Semester i stället för löneförhöjning

Denna gäller ju enkom för anställda inom kommun och region. Således berör det inte arbetsplatser som vägrar teckna kollektivavtal, som i ts fall

En arbetsgivare erbjuder dig att arbeta deltid är vad det handlar om.

Jag hade en kort avstämning idag där de meddelade att de inte ger någon extra semester till nån. De fanns andra som också vill ha mer semester. Jag nämnde att jag då kommer lämna in ansökan om tjänstledigt och fick dom svar att de misstänkte att det skulle bli så.

När det gäller lönen så hade jag inte fått nåt erbjudande innan, men de hade förhandlat med sig själva och erbjöd en lönehöjning på ca 7%. Det täcker inte riktigt de 20 dagarna som jag ville ha i semester, men tar jag tjänstledigt 20 dagar per år så är det ut som det inte blir så många hundra mindre i månaden efter skatt. Jag har inte räknat på hur det slår att jobba 80%, men ska ta en vända till i mitt spreadsheet.

Det är ändå mycket viktigare att ha tid med barnen och känna att inte jobbet tar all tid och kraft än att ha lite mer pengar på kontot. De pengarna kan jag skaffa när barnen flyttat, om det skulle kännas som det behövs.

Det är 8 år som gäller fortfarande för partiell ledighet. Och då har man rätt till 25% ledighet. 12 år gäller vid uttag av föräldradagar och Vab. Så tyvärr ingen lösning på extra ledighet på sommaren.

1 gillning

Ah, det var ju synd. Jag som tänkte att detta var min lösning, men kollade upp det och det stämmer att det är 8 år. Föräldraledighetslagen | Jämställdhetsmyndigheten.

Så då får jag helt enkelt lita mig på arbetsgivarens goda vilja och för att de vill värna om mitt välmående. Ett annat alternativ är ju att köra eget, men då blir det till att byta jobb då de är emot konsulter, då de vill “äga” en.

Med tjänstledigt nollas sgi:n. Med barn kan det vara värt att tänka på sgi:n vid vab, men det är ju iofs inte så mycket man får. Tråkigare om man skulle råka ut för en olycka/sjukdom som permanent försämrar arbetsförmågan. Jobbigt med miniersättning gissar jag.

Skydda sgi med heltidsstudier under tj ledighet. Svenska universitet är det ju generellt så låg nivå på att man lätt kan få in 4 veckors heltidsstudier på 5 timmar. Sikta på introkurser i typ teknik/data, då behöver man inte skriva så mycket heller :slight_smile:

Är det så att SGI nollas vid första dagen på tjänstledigten eller är det efter ett visst antal dagar? Om jag kör tjänstledigt fyra veckor på sommaren tex. Eller två veckor på sommaren och sen två veckor runt jul.

Jag körde upplägget under föräldraledigheten med andra barnet då första barnet behöver mer stimulans än vi kunde erbjuda hemma och man bara fick 15h på förskolan. Lärde mig både att bygga Android-appar och datasäkerhet. :slightly_smiling_face:

@axr du som kört detta upplägget, hur var det för dig? Har det varit några andra “effekter” av detta?

Jag skulle rekommendera att du ringer försäkringskassan och frågar, flera gånger. Man kan nämligen få olika svar beroende på vem som svarar :nerd_face:

1 gillning