Jag ska byta jobb och funderar nu på att sluta en vecka innan jag börjar på det nya. Jag vill vara ledig lite innan och kommer inte ha nog med semesterdagar kvar så jag funderar alltså på att sluta en vecka innan jag börjar på nya jobbet. Finns det några tråkiga konsekvenser av det (förutom att vara utan lön en vecka dårå)? Jag börjar ju nytt sen och SGI:n bör ju inte påverkas va? Jag inser att jag egentligen aldrig varit arbetslös ens en dag så jag har väldigt dålig koll men tror att jag läst mig till att SGI:n är skyddad i tre månader. Det är liksom bara om jag tex ska plugga eller blir faktiskt arbetslös som jag behöver vara noga med att skydda SGIn genom att anmäla mig som arbetssökande dag ett, eller har jag missförstått?
A.kassan kräver att du är inskriven på arbetsförmedlingen direkt. Annars så finns/fanns risken att att du nollades och var tvungen att jobba in tid för att få rätt till den igen.
Be din nuvarande AG om att bli arbetsbefriad sista veckan(gärna med bibehållen lön). Går de inte med på det frågan om du kan ta obetald ledighet.
På så vis har du inga glapp utan går från en AG till en annan och riskerar inget mot myndigheter eller försäkringar.
Netto resultatet blir samma att du har en obetald ledig vecka. Men du utsätter dig ej för risk/okända förutsättningar.
Nja, vad jag kan läsa mig till är obetald ledighet lika illa för SGIn som arbetslöshet men grejen är att det ska finnas ett tremånadersskydd när det gäller just glapp mellan anställningar. Ledig med lön är inte direkt ett alternativ på en statlig myndighet tyvärr! ![]()
Vad sade FK när du ringde och frågade dem?
Kan du ta tjänstledigt under glappveckan?
Våga lita på svaret från en uttråkad kundtjänstmedarbetare utan rättsligt ansvar för sina svar?! ![]()
Jag hade inte stressat över det, men är man supernervös är det väl bara att skriva in sig på arbetsförmedlingen på måndagen och sen ange att man fått arbete på fredagen. Blir toppen för deras statistik, att de lyckats ordna ett arbete åt en arbetslös! ![]()
Från https://www.forsakringskassan.se/
Rätt till en SGI från ett tidigare arbete
Du kan ha rätt till en SGI om du någon gång tidigare har haft inkomster från arbete. För att ha rätt till en SGI från ett arbete som du hade tidigare ska du ha:
- arbetat i minst sex månader i en följd, eller ha haft perioder av arbete som återkommit varje år.
- skyddat din SGI när du blev arbetslös.
Din tidigare SGI är skyddad i tre månader från sista dagen du arbetade. Därefter kan den fortfarande vara skyddad om du gör eller gjorde något av det här:
- anmälde dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och söker arbete i minst samma omfattning som du tidigare arbetade
- deltog i ett arbetsmarknadspolitiskt program och fick aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning
- var sjukskriven och fick sjukpenning
- var föräldraledig och fick föräldrapenning
- studerade med studiemedel, eller studerade minst halvtid på en studiemedelsberättigande utbildning utan att få studiemedel
- studerade inom ditt yrkesområde
- gick en militär utbildning som rekryt inom Försvarsmakten
- månadsvis får ekonomiskt stöd för studier, praktik eller liknande genom trygghetsavtal.
Det är viktigt att det inte finns några glapp i tiden där du varken har arbetat eller skyddat din tidigare SGI på något av de ovanstående sätten. Om det gör det, är det inte säkert att din SGI är skyddad. Exempel på skyddad SGI:
- Du går ut gymnasiet.
- Du börjar jobba i en butik.
- Lönen ger dig rätt till en SGI.
- Du blir uppsagd.
- Du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen dagen efter du slutat jobba.
I exemplet är din SGI skyddad eftersom du anmälde dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen inom tre månader från att du blev arbetslös.
Optimistiskt att du tror att jag kom fram i deras telefonkö! Jag gav upp och provade min google-fu och nu er.
Det kan jag säkert men oklart om det hjälper ifall det är så att tremånadersregeln inte skulle funka! Men mest blev jag bara trött i skallen av att försöka räkna ut hur det påverkar semesterdagarna jag tänkte ta ut innan också! Men det kanske ändå är enklast att köra på tjänstledigt ![]()
Tack för svar! Nja, egentligen är jag inte orolig alls, jag har bara aldrig ens varit inskriven på AF eller arbetslös så kände mig ute på okänt territorium bara! Jag kan säkert kolla med jobbet men sen vi la ut en massa PA-funktioner på Statens servicecenter är stödet rätt kasst.
Jag har gjort som du tänkt flera gånger, sen har jag aldrig blivit sjukskriven/föräldrarledig inom sex månader från att jag börjat ett nytt arbete heller så har inte testat deras nitiskthet. Men jag tolkar texten (även om den är något usel som text betraktad) som att ens sgi är skyddad i tre månader från man slutade arbeta även om man gör ingenting.
Ja, så tolkar jag det också! Jag har läst mig till att om jag skulle ta ut fp eller graviditetspenning så hade den veckan blivit ett problem, men jag har ett större barn och inga planer på några fler så jag kommer ju liksom gå direkt på en ny tillsvidareanställning och då blir ju bedömningen framåtsyftande.
Man måste ringa typ fem samtal och sen göra en bedömning utifrån de olika svaren man fått för att gissa sig till vad som är mest troligt. Det är min erfarenhet av fk. Varje gång man ringer får man dessutom sitta en halvtimme i telefonkö… Om man har tur.
I exemplet ovan borde man även kunna ta föräldraledigt utan föräldrapenning i mindre än tre månader utan att förlora sin SGI. Ändå är det många som säger att man måste ta föräldrapenning (vid barn äldre än ett år) för annars förlorar man sin SGI. Har varit totalt omöjligt att få ett riktigt svar på den frågan.