Hur hantera bufferten vid osäkerhet kring Akassan?

Min fru har oväntat blivit uppsagd och uppsägningstiden löper ut 30 juni. Jag har kvar mitt heltidsjobb.

Lite oklart hur lätt det kommer bli att få nytt jobb men vi har räknat med Akassan men läste lite att om man har ett AB så kan det bli problem. För vi har ett AB tillsammans som omsätter runt 50-60k per år och vi tar inte ut någon lön. AB:t är till för att sälja en SaaS-lösning som är ganska färdigutvecklad så är kanske några enstaka timmars jobb. Har haft detta som godkänd bisyssla av arbetsgivare i flera år och är inget som påverkar mig i min anställning och inte heller min fru. Hon lägger också enstaka timmar i bolaget.

Något som kan bli ett ett problem tror ni eller hur är A-kassorna? Hon har Unionens A-kassa.

Blir lite orolig för i det gör scenariot har vi räknat med A-kassan och om den uteblir så räcker ju inte vårt bankkonto buffert på tre månaders utgifter långt. Vi har sparat till våra barn i en ISK och där ligger just nu cirka 5 månaders utgifter. Funderar på om man skulle säkra hem en del av det, eller allt, och lägga på bankkonto ifall det skulle bli något börsfall i närtid? Eller oroar jag mig i onödan här och ska sitta lugnt i båten? För troligen så får min fru ett nytt jobb under hösten men man vet ju aldrig så börjar funderar på hur jag bäst säkrar pengarna ifall de behövs.

Känns också hemskt att eventuellt behöva ta av barnensspar kapital. Eller det är ju tekniskt sett våra pengar då vi sparar i vårt namn men tanken är att de pengarna ska vara ett bidrag till kontantinsatsen är de skaffar första bostaden.

Någon som har lite tips och råd här hur vi ska tänka?

1 gillning

Prata med dem. Det är inte första gången de får frågan.

1 gillning

Pratade med Småa för nån vecka sen då jag har heltidsjobb plus lön från mitt AB . Har min akassa hos Småa då jag tidigare var enbart företagare. Det vanligaste är att man behöver lägga sitt i AB i vila för att få ut akassa men det finns undantag. Det är inte hur mkt lön du tar ut som är avgörande utan hur mkt tid du lägger i företaget.
Ring och fråga !

Jag var i samma sits fast med akademikernas a-kassa.

Det var inte så kul och det gavs väldigt olika besked beroende på vem du pratade med. Under tiden fick jag ingen a-kassa.

AEA visste inte riktigt hur de skulle agera men till slut sa någon att det skulle gå bra om jag lade bolaget i “vila”. Samma sak hände sedan min dåvarande sambo men då handlade det om ett AB. Samma procedur fast med Unionen.

Låter som att ni inte vill lägga ert bolag i vila men kanske är det en lösning.

det står lite här vad som är godkänt extraarbete och hur mkt företagande som är tillåtet men det finns andra paramterar också så ring och fråga vad som gäller.

Unionen har rätt bra info om akassa om man har företagsuppdrag “bredvid”:

https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/aktiebolag-enskild-firma-eller-familjeforetag/?epieditmode=true

Grundvillkoret är ju att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Dvs inte lägga för mycket tid på annat än att söka jobb.

https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/

Om man har företaget som huvudsyssla så måste man lägga det vilande dvs ingen aktivitet, inte ens marknadsföring eller försöka hitta uppdrag/kunder. Gärna avregistrera företaget från så mycket som möjligt och inte ha företaget registrerat som arbetsgivare åtminstone.

Om man har det som det verkar för er som bisyssla så kan ni få ha det kvar aktivt om ni kan bevisa att företagandet skett på fritiden. Dvs att man haft heltidsarbete som huvudsyssla. Se tex artikeln nedan.

Bäst är att prata med a-kassan så ni kan vidta eventuella åtgärder med företaget så inte a-kassan strular.

2 gillningar

Skärmdump från Unionen:

Det fick inte jag göra och då har jag haft företaget i över 10 år samtidigt som heltidstjänster. Jag hade inkomster på någon tusenlapp i månaden och verksamheten var helt passiv förutom bokföringen, men det spelade heller ingen roll.

Jag hänvisade till det som står på deras hemsida men det krävdes att rätt person tittade på det för att “vilandet” skulle gå igenom.

1 gillning

Tack!

Men blir ändå lite förvirrad för verkar ju som att man får ha en bisyssla och att vi skulle uppfylla kraven. Sedan står det ju uttryckligen att man inte får ta någon verksamhet i bolaget alls så tycker texten säger emot sig själv eller den delen kanske bara gäller om man har företaget som huvudsyssla?

Ajdå men fick du rätt till slut och fick din akassa efter att ha tjafsat lite med de?

Ja så är det ju rätt ofta. Hitta rätt person som faktiskt kan reglerna och inte bara svarar från interna frågor & svar dokument. Man får stå på sig alltså :sweat_smile:

Ring dem på måndag och fråga! Du kan ju fråga principiellt vad som gäller i er situation, du behöver inte uppge personnummer om det oroar dig.

1 gillning

Ja jag får väl göra det som se om man kan få något vettigt svar :laughing:

Ja precis, till slut gick det. Men det var jobbigt med många motstridiga besked i flera veckor.

1 gillning