Ersättning vid arbetslöshet om man äger företag med kapital

Hej,
Äger ett företag med en hel del kapital där jag tidvis är anställd och tar ut lön.
Samtidigt är jag anställd och jobbar på ett helt annat företag och det är där jag i dagsläget får ut huvuddelen av min lön.
Hur skulle det bli om jag blir uppsagd? Kommer jag kunna få ut arbetslösersättning(a-kassa + försäkringar) trots att jag har ett AB som teoretiskt skulle kunna ge mig lön!?

Om jag var i dina kläder så hade jag struntat i ersättning å satsat helhjärtat på de egna företaget…

1 gillning

Du jobbar oavlönat. Står du till arbetsmarknadens förfogande då?

Har för mig det har funnits en tråd om samna sak. Men en intressant frågeställning. Är det ett krav att man ska ta ut lön? Spontant känns det ju konstigt om man skulle kunna jobba heltid utan lön och samtidigt få akassa. Du får väl kolla hur lag/förarbetena är skrivna.

Självklart måste jag stå till arbetsmarknadenens förfogande för att få någon a-kassa mm.
Men kan jag tvingas att ta ut lön ur mitt aktiebolag även om det inte finns något jobb att göra?

En av anledningarna till att jag frågar är ju om jag ska vara med i a-kassan och ha någon typ av försäkring. Om jag inte kan nyttja dem ska jag så klart avsluta dem.

Man kan säga att verksamheten mer eller mindre är avvecklad så i dagsläget finns det inte så mycket att satsa på förutom att förvalta kapitalet.

I första inlägget skriver du ;

Utgick från att företaget är aktivt å verksamhet pågår…

Men nu att de i stort sätt är avvecklad…
Antigen vid arbetslöshet/uppsägning, kan du inte köra igång verksaheten igen???

Annan sak om du avveckar verksamheten helt å tar ut kapitalet ur företaget så ska de inte vara några problem me att med att få ersättning vid arbetslöshet…

Nej, det kan ingen tvinga dig till.

Se på politikerna som fick avgångsvederlag. De fakturerade ju istället för lön, sparade medlen i bolaget och fick vederlaget samtidigt. Och tog sedan ut lön när vederlaget var slututbetalat.

Jag var i en liknande situation med enskild firma för ett antal år sedan.

Då var kravet att verksamheten var vilande, vilket jag har för mig betyder att företaget inte får generera någon omsättning alls i princip.

Skulle dock vända mig till AF, deras handläggare borde kunna ge dig aktuell information.

Kontakta din akassa för att ta reda på vad som gäller.
Mycket tro, kanske, borde, gissar i de svar du får.
Har jobbat på akassa för ett gäng år sedan.
Då var det möjligt förutsatt att vissa krav/regler uppfylldes.
Men eftersom jag inte är uppdaterad på vad som gäller idag så avstår jag från att ge annat råd än att du kontaktar din akassa och frågar.
Skulle det vara så att du väljer att gå ur så har du ju dom på tråden och kan göra det samtidigt om det är i den slutsatsen du hamnar.

2 gillningar