Bryta föräldraledighet över julen?

Hej!

Jag och min parter är föräldralediga 50% och jobbar 50% vardera. Vårat barn är under ett år och vi tar än så länge inte ut några föräldradagar från FK.

Nu till min fråga. Hur ska vi tänka inför julledigheten för att få ut mesta möjliga summa? Är det mest fördelaktigt att ”bryta” föräldraledigheten och ta semester 100% över julen, eller ska vi enbart ta semester de 50% vi jobbar? Har inte helt koll på hur vi ska räkna på detta och tar gärna emot tips!

Om ni kan är det bäst med 100% semester, alternativt fl på ena sidan röd dag och semester på andra. Läs i avtalen hur det beräknas på era arbetsplatser. Nästan alltid bör man avstå att ha fl både före och efter en röd dag.

Precis jag tror också 100% semester blir mest fördelaktigt men dessvärre måste ni in och lusläsa era avtal.

En nyfiken fråga vad är syftet med ert upplägg? Skola in ungen på förskola som 15åring? :rofl:Skämtosido är genuint nyfiken, är det för att förlänga tiden som ni kan vara hemma eller något annat?

1 gillning

Tack för svar. Då får jag grotta mig in i avtalen och se om jag hittar något.

Upplägget 50/50 är för att båda ska få vara hemma under en längre tid. Men att vi inte tagit ut någon fp än är lite lathet i kombination med att vi sparar för att kunna få längre sommarledigheter närmsta åren. Vi kommer säkert börja ta ut dagar inom kort :slight_smile:

2 gillningar

Spara inte för mycket dagar bara. Vi sparade också mycket för att kunna vara lediga längre på sommaren och loven när barnen blev större. Men med våra jobb var det inte alltid så lätt att bara ta en ledig vecka i oktober samt om man har lägsta dagar så blir det ekonomiska bortfallet ganska stort för en veckas fl istället för jobb. Detta gjorde att en del dagar brann in för oss samtidigt som vi var hemma obetalt under första året.

2 gillningar

Vi har gjort “misstaget” att spara 96 dagar per barn (90 lågdagar). Det vanliga är att om man tar ut minst 5 dagar föräldraledighet under en sammanhängande ledighet får man löneavdrag för allt medan om man tar ut styckdagar upp till fem dagar får man dagsavdrag. Dagsavdraget är klart högre än per dag när man får avdrag på allt. Jag hade alltså brutit föräldraledigheten och tagit semester de ickeröda dagarna. Är ni inte i behov av pengarna hade jag tagit ut 4 dagar FL. Detta är under förutsättning att ni har kollektivavtal. Ni kan ju kasta ett getöga om ni vill men detta är standard.

Generellt är det väl så att om man har fast månadslön så är det mer lönsamt att jobba eller ha semester de månader / med få arbetsdagar, dvs december och juni där man bara har ca 18 arbetsdagar.

Men det är klart att då går det åt fler föräldradagar om man tar föräldraledigt i tex juli som har 21-22arbetsdagar.