Hej alla rikatillsammans-läsare! Ska plugga till hösten och jag aldrig tagit ut semesterdagar så har runt 25 semesterdagar att ta ut. Ska sluta i samband med skolstarten och undrar därför om det är bäst att säga upp sig innan min semester börjar i augusti och få ersättning eller att ta ut semesterdagarna innan min anställning tar slut?
Går på kollektivavtal med en lön på 26000 före skatt om det är relevant.
Försökte hitta någon sorts rimlig förklaring när jag sökte på detta men kom inte fram till något vettigt. Frågar därför eliten här på forumet hur ni hade gjort?
MVH
Ankan
Tog bort mitt tidigare felaktiga svar, du bör säga upp dig efter din semester för maximalt betalt…
Även när man tar ut semester så är det semesterlönegrundande.
Du kommer få ut intjänande semesterdagarna för 2023 på slutlönen och grovt får man 2,1 dagar i månader. Så skillnaden mellan att ta ut innan/efter semestern är 2-3 dagar extra i lön
.
Ps, vill du ha mer pengar nu så går det att skattejämka via Skatteverket utifrån din låga inkomst resten av året men då blir det lägre restskatt nästa år.
stort tack! Visste inte att ta semster var semesterlönegrundande haha!
Hur skulle man skattejämka i så fall? genom att rapportera att min inkomst kommer minska drastiskt under årets slut typ då? Har väldigt dålig koll som du kanske märker!
Skatteverkets tjänst för ansökan för jämkning där du sen får hem ett brev med skattesats som lämnas till arbetsgivaren.
Riskerar du att nå “inkomsttaket” för CSN? De räknar det per halvår, så tjänar du för mycket första juli och framåt får du mindre CSN under hösten.
Tack för länken, ska undersöka direkt!
Fribeloppet räknas ju per halvår så tjänar du verkligen över 100 000 kr i lön före skatt mellan 1 juli - 31 december?
CSN räknar inkomst lite konstigt, de brukar utgå från när pengarna finns på ditt bankkonto. Även semesterersättning räknas som en inkomst här.
Ibland när man säger upp sig kommer semesterersättningen först någon månad efter, så även om du slutar jobbet i juni skulle det kunna råka räknas till höst-inkomsten. Å andra sidan, om du i praktiken slutar i juni men tar semesterlön i juli räknas det ju garanterat till hösten, medan med semesterersättningen finns det åtminstone en chans att den utbetalas rätt halvår.
Du får kolla upp det där lite mer. Beroende på arbetsgivare kanske det finns möjlighet att få utbetalningen på rätt sida halvåret.
Fel av mig. Hade räknat med att jobba vidare på 40% samt semesterlön! Tar bort mitt föregående svar!
Du har inte funderat på att bara ta tjänstledigt? Då har du ju iallafall något att falla tillbaka på efter studietiden ifall worst case inträffar och det är stendött på jobbfronten. Du kan ju dessutom välja att söka tjänstledigt per läsår så är du ju garanterad jobb under somrarna också ifall du kommer spendera dem på samma ort som du arbetar idag ![]()
Det du skulle få in mest pengar på är att jobba hela sommaren och sen ta ut semesterersättning. Men det kanske inte låter så skönt att inte vara ledig något.
Jag säger som tidigare talare, varför säga upp dig?
Så är det verkligen inte generellt.
Semesterlagen säger att semesterledighet ska räknas med vid beräkning av antal semesterdagar man får….
7 § Antalet semesterdagar med semesterlön beräknas på följande sätt. Från de dagar arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren under intjänandeåret (anställningstiden) subtraheras de dagar då arbetstagaren varit helt frånvarande från arbetet utan lön. Frånvaro som beror på semesterledighet, permittering, korttidsarbete eller ledighet som enligt 17-17 b §§ är semesterlönegrundande, liksom arbetsfria dagar som infaller under sådana frånvaroperioder, ska dock räknas in i anställningstiden. Differensen divideras med antalet dagar under intjänandeåret. Kvoten multipliceras med tjugofem. Om ett brutet tal då uppstår, avrundas detta till närmast högre hela tal. Lag (2013:950) .
Jo, men dels kan kollektivavtal ändra på detta och dels om semesterlönen beräknas efter 16 b § (procentregeln) så spelar det ingen roll.
har jobbat ett tag på detta företaget och kommer inte lära mig något nytt där, känner det är dags att gå vidare, finns alltid jobb som behöver göras ![]()
Nu blandas det friskt i tråden om semesterdagar, semesterlön, semestertillägg och semesterersättning.
Spana in Unionens information för guidning. När ni läst det kan ni spana in Avtalat.
Först och främst bör @JustADuck läsa sitt eget kollektivavtal.