Jag har alltid fascinerats över hur många av mina vänner och kollegor lyckats spara ihop så många semesterdagar. Själv har jag alltid tagit ut varenda semesterdag, varenda ATF-timme samt extra lediga dagar utan lön alt TL. Totalt har jag landat i 8-10 veckor ledigt varje år i snitt senaste 15 åren.
Jag har aldrig haft några sparade semesterdagar och det är anledningen till att jag idag är egenföretagare då jag vill kunna vara ledig emellanåt och inte känna pressen att jobba 8-17 - 5 dagar/vecka med få semesterveckor som ska portionerats ut då alla andra är lediga.
Hur mycket semester tar ni ut?
Kommentera gärna också hur många veckor/dagar ni har betalt ledigt per år.
Jag tar ut varenda semesterdag och även obetalt ledigt.
Jag tar ut alla semesterdagar varje år men inte mer därutöver.
Jag sparar några semesterdagar för att kunna ta ut mer året efter
Jag har alltid många sparade semesterdagar kvar.
Jag sparar för att kunna ta ut i pengar i stället när jag slutar lagom innan de brinner inne.
En anledning till att kollegor kan ha sparade dagar är att de ackumulerats under åren med föräldraledighet. Så var det för mig och nu när de är slut har jag sparad semester att dryga ut den årliga tilldelningen och inarbetad flextid som gör att jag kan vara ledig och matcha sonens skollov.
Jag har både haft “för mycket” semesterdagar sparade så chefen tjatar om att ta ut dem, och jag har även förhandlat om att ta ut semester i förtid vid behov.
Tog ingen semester förra året, så nu i januari får jag en och en halv månadslön extra utbetald (förra årets 30 semesterdagar). Men i år tror jag att jag kommer använda de flesta semesterdagarna pga sambo som kommer vilja åka på semester.
Brukar ta 4 veckor semester på sommaren och den femte veckan sparar jag. I praktiken blir det mer då jag jobbar 4-dagars veckor så det går bara åt 16 semesterdagar för att vara ledig i 4 veckor. Sen tar jag ut 4 strödagar här o där under året. De sista 5 sparar jag.
Utöver detta så planerar vi ut väldigt mycket klämdagar och liknande för personalen så ca 40-50h Atf försvinner här när företaget håller stängt. Resten av timmarna sparar jag också likaså all komptid. Sedan rensar jag atf/komp-saldot nån gång på våren och tar ut det på lönen istället.
Nu har jag förvisso varit egen i snart 4 år, men före det när jag va anställd hade jag alltid jättemycket semester sparat, dels pga hur jag jobbade (Var bortrest konstant i jobbet), men också för att det dök upp en situation där jag fick bort reglerna i mitt avtal om hur mycket semester jag fick spara. Slutade med att jag hade 17 veckor semester att ta ut, så jag tog 3 månader semester och reste lite
Min arbetsgivare blev lite småtjurig då och ville egentligen betala ut det i lön istället, men jag stod på mig och sa att vi faktiskt kommit överens om att detta gick bra!
I och med att jag skulle ha semester så lång tid så förvarnade jag 12 månader i förväg om detta, i vanliga fall när jag tog semester om det bara va 1-2 veckor brukade jag bara säga till veckan innan.
Förövrigt så tog jag i princip aldrig ut semester om jag inte skulle resa någonstans, ser ingen vits med att ta ut semester på sommaren hemma, åkte i regel 4-5 veckor utomlands på vintern istället när det är kallt hemma
Förstår självklart att detta skiljer sig beroende på var man är i livet! Men som singel kille i 25-30 års åldern så hade jag inte mycket för att vara ledig på sommaren hemma
Wow! Att du lyckas få till 8-10 veckor låter fantastiskt!
Jag har alltid råkat ha en massa sparade dagar när jag bytt jobb som blivit till pengar i slutlön. Egentligen älskar jag att vara ledig och ser det lite som ett misslyckande att så mycket tid går till spillo. Ska jag “lyckas” ta ut all min semester så måste jag uppenbart ändra något i mitt beteende. Det spelar in att jag inte trivs med 4 veckor sammanhängande. Har det hellre utspritt, men då gäller det ju att ta den där utspridda ledigheten också. Några år har jag tagit det som 2+2 veckor på sommaren och kommit rätt nära, men sen lyckas jag inte spendera den där sista veckan under året. Nu har jag dessutom 6 veckor semester…
Jag saknar alternativet: Jag tar ut alla årets och några till av alla jag tidigare sparat.
