Behöver hjälp att räkna vad jag tjänar mest på ekonomist.
Kommer att vara föräldraledig 10- dagars vid jul/mellandagar. Har en hel del sparad semester så jag tänkte antingen ta ut semester under dessa ‘10 dagar’ eller ta 10 dagars med 80% lön och få semesterdagar utbetald i pengar.
I pengar blir det ju att ta semester, med full lön och semesterersättning. Tar du ut semester som lön blir det ju dessutom marginalskatt som gör det extra ogynnsamt.
Du säger emot dig själv. Om det blir extra marginalskatt så betyder det ju att det alternativet gav mer pengar.
Semesterersättning (det du får om du tar ut dagarna i pengar) är lika mycket eller mer (lite mer med kollektivavtal) än du får ut av att faktiskt ta semester.
Tar du föräldraledighet så får du alltså mer.
Men om du tar ut semesterdagarna i pengar förlorar du ju 10 dagars ledighet. Man vill väl bara var ledig så mycket som möjligt eller?
Det brukar vara mer fördelaktigt att ta ut semester än FL om det är i anslutning till röda dagar eftersom du vid semester (men inte FP) får ersättning för röda dagar från AG. Jag brukar se till att lägga semester dagar direkt innan och efter röda dagar av den anledningen.
Ehh.
Om du inte använder dina 10 dagar så brinner de inne.
Det du frågar är: “Ska jag ta emot betalning från staten eller inte? Vad är bäst, att få 10 dagar betalt, eller inte?”
Det du får svar på är vilket som ger mest pengar just nu.
Endera får du 10 dagar från staten OCH 10 dagar semester från din AG.
Eller får du 10 dagar från din AG.
Har du bättre tillfälle för att ta de 10 (ska tas inom 60 dagar vill jag minnas) så absolut. Kan finnas en poäng att skjuta till nästa år då du lär åka på mer föräldraledighet/vab. Men rent ekonomiskt är det ju självklart bäst att tacka ja till “gratispengar”.
Precis så.
Som jag förstår frågan så brinner de sparade dagarna inne/betalas ut i lön om de inte nyttjas? Isf är det givetvis så att pengar från staten och AG är det mest lönsamma.
Det allra mest lönsamma är ju annars att få totalt 20 dagars ledighet (sammanhängande eller uppstyckat, kanske innan barnet kommer?) och få pengar enligt ovan.
Precis så, semesterdagar betalas ut i pengar om de inte används i år.
Lite olika svar från alla men då verkar det som att man får mest utav att man tar ut 10 dagars och under den tiden får 80% av lönen och låter semestern brinna inne o få det i lön istället.
Det var det jag ville veta ![]()
Beror på vad din arbetsgivare säger och hur många dagar som du har sparat sen tidigare. Fråga din HR avdelning istället för att bli vilseledd sv oss andra.
Med risk för att låta tjatig så kolla upp hur det blir med de röda dagarna om du tar föräldraledigt. Lätt att förlora pengar i onödan.
Tar du en semesterdag innan röd dag får du lön för den/de röda dagarna, men det får du inte om du istället är FL. HR bör kunna svara på exakt vad som gäller i ditt fall. Troligen mest pengar på totalen att ta semester runt jul-nyår och använda föräldradagarna vid senare tillfällen tillfälle. Om både semesterdagar och FL-dagar måste användas innan årskiftet så låter semester i pengar den bästa idén.