar för min del under vår o sommar.

Många svar men jag hänger inte riktigt med med på hur det funkar.

Du menar att jag inte ska ta semester alls? Jag tjänar väl mer på betald semester än 80% upp till 40 000kr eller vad det nu är för 2025?

Stora skillnaden är att semester dras på arbetsdagar men föräldraledighet kalenderdagar. Om du är föräldraledig över röda dagar dras därför fler dagar än om du tagit semester arbetsdagen innan och efter röda dagar.

Rekommenderar att sätta upp jämförelse i excel med ett par scenarion. Då ser du snabbt vilka alternativ som drar mycket FL dagar. Glöm inte av kassaflödeseffekten av att FL ofta är 70-90% av lönen men semester är mer än 100%, pga semesterersättning.

Jag gjorde sådan uppställning och landade i att ta semester över perioden med vårens många röda dagar. Sparade många FL-dagar på det och fick ut mer pengar, men var ledig lika länge.

1 gillning

Okej men nu är ju fokuset på sommarsemestern. Klämdagarna är vi redan lediga på kollade jag upp idag. :sweat_smile:

Betänk dock att semestern kan återkallas (i allafall i det kollektivavtal jag har) medans föräldraledigheten kan arbetsgivaren aldrig komma åt när den väl är godkänd (vilket den automatiskt blir om man söker mer än 60 dagar innan)

Det lär vara bra att tänka på för dem med yrken där det förekommer. Jag tänker det är ett sistahandsalternativ och därmed väldigt ovanligt även där. T.ex. vården under Covid-19.

Ovanligt att semestern återkallas?

Ja, det håller jag med om, dock en risk (och det kanske inte är ett större problem om det sker heller) som man bör ta med i planeringen.