Vilken A-kassa hade du?
Håller med dig till stor del, men förargas över det orättvisa att vare sig du är egenföretagare i aktiebolag eller ren “löneslav”, så går 2,64% till a-kassesystemet på varje lönekrona oavsett om du kan använda systemet om du en dag står barskrapad eller ej.
Ett mer rättvist system (likt det som gäller enskild firma), hade ju varit att de procentenheterna är borträknade från arbetsgivaravgiften för delägarna. Finland har mycket bättre tydlighet på just detta område (förenklat, du är tvingad att vara med i någon slags a-kassa för företagare men kan någorlunda bestämma nivån av skydd inom rimliga gränser)
Vad hindrar dig att starta enskild firma då? Instället för 31,42% arbetsgivaravgift för lön i AB får du bara betala 24-27.96% i EF. Går fint att ha både EF och AB.
Tja, nu kommer ju reglerna förvisso ändras, men ett stort problem med EF för egen del hade varit att jag behöver ta ut lön ur aktiebolaget för utdelning. Även med nya reglerna så återstår ju problemet att jag behöver se till att olika kunder då fakturerar olika konstellationer, och helst inte fakturerar en krona mer än till brytpunkt för statlig skatt. Skulle inte hålla vid en skatterevision.
Givetvis behöver man fler än en kund som man fakturerar så att man kan fördela uppdragen mellan bolagen. Sedan frågade jag skatteverket om det var okej att frakurera sitt eget AB från sitt eget EF och de svarade att det var tillåtet om man utfört konsulttimmar. Eftersom du själv sätter priset och hur många konsulttimmar du säljer till ditt AB kan du anpassa rätt exakt plus att du i EF kan nyttja periodiseringsfonder och därmed skjuta skatt 5år fram i tiden. Mejla din liknande fråga till skatteverket vettja!
Problemet med att fråga Skatteverket är att varken skriftligt eller muntligt svar från handläggare håller i domstol. Upplägget du beskriver skulle högst troligen ses som att faktureringen endast sker av skatteskäl, ej affärsmässiga skäl. Det skulle inte hålla. Om däremot Skatterättsnämnden tycker att idén håller, och Skatteverket inte överklagar beslutet, så köper jag det.
Du har möjlighet till periodiseringsfond som AB med.