Jag samlade på mig fem om året under mina första åtta arbetsår och har med nå’t litet undantag sedan haft dessa liggande (till vissa löneansvarigas förtret). Nu har jag börjat beta av dessa och har därför sju veckors semester varje sommar.
Kan förstå det där med om man är ung och kanske singel att man lika gärna kan jobba sommartid. Men å andra sidan så ska man ju njuta av livet medan man är ung.
Och jag tycker sommaren i Norden är helt oslagbar och då skulle jag aldrig välja att jobba ändå.
Lite samma mentalitet som jag, ta ut semester på sommaren i Finland (eller Sverige) ser jag i stort sett som bortkastat. Med de långa sommardagarna vi har här uppe i norr går det såpass bra att kombinera arbete med att njuta av sommaren.
Ta ut längre semestrar kan ibland vara lite besvärligt, men lite beroende på arbetsplats går det ofta att arbeta fram någon kompromiss.
Jag har t.ex. varit borta en längre tid med kompromissen att jag jobbar en timma per dag för att hantera det allra nödvändigaste (denna timmen räknades givetvis inte som semester).
Ja, jag har väl alltid haft arbetsgivare/chefer som varit tillåtande till att jag fått ta mycket ledigt även när semesterdagarna varit slut.
Men ibland är det kollegor/bekanta som inte ens vågar fråga sin chef märker jag. Att våga fråga om man får ta obetalt ledigt är inte så farligt. Det värsta som kan hända är väl att få ett nej.
Livet är så kort och jobbet tar alldeles för mycket tid av ens liv ändå tycker jag. Frihet är en obeskrivligt skön känsla om ens bara för några veckor.
Sommaren i Norden är oslagbar, absolut! Därför jag har gjort som jag har gjort genom åren, kvällarna på sommaren är ju längre så man får njuta lite ändå som @Esko nämner.
Av den anledningen förstår jag inte heller folk som tar 4v semester på sommaren och RESER BORT, för att sen va hemma på vintern.
Det är så inprintat i huvudet på folk i Sverige att man ska vara ledig 4 veckor på sommaren, vet att de utländska kunderna jag jobbade med på den tiden tyckte det va helt sjukt
“Vadå, är erat kontor stängt i 4 veckor på sommaren? Det går inte”
Problemet och anledningen till att jag aldrig tog ut extra lön på detta viset är statlig skatt, det är ju horribelt att få ut semester som lön. Man skattar ju bort halva semestern Ledig tid ska inte underskattas!
Just den här aspekten har varit ganska uppskattad, att man som ganska ensam är på kontoret och “håller ställningarna” under tiden de flesta andra är på semester.
Jag tycker ofta att en femte vecka semester på sommaren när man redan varit ledig i fyra veckor inte ger så mycket, därför brukar jag spara den för att kunna ta ledigt fler klämdagar eller långhelger.
Sen värderar jag pengar högre än ledig tid om jag inte har något planerat, speciellt när man kan jobba hemifrån, och på sommaren brukar det vara extremt lugnt och stressfritt.
Ja, definitivt. Den rollen fick jag ha i flera år Gjorde mig ingenting dock. I och med alla kunder var med på att det inte va så många på kontoret så förväntade sig inte någon att de skulle få massa saker gjorda heller.
Sen fick jag lite särbehandling, på ett positivt sätt, pga hur jag jobbade och vad jag gav företaget under åren. Det var ett väldigt litet företag med 13 anställda när jag började och sen uppemot 25-30 när jag slutade, så jag hade en relativt nära relation med VD’n och ägarna.
Jag jobbar statligt och har löneväxlat till mig 10 extra semesterdagar så jag har 9 veckor per år, brukar ta ut allt men har sparat lite iår för att vi tänkte skaffa valp 2023 men vi har tagit emot en äldre omplacering nu precis så jag tänker ta en massa strödagar i sommar + vanlig semester. Har i ett par år tagit ledigt mån och fre innan och efter huvudsemestern.
Vi får bara spara max 50 semesterdagar så dessa har jag och överstigande del tappas av till extra pensionsavsättning vid årsskiftet om man inte aktivt väljer något annat alternativ.