Vad händer med ens SGI om man går över från att vara anställd till att frilansa med enskild firma?

Jag har skrivit om det här inlägget flera gånger men det blir väldigt spretigt hur jag än skriver. Försöker nu hålla frågorna avskalade istället, kanske inte så kul att läsa men har någon svar på dem blir jag glad för information!

Har i kölvattnet av konjunkturens nedgång blivit uppsagd och arbetsbefriad så nu har jag nya möjligheter att forma mitt arbetsliv, kul!

Vad händer med ens SGI om man går över från att vara anställd till att frilansa med enskild firma? Vad baseras den på liksom. Jag kommer garanterat inte komma upp i samma inkomst per månad om jag frilansar, som när jag får lön.

Om man som arbetslös väljer att ta a-kassa, är det alltså så att man måste vila sin firma i TVÅ ÅR och inte får vara aktiv i sitt företag under den tiden??

Mitt dilemma är att väljer jag att testa frilansa i min bransch, och det inte går bra, så har jag sabbat min SGI. Och väljer jag att ta a-kassa så måste jag vila min firma i två år, får ej va aktiv i företaget alls(!!).
Jag kan alltså inte testa mina vingar att frilansa till en början, för då sabbar jag a-kassa och sgi. Känns som jag tvingas bli passiv och ta a-kassa (aldrig gjort i hela mitt liv), om jag vill skydda SGI…

Ett sista alternativ är ett arbete jag sett jag kanske ska söka, verkar va ett riktigt roligt jobb, men det är bara på 50%… Det känns ju dumt på alla sätt eller? Jag får lägre lön, hinner nog inte frilansa utöver tjänsten för den tar 4 timmar varje dag (+ pendling), och SGI:n sänks ju pga endast halvtid.

Hur gör folk inför dessa val?
Vill inte verka som en räddhare som inte vågar satsa på frilansandet…Men tänker en del på trygghet och SGI då alla kan bli allvarligt sjuka, det vet du aldrig. Samt att jag antagligen kommer va föräldraledig inom 1-2 år.

SGI?? Googlade på de å stämmer de att de är sjukpenningsgrundande inkomst?? Har me andra ord aldrig sätt förkortningen förut…

Ja, om du blir sjuk eller förälder kommer du komma i kontakt med den. Jag har inte heller gjort det hittills. Men det senare planeras.

Nej, a-kassan är rätt anala kring att man inte kan vara aktivt i eget bolag. Kom i kläm pga detta och fick inte ersättning för två månader. Så det är krånglit.

Ring dem dock. Det finns vissa undantag kring detta om man har litet bolag som är hobby men du måste aktivt söka annat arbeta.

Två år måste du inte ha det vilande utan under tiden du får a-kassa gäller det. Men nej, du kan inte starta eget hur som helst och bara jobba i det och få akassa, utan de förväntar sig att du aktivt söker jobb.

Jag tog mellansteg och sökte anställning på deltid och startade eget helt enkelt och betalade den smällen själv. Jag har dock låga omkostnader så behövde bara 5k ifrån företaget i början för att leva när jag jobbade halvtid. Minskade sedan till 40 % och ska avsluta anställningen helt. Gick ur a-kassan då jag inte får göra något i det om jag ska få ifrån dem (är psykolog och alla mina patienter kommer aldrig då att avsluta exakt samma dag).

1 gillning

Jag vill minnas att det finns specialregler som säger typ att när man startar enskild firma och inte har den upparbetad så kan SGI beräknas på vad man borde haft i lön med en jämförbar anställning. Men du MÅSTE kolla upp det här med försäkringskassan. :slight_smile:

3 gillningar

Detta stämmer. En antal månader efter företagets startdatum, tror 6 månader kan man få ”nyföretagarSGI”. Alltså FK:s bedömning av hur en likvärdig anställd skulle ha i lön…

Saxat från FK…

Om ditt företag är nystartat, det vill säga att det registrerades för som mest 36 månader sedan, gäller särskilda regler. Då kan du ha rätt till ett så kallat uppbyggnadsskede. Det innebär att du får minst samma SGI och minst lika mycket i ersättning som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft.

1 gillning

Jag fick avregistrera mitt företag helt för att få a-kassa, det fick inte ens ligga vilande. Dock var detta några år sedan.

Du har inga barn än alltså. Det är då man stöter på SGI.

De va förkortningen jag skrev som va obekant för mig…

ja, jag måste ringa dem ordentligt och kolla vad som gäller!
Tack för ditt svar iaf! Förstår absolut reglerna att man inte kan förvänta sig försörjning från akassa så fort man startar eget. Men i vissa fall, tex mitt, blir man bakbunden att ens försöka frilansa med egen firma om man väljer att ta akassa. Det är synd det inte går att kombinera med några olika procent typ.
Du löste det dock bra! Skulle jag hitta ett deltidsjobb som funkade skulle jag testa det att kombinera med egna firman. Får se hur det blir.

har läst något sånt också… det är verkligen svart eller vitt ifall det är så.

Jag har varit aktiv i firman för några år sen, sen tagit anställning, och tänkte ev testa vingarna nu igen då och va helt egen. Men som sagt det verkar va krångligt regelverk så jag ska ringa några samtal! Får se hur det går.