Hej
Sökt runt lite här och hittat liknande men inte riktigt svar på mina huvudfrågor. Kan jag som ensam anställd i mitt konsultbolag få ut A-kassa och eventuell inkomstförsäkring om min enda kund försvinner om cirka 1 år?
Och i sådana fall finns det någon ni rekommenderar? Finns det någon step by step guide? Jag är idag tyvärr inte med i någon a-kassa eller dilykt alls.
Bakgrund:
Jag har ett konsult aktiebolag där jag är ägare och enda anställd med månadslön upp till brytpunkten på cirka 53tkr. Nu har min enda kund som vars bolag jag jobbat åt i 12 år aviserat att det förmodligen är dags att sälja verksamheten och pensionera sig inom cirka ett år. Dessvärre är det väldigt låg chans att jag får vara kvar när en ny ägare tar över. Eftersom det är min enda kund så kommer intäkter bortsett från ränteintäkter från lite sparkonton gå ner till noll en period.
Jag har sparat överskottet (några miljoner) rätt flitigt i en kapitalförsäkring i mitt bolag så det är inte superstressande i sig men detta kapital är även en del av en framtida pensionsplan så jag vill helst inte “nalla” ur denna spargris mer än nödvändigt när omsättningen sjunker till 0
Det arbete jag utför är relativt smalt och fruktansvärt intensivt (6-7 dagar i veckan) och jag kommer kanske aldrig hitta en liknande position igen och i min ålder 38 har jag länge funderat på att bara ställa om helt med kanske lite plugg eller något helt annat nu när jag nyligen fått mitt andra barn.
Så jag hade därmed gärna tagit del av lite A-Kassa/Inkomstförsäkring men upptäcker att jag är supergrön och reglerna för folk som är anställda i sina egna aktiebolag verkar diffusa.
Läste någonstans att någon lyckats få ut A-kassa men någon annanstans att det tog helt stopp? Finns det någon med goda erfarenheter och hur lyckades ni? Behöver jag tillfälligt ta bort min FA-skatt och moms eller kan de få vara kvar?
Jag har också förstått att man behöver vara medlem ett tag i en a-kassa? kanske t,om 1 år för att få ut något, men i det tidsperspektivet passar det ändå ok i min sits då jag nog har minst 8-10 månader på mig innan min kund lägger ner och kan väl också dryga ut längre genom att bara fortsätta betala månadslöner till mig själv om så skulle behövas.
Tanken är såklart att fortsätta arbeta ett decennium till då jag inte riktigt nått FIRE än direkt… men med lite hjälp på traven och kanske 6-12 månaders andrum medan jag ställer om. Kanske pluggar eller söker andra jobb. Läste någonstans att man inte aktivt får leta nya uppdrag, men att leta uppdrag i min nisch sker mer över kaffemöten och per personliga kontakter så även om jag skulle leta ett nytt uppdrag så är det inget som skulle behöva synas någonstans
Vad har ni för tips?