Fördelaktigt ta semester eller föräldrapenning?

Hej. Vi sitter fast lite hur vi ska dela upp kommande jul kring vem av oss som ska ta föräldraledigt och vem som ska ta semester.

Jag (genomsnittslön) med endast lägstadagar kvar och 20 dagars semester i potten som blir utbetalda om dem inte används.

Min man (höginkomsttagare) med sjukpenningdagar (som är låsta till han) och 44 dagars semester i potten (hur lyckas man spara så mycket :roll_eyes:). Semestern > 20 dagar blir utbetalda.

Han hade nog helst inte tagit föräldraledigt då han tror det ger så mycket lägre betalt men jag tror vi får ut mest av att han ändå får semesterdagarna utbetalda sen? Men hittar inte svaret på detta…

Jag hade önskat att han tog föräldraledigt för att inte låsa in massa dagar till bara han (som han ändå inte gärna tar) nu när vår yngsta blir 4 år i Juni 2025. Lägstadagar kommer brinna inne men den ger ju inte så mycket.

Hur skulle ni gjort?
Den som tar föräldraledigt tar 14 dagar.
Den som tar semester tar 5 dagar.

Bra jul iår :christmas_tree: :mrs_claus:t2: :santa:t3:

Båda tar semesterdagar runt jul om möjligt. För 5 semesterdagar får ni 17 dagars betald ledighet. Det vill ni inte sabba med föräldraledighet.

Ta ut föräldradagarna under våren istället. Lägstanivådagarna kan ni ta ut på helgen även om ni jobbar.

1 gillning

Hej! Om din man är höginkomsttagare över brytpunkten för statlig skatt, så blir det >50% marginalskatt på semesterdagar som betalas ut som lön.

Så det borde vara bäst att din man tar ut så mycket som möjligt som faktisk semester istället,

Instämmer i detta.
Och sen kan någon vara ledig måndag eller fredag och ta ut FL även helgen innan/efter (krävs att man är ledig en intilliggande vardag för att ta ut fl på helgen.

Behöver man ta semester fredagen innan jul dvs den 20/12 också då för att få 17 dagars lön eller hur räknade du? :grinning:

Jag räknade med en sammanhängande ledighet från 21/12 - 6/1 (trettondagshelgen) :slight_smile:

1 gillning

Ok! Var bara osäker på om man behöver ta semester vardagen före och efter ledighet om man annars är föräldraledig för att även få lön även helgdagarna dvs fram tom 6/1.

Ja så tror jag att det är. Om du annars är föräldraledig tror jag att du måste ta ledigt redan från fredagen den 20/12 för att även tillgodoräkna dig helgen 21-22/12.

1 gillning

Det ska vi nog satsa på! Bör bli fördelaktigt ekonomiskt tänker jag. Tack!

Ja, ta då semester 20/12-7/1 så får ni 19 dagars betald ledighet för 7 semesterdagar. Väldigt lönsamt om ni annars är föräldralediga :slight_smile:

Säkert inget arbetgivaren uppskattar men jag gjorde så och avbröt föräldraledighen för en längre semester runt jul. De sa inget om det.

1 gillning

Som tidigare nämnt - ta ut lägstadagarna på lördag+söndag oavsett. Även om det bara är 180kr per dag eller vad det nu var, så blir det ju netto 250kr per helg eller nått. Inte ska det brinna inne iaf! :slight_smile:

Ok, visste inte detta. Tänkte bara att man skulle ta en dag man skulle jobbat i anslutning till föräldraledigheten, men då är de bara sjukpenningsnivå det gäller på?

Då ska jag absolut ta ut lägstadagar på helgen! Tack… känner mig dum som inte visste detta :crazy_face:

Och så kör vi semester i Jul :christmas_tree:

2 gillningar

Hej!

Jag frågade precis Försäkringskassan om hur jag ska lägga upp semester under föräldraledighet. Jag är föräldraledig och tänkte ta semester över jul/nyår. Försäkringskassan svarade att jag måste ta semester även på helgdagar för att skydda SGI. Dvs att jag behöver ta 5 dagar semester per vecka även om veckan består av röda dagar. Stämmer det? Jag känner mig förvirrad. :see_no_evil: Föräldrapenning är krångligt :see_no_evil:

Nej, du behöver inte ta semester på röda dagar, vore absurt. Däremot behöver du nog ta föräldrapenning på röda vardagar.

Nej det är föräkringskassan som missförstår upplägget. Du är alltså inte föräldraledig under julhelgen utan åter i tjänst till 100%. Sen att du tar ut semesterdagar mellan helgdagarna är inget som föräkringskassan ska lägga sig i utan det är mellan dig och din arbetsgivare, precis som vanligt när du jobbar.

Däremot ska du inte blanda in någon föräldraledighet under dessa dagar för då anses du inte längre vara i tjänst utan måste fylla ut med föräldradagar minst 5 dagar i veckan, dvs även på de röda dagarna, för att inte förlora din sgi.

Det är din arbetsgivare du ska prata semester med, inte försäkringskassan.