A-Kassa trots aktivt AB?

Hejsan!
Behöver få lite råd, tