Jag har haft tankar på att gå ner i deltid en tid och det är relativt enkelt att beräkna den ekonomiska förlusten i närtid.
För mig handlar det om:
Lön just nu 72800kr.
Deltid 90%: 65 520kr/mån. 7280kr lönetapp, dessutom 2293kr mindre i tjänstepension. : 9 573kr
Deltid 80%: 58 240kr/mån. 14 560kr lönetapp, dessutom 4586kr mindre i tjänstepension. : 19 146kr
So far so good. Min tanke är att ersätta detta med enstaka stafettuppdrag men också få en del ledig tid över. Har bara lite svårt att tänka rätt när det gäller ffa hur jag ska tänka den minskade inkomsten egentligen ser ut efter skatt och ffa när det gäller tjänstepensionsdelen.
Har inte funderat närmare på att ersätta den med extra ersättningar. I dagsläget avsätter jag minst denna summa månatligen till någon form av långsiktigt sparande och jag är väl mest intresserad av att höra så att jag inte missat en större faktor någonstans som gör att detta är en dålig ide?
Jag är 42 år gammal.
Du kan ändra din inkomst i simulatorn på minpension.se och simluera framtida pension. Det som inte går att göra (vad jag vet) är simulera deltid under en perion av livet.
Lön efter skatt är bara att gå in på skatteverkets räknesnurra eller Räkna ut din skatt
För att förstå effekten på tjänstepensionen så beror det på vad för slags tjänstepension man pratar om. Den premiebaserade är enkel. De standardiserade prognosmodellerna räknar på att 1 insatt krona växer med 1.9% över reallöneutveckling, dvs 1 insatt krona i år växer till (1+0.019)^{23} vid 65 års ålder. Denna krona betalas sedan ut och årsuttaget räknas ut via delningstalet. För kort utbetalning så blir delningstalet i stort sett antalet år, medan livsvarigt blir lite lägre än förväntad livslängd. För de flesta tjänstepensionerna ligger delningstalet vid 65 års ålder omkring 18. Således kommer en inbetalad krona leda till en första månadsutbetalning vid 65 års ålder på \frac{(1 + 0.0019)^{23}}{ 12 \cdot 18} (och vid åldrar därikring kan du lägga till/dra ifrån motsvarande). I ditt fall får du alltså en tjänstepension som är 2293\frac{(1 + 0.0019)^{23}}{18} = 196 kronor lägre (brutto) i månaden vid livsvarigt uttag påbörjat vid 65 års ålder.
När jag tittade på det för ett par år sen kom jag fram till att det var mest förmånligt att vara helledig utan lön under Semestern för att spara semesterdagar som plockas ut under resten av året.
Tjänstepension beräknas på månadslön men skatten på årets totala lön.
Stort tack för svara alla! Hade faktiskt glömt av effekten av semesterdagarna.
Precis som @Oops så jobbar jag inom vården. Kommer vara svårt att ha en period ledigt och sen jobba heltid.
Mitt mål med upplägget är 3 saker, mer ledig tid, något mer pengar och en bredare erfarenhet från att jobba på olika arbetsplatser.
Jag har inget behov av att räkna ut på detalj de ekonomiska konsekvenserna men mera storleksordningen på dem.
Min preliminära plan blir att gå ner till 80% och ta stafettuppdrag som minst ersätter förlusterna. Sätta av en privat separat summa/mån som ersätter tjänstepensionen.
Något ytterligare som ni ser att jag missat?