Föräldraledighet eller semester under julen 2025?

Jag skall gå på föräldraledig i sommar och funderar på hur jag skall lägga upp min FL på bästa möjliga vis. Jag har läst att det är mer fördelaktigt att lägga semester under julen än FL. Någon som kan ge tips och råd för vilka datum jag borde vara FL till och vilka datum där semester skall läggas istället? Borde jag endast ta de röda dagarna eller tex en längre period mellan jul tom 6/1?

Tack!

1 gillning

Jag är i samma sits och tänkte ta FL 1/6-18/12 sen semester 19/12-6/1. Behöver då ta 7 semester/kompdagar (19e, 22e, 23e, 29e, 30e, 2a, 5e) för att vara ledig i 19 dagar.

edit.
Semester den 19e var för att även få betalt för helgen 20e-21e men kollade lite mer och verkar som min arbetsgivare räknar 19e som min sista FL-dag och att jag då får lön för helgen 20e-21e. (så kanske alla arbetsgivare räknar. Jag hade bara fått för mig att om sista FL-dag var innan en helg så räknades helgen som FL också). I så fall blir det nog FL 1/6-19/12 och sen semester 22/12-6/1.

Rent krasst om du jobbar veckodagar borde du ta FL till den 23e, sedan har du röda dagar 24/25/26 sedan är det helg (lör-sön).
Går på FL igen 29-30, för att sedan vara ledig 31dec - 1 jan, semester 2 jan, sedan börja ny FL period igen 7 januari.

Dvs får du alla röda dagar fullt betalt.

Du har ju rätt till 3 FL perioder per kalenderår, bara att utnyttja.

Hur är det nu på fredag när det är klämdag, semester eller föräldraledigt?