Vägledning semester innan uppsägning

Hej! Har alltså följande dilemma.
Jag ska sluta på mitt jobb i sommar och börja studera. Studier börjar i mitten på augusti. Uppsägning planerad till sista juli.
Har precis fått semesterplaneringen av arbetsgivaren där man har period juni, juli eller augusti. Iår har jag juni.

Det jag funderade på kring semestern var då följande:
Spelar det någon roll pengarmässigt om man tar ut semestern innan jag slutar eller “efter” (inte “hinner” ta ut den innan sista arbetsdagen, låt säga att jag haft semesterperiod augusti planerad men slutar i juli)? Vilket är mest “lönsamt”?
Tack på förhand!

Det är väldigt enkelt: Jobbar du en månad extra så får du en extra månadslön.

Mest lönsamt att vara anställd så länge som möjligt. Du tjänar in ca 2 betalda semesterdagar per månad, som kommer på slutlönen sen om du har släpande semesterår. Du har också en månad till med tjänstepension.

2 gillningar

Skall du ta CSN-lån ?
CSN räknar halvårsvis, så kolla om du kommer över någon gräns för andra halvåret.

1 gillning

Så det är ingen värdeskillnad på semesterersättning och semesterlön? Utan jobbar jag istället för att ta ut semester så tjänar jag månadslön+semesterersättning vilket tekniskt sätt bör innebära 2 månadslöner?

Så då är det bäst att begära semester i augusti och sluta 31/7 för att istället få ut semesterdagarna i pengar, utöver ordinarie lön? Tänker jag rätt då?

Ja, jag kommer isåfall ta CSN-lån. Tänker du på taket man får max ha tjänat under samma period? Vet du vad gränsen går idag?

1 gillning

Du har ju rätt till studieledighet istället för att säga upp dig. Skönt att ha en anställning kvar när studierna är klara

Är yrkeshögskola som jag ska gå och helt skiljt från min nuvarande arbetsplats. Vill oavsett komma ifrån det så snart som möjligt😊

1 gillning

Om man nu ska optimera så är tjänstepensionen något att ta i beaktande.
Har du en någorlunda hög lön och har 25-30 dagar plus innestående semesterdagar för april-juli så kan slutlönen bli rätt maffig.
Allt över 50 375 kr/månad får du en pensionsavsättning på minst 30% på om du tillhör itp1.
Så om slutlönen hamnar en bra bit över 50 tkr så kan det vara bra att göra på ovan sätt och ta semesterersättningen som en slutlön :slight_smile:

Har man lägre lön som inte hamnar över brytpunkten så är det bättre att vara anställd men ha semester under sista anställningstiden då man fortsatt jobbar in semesterdagar under sin semester.

Hmm, nu fick du mig att läsa på lite vad som gäller inom ITP1. Att tjänstepensionsberäkningen görs på varje enskild månadslön separat hade jag inte koll på.

Det betyder ju dock att min nuvarande arbetsgivare betalat in för lite tjänstepension vid utbetalning av retroaktiv lön. Men måste nog gräva lite i vad som egentligen gäller för mig, eftersom anställningsavtal, pensionspolicy, och verkligheten skiljer sig åt… Anställningsavtalet säger ITP-planen (däremot är företaget inte kollektivavtalsanslutet), pensionspolicyn säger tjänstepension via S&P, verkligheten är tjänstepension via en av storbankerna.

Har du inget kollektivavtal så har du inte ITP1. Då kan du bortse från den informationen.

ITP1 är för privatanställda tjänstemän med kollektivavtal. Trådstartaren nämner att de har tilldelade semesterveckor, vanligt inom arbetaryrken som exempelvis hemtjänst. De som har såna yrken och kollektivavtal har istället andra pensionsavtal, som AKAP-KR eller SAF-LO.