A-kassa som egenföretagare – är det ens relevant om man inte vill lägga ner sitt bolag?

Hej alla kloka företagare!

Jag har en fundering kring unionens a-kassan och egenföretagande, som jag hoppas någon här kan hjälpa mig att reda ut.

Bakgrund

Jag har alltid varit medlem i a-kassan som anställd.
Nu driver jag ett aktiebolag och är anställd i mitt eget bolag.

Problemet

Enligt information på Unionens a-kassas webbplats verkar det som att man inte kan få ersättning från a-kassan om företaget inte är vilande.
Det vill säga:

• Om jag står utan uppdrag
  • Men fortfarande försöker hitta nya uppdrag via bolaget
    … så räknas det som att verksamheten är aktiv, och då har jag inte rätt till a‑kassa.

För att få ersättning måste bolaget istället läggas vilande, och jag måste söka anställning hos någon annan.

Min fråga

Stämmer detta verkligen?
Och om det gör det – betyder det att a-kassan inte är till någon verklig nytta för oss som vill fortsätta driva företag även när det är en tuff period?

Alternativ?

Finns det någon annan försäkring eller trygghetslösning för egenföretagare som temporärt står utan uppdrag – t.ex. inkomstförsäkring, trygghetsförsäkring eller liknande?
Gäller det i så fall även om man inte lagt företaget vilande?

Tack på förhand för all hjälp! :pray:
/Ani

1 gillning

Det var samma slutsats jag kom fram till också, så jag har skippat a-kassan. Lite tråkigt när man trots allt redan betalar större delen av den, men att lägga företaget vilande och söka vanligt jobb lär jag inte vilja göra ändå, åtminstone inte direkt.

1 gillning

Jag var med i många år tills jag ringde Småföretagarnas A-kassa och frågade. De sa precis så, att om jag blir arbetslös från företaget jag äger och har min anställning i så måste övriga engagemang också läggas vilande. Eftersom jag har skogsbruk/lantbruk också betyder det att det inte finns någon situation jag kan fantisera ihop när man skulle kunna få skyddsnät likt a-kassa. Helt värdelöst, men så är det.

4 gillningar

Korrekt.
A-kassan (som administreras av facken) är inte intresserade av egenföretagare i sin verksamhet.

1 gillning

Det beror på vilken A-kassa som du är medlem i. I Akademikernas räcker det med att du intygar att ingen arbetar med företaget för att det ska räknas som vilande. Men du kan inte heller lägga företaget vilande mer än vart tredje år.

Om du har ett eget företag där ingen längre arbetar kan det räknas som vilande hos oss. Är du ensamägare är det oftast enkelt – du intygar själv i Mina sidor att verksamheten är vilande. Du behöver inte avregistrera företaget hos Skatteverket eller Bolagsverket, det gäller bara i kontakten med a-kassan.

Om du tidigare haft ersättning medan företaget varit vilande måste verksamheten ha varit aktiv i minst tre år för att kunna läggas vilande igen. Det gäller dig som ansöker om ersättning från och med 2024

1 gillning

Ja, men du får inte leta uppdrag under tiden, så för att inte fuska behöver du ta anställning någonstans innan du kan skaffa ett nytt uppdrag. Om nu inte definitionen för vilande är annorlunda mellan a-kassorna. Sen gissar jag på att det inte finns någon kontrollmekanism, men så är det.

3 gillningar

Ja tyvärr.

Å andra sidan, om man söker jobb men samtidigt informerar i ansökan att de kan ta in en som anställd eller via ens bolag så skulle jag tro upptäcktsrisken är så gott som noll.

Om man ser det från a-kassans sida så är ju problemet att folk skulle kunna arbeta i sitt bolag, inte ta ut lön utan bara ackumulera pengar samt ta utdelning, och plocka a-kassa samtidigt. Det hade nog blivit för lätt att mygla därav kravet på ingen aktivitet i bolaget.

Tipset är väl att åtminstone se till att inte båda vuxna i en familj jobbar i samma bolag. Blir den ena arbetslös/utan uppdrag så måste den andra också sluta jobba i bolaget för att den andre ska kunna lyfta a-kassa. Jätteknepigt.

Man kan tycka att det borde finnas bättre sätt att hålla koll år 2025 :man_shrugging::sweat_smile:

1 gillning

Hej,

Det är väl en del av att driva eget företag att “temporärt står utan uppdrag”.
“försäkring eller trygghetslösning” som du skriver kommer väl ner till att bolaget och/eller du privat har en påse pengar undanställt.

Arbetslöshetsförsäkring för anställda kostar väl ca 1 % av lönen. Man kan fråga sig om det skulle finnas en marknad för en försäkring för egenföretagare. Kanske något man kan driva om man är med i ett fack? Vad borde den kosta? Risken för att bli utan uppdrag borde ju högre som egen. Tiden man behöver nyttja den?

Men det där att man kan lägga sitt bolag vilande och få A kassa är ju en bottentrygghet.

1 gillning

Det är väl ändå logiskt. Om man till exempel driver en egen rörmokare-firma så fakturerar man i runda slängar 1500 kr per timme som man jobbar. Detta ska inte bara betala timpenning utan även allt annat runt omkring. Det vore konstigt om samma rörmokare kunde få a kassa för tiden som går mellan man är ute och böjer rör?

1 gillning

Ingen A-kassa.

Hungriga hundar jagar bättre!

1 gillning

Det är ju så att småa letar efter att du ska göra fel och sätta dit dej för återbetalning, samt sparka ut det ut kassan. Är inte företaget nedlagt och du måste skicka in avregistrering på ditt ab. Så du jagad hela tiden
Mvh Magnus

1 gillning

A-kassa är bara en tillfällig höjning av ersättning vid arbetslöshet.

Som försäkring tycker jag den är dyr i förhållande till högsta teoretiska beloppet den ger.

Finns dock ett specialfall vid långvarig arbetslöshet då a-kassan ger mer ersättning i 100 dagar om man deltar i ett program för att sedan ge kanske 50 kr mer par dag när 100 dagarna är slut. Men jag kan ha fel, är snårigt att förstå ersättningar vid arbetslöshet.

Oavsett så ger a-kassan lite mer under en tid alltså men med begränsat belopp.

1 gillning

Vad är alternativet till a-kassa då? I ditt exempel.

1 gillning

Alternativet är att helt avstå från att försäkra sig mot tillfällig arbetslöshet.

Finns det en risk för långvarig arbetslöshet så är a-kassan ett bra skydd då man via jobb och utvecklingsgarantin kan få förlängd a-kassa utöver 300 dagar.

Menar du totala kostnaden man betalar även via skatten, eller den lilla extradelen man själv står för varje månad? Hela totala kostnaden så kan jag potentiellt hålla med dig, men för den lilla delen man själv får välja så håller jag inte med. A-kassan kostar typ 110 kr i månaden efter skatt, så om du får ersättning för tre månader en gång i ditt arbetsföra liv är det värt rent ekonomiskt*, och utöver det har du tryggheten a-kassan medger (att bli arbetslös är stressfullt nog som det är).

*) Ca 21 tkr efter skatt från a-kassan = 63 tkr totalt för 3 månader. 110*12*40=52800 för 40 år av a-kassa.

1 gillning

Stämmer, fick avslag från A-kassa när jag var arbetslös och aktiebolaget inte hade några inkomster.

1 gillning

För att du inte lagt bolaget vilande?

1 gillning

Ja, så är det tyvärr

Jag menar den delen som du kan välja att betala eller ej.

Har inte upplevt att Skatteverket gett utrymme för valfrihet när det kommer till vilka skatter man vill betala… utom möjligen moms.

110 kr / månad i 40 år i Jans ränta på ränta kalkylator slutar på 271 869 kr. Efter halva tiden har du ca 60 000 kr.

1 gillning

Så kan du inte räkna, eftersom du inte vet när du blir arbetslös. Blir du arbetslös efter ett år och får dessa 3 månader så har du 882 tkr efter 39 resterande åren.

1 gillning