Specifik fråga om föräldraledighets påverkan på semesterdagar

Hej,

Stötte på en rätt märklig grej i veckan när jag var inne i Visma och valde att simulera antal semesterdagar utifrån hur jag lagt föräldraledighet. Är schemalagd till helgfria vardagar och ska lägga föräldraledighet på dessa dagar mellan 23/12-31/12 vilket blir 23:e, 27;e och 30:e.

Om jag lägger på de enskilda dagarna istället för hela perioden resulterar det i att jag får en till semesterdag. Detta trots att jag kommer vara frånvarande från jobb exakt samma dagar. Min enda teori än så länge är att jul- och nyårsafton inte är röda dagar och lägger jag då föräldraledighet över hel period räknas det som att jag är borta 5 arbetsdagar (jul- och nyårsafton räknas in) vilket då blir en arbetsvecka. Samtidigt är jag aldrig schemalagd på dessa dagar.

Någon som har en teori eller vet hur det kan bli så här?

Du kan inte avbryta föräldraledigheten för röd dag 24-26/12, utan du förväntas då ta föräldraledigt alla dagarna 23-27/12. Det är mycket bättre att plocka semesterdagar enstaka dagar i jul.

1 gillning

“Tyvärr” måste jag ta föräldraledighet 23:e, 27:e och 30:e pga förskola och att det ser ut att vara skralt med personal dessa datum. Vågar inte ta annan ledighet med risk att det blir nekat då jag inte tror att arbetsgivare tar in ersättare oavsett hur det faller ut med bemanningen.

Har redan tagit två perioder föräldraledighet i år och om jag inte tolkat helt fel blir det ytterligare tre perioder om jag lägger på dessa enskilda datum vilket innebär att arbetsgivare kan neka i alla fall två av dessa tillfällen. Återigen, detta förutsatt att jag tolkat det korrekt hur man räknar en period när det gäller föräldraledighet.

Men då blir du tvungen att ta föräldraledighet 23-1/1. Vilket innebär att lön tas bort för 10 dagar. Möjligtvis kan du fp den att gå med på 23/12-30/12. Tyvärr alltså, men julen är en semester tid att ta vara på…

1 gillning

Vissa jobbar även helger/röda dagar.

Så systemet tar säkert även hänsyn till att man gör av med föräldradagar även fast många ändå är ”lediga på röd dag”.

Så därför bättre om det funkar att taenskilda dagar.

Har för mig att det var liknande inom försvaret på 90-talet där man vann på att blanda semester/kompledigt istället för att ta t ex semester flera veckor i sträck.

1 gillning