Det här är bra för nyttjande av hög slutlön = engångsinsättning på din tjänstepension.
Vilken lön har du idag?
Det här är bra för nyttjande av hög slutlön = engångsinsättning på din tjänstepension.
Vilken lön har du idag?
Märklig arbetsgivare som tillåter att du sparar så många dagar.
Och du säger att du har 35 dagar semester per år men ändå är privatanställd.
Märkligt.
Hej,
Jag har ockdå mycket semester sparat, och planerar att sluta jobba i oktober nästa år och ta semester till januari. (löneväxlar för fullt 2027, så semesterersättningen inte får för hög skatt i december, och när de kvarvarande semesterdagarna betalas ut 2027 så bli skatten mindre.
En sak jag märkt är att bolagsbonus och bolagets extra pensionsinbetalning (på separat traditionell pensionsförsäkring) bygger på att man jobbar heka vägen till årsskiftet (om det skall tolkas som 31 dec eller 1 jan är jag osäker på).
Jag är privatanställd och har 33 dagar, så 35 verkar inte orimligt. Däremot har jag nog alltid haft ett tak för sparade dagar.
Jag skulle säga att det är olagligt enligt semesterlagen att spara semesterdagar mer än 5 år. Vilket borde vara fallet här antar jag.
Jag är inte helt säker på detta men minns något liknande från en diskussion med anställd och fackförbund en gång i tiden. Företag får inte vara skyldig en anställd pengar utöver semester som regleras i semesterlagen.
Jag lutar också mot detta men är inte tillräckligt insatt i vad som kan avtalas bort via kollektivavtal eller individuellt.
170 dagar är mer än jag någonsin hört någon sparat.
Men rent logiskt vill ju varken stat eller fack att anställda ska kunna bygga berg av semester när det egentligen är tänkt att de ska vara lediga.
Svårt för arbetsgivaren att argumentera för varför de inte har tillåtit eller t.o.m. tvingat den anställde att ta semester.
Det kan ju i så fall användas som ett sätt att bara ge dold högre lön om det går att spara i all oändlighet och sen ta ut som pengar.
Det finns också risker med det för den anställde om arbetsgivaren går i konkurs, finns inga pengar kan det ju inte betalas ut heller.
Jag har 38 dagars semester som privatanställd och har just nu 79 sparade dagar.
Ovanligt, absolut.
Märkligt? Nej, inte om det avtalats mellan arbetsgivare och arbetstagare. T ex ger mitt avtal mig utökad rätt att spara semester.
Semesterlagen säger väl att man får spara semesterdagar i max fem år, eller undantagsvis i sex år. Därefter förfaller dagarna och det finns inget lagstöd för att förfallna semesterdagar ersätts i pengar. Kollektivavtal eller företagets policy kan säga annat men finns inget sådant har man ganska lite att sätta emot om dagarna bara fryser inne.
Däremot misstänker jag att i TS fall har både arbetsgivaren och TS haft dålig koll på vad som gäller och sitter nu i samma båt så att säga. Så grattis till långsemester efter siste november ![]()
Ja, många har ju någon form av kollektivavtal.
Nej.
Om man t ex omfattas av Teknikavtalet för tjänstemän (Unionen/Sveriges Ingenjörer/Ledarna) så gäller en viktig avvikelse från semesterlagen:
Teknikavtalet ger möjlighet att spara fler semesterdagar än semesterlagen, under förutsättning att arbetsgivaren och tjänstemannen kommer överens.
Det innebär att många sparade dagar inte automatiskt är fel eller olagliga. De kan vara helt korrekta om de har sparats enligt kollektivavtalets regler och arbetsgivaren har godkänt det.
Om du slutar jobba sista nov så har jag svårt att tro att företaget kommer tillåta att de är på “payroll” året efter. Men det beror säkert på storleket på företaget eftersom ett mindre företag kanske tycker det är värt att göra det av olika anledningar. (likviditet, vinst planering osv)
Välkommen till forumet! ![]()
Jag valde att säga upp mig så att det matchade med uttagen. I princip hela uppsägningstiden hade jag därmed lön och semesterersättning.
I övrigt är det vettigt att sprida ut det över olika år om möjligt för grundavdraget kapar ju mycket (eller all) skatt det sista året som anställd.
p.s. Men jag fick spara 40 dagar samt ta ut sista årets (jag hade 32 för helåret och det blev 22 intjänade under perioden som anställd). Utöver det hade jag ca 40 timmar i flexen som ju gav en vecka till.
Det brukliga när folk går i pension eller slutar med uppsägning, är ju att man lägger ut alla innestående semesterdagar i slutet av anställningen. Så att man gör sin sista dag på “kontoret” ett visst datum, men sen rent formellt är fortsatt anställd men på semester. Dvs betald ledighet med fortsatt månadslön, vilket ju är trevligt. Men då är det ju vanligtvis max en månad det gäller.
Det är inte olagligt så länge du tar ut 20d/år. Klipper in SEB pensionsskuld till Annika Falkengren när hon slutade.
”Annika Falkengren fick en utbetalning på omkring 7,5 miljoner kronor i sparad semesterersättning när hon lämnade sitt uppdrag som VD för SEB. Utbetalningen avsåg 150 sparade semesterdagar som hon samlat på sig under tolv års tid”
Säger inte emot dig men VD:ar har väl ganska många undantag och tillägg för allt möjligt, i förhållande till övriga anställda.
T.ex. kan VD välja vilken pensions- och försäkringslösning den vill utanför kollektivavtalet medan övriga anställda tvingas använda kollektivavtalets då parterna inte tillåter undantag för dessa.
Inte ens om både anställd och arbetsgivare skulle vilja det.
Möjligen kan semesterregler i viss utsträckning också se annorlunda ut.
Hej,
Jobbar åt en av sveriges största arbetsgivare, och som någon skrev ovan tillåter teknikavtalet avsteg. Det som gäller hos min arbetsgivare är att vi minst tar ut 20 semesterdagar per år, redten kan vi spara så länge vi vill. (Får dock inte lösa in sparade dagar till pengar eller löneväxling, utan får pengarna i klump när man slutar)
Brukar vara liknande diskussion som på denna tråden med dem som är konsulter på kontoret. De får inte spara, och några ingår nog inte ens i teknikavtalet.
Skall vi återgå till TS frågeställning istället för att ifrågasätta om han får spara det han uppenbarligen har sparat.
AG har också ansvar om det skulle bli någon konstig sjukdom/olycka under semesterperioden.
En sak jag märkt är att bolagsbonus och bolagets extra pensionsinbetalning (på separat traditionell pensionsförsäkring) bygger på att man jobbar heka vägen till årsskiftet (om det skall tolkas som 31 dec eller 1 jan är jag osäker på).
Ofta gäller den begränsning inte när man slutar pga pension. Man får sin andel sista året med såklart. Utbetalningen ligger under påföljande året.
Hej,
Ja, det kan vara så. Jag slutar när jag är 54, så även om jag säger det är pension så räknar inte företaget det som pensionering.
Så ja, om TS går i pension/FIRE i en ålder som hans artbetsgivare räknar som pensionering så gäller nog inte mitt inlägg ovan. Men TS kallar det för FIRE, så det är nog så tidig ålder att man får dubbelkolla med arbetsgivaren.
RE stå för pension. Kan man ta TJ-pension från 55 är det pension. Har man för avsikt att leva på sparade tillgånger i början, kan man göra analysen om det skulle löna sig att vara en kort period pensionär formellt för att ha rätt till bonussen. Hos min AG skulle det fungera så. Idag är ingen pension inte-brytbart i Sverige. Alla kan gå tillbaka till arbete. TS är inte specifik om sin situation, men oftast är det nog så.
Ofta gäller den begränsning inte när man slutar pga pension. Man får sin andel sista året med såklart.
Vadå ”såklart”? Hos alla mina arbetsgivare (6 st) har bonusprogram krävt att man varit anställd vid en viss brytpunkt. Har man slutat, oavsett anledning, så missar man bonusen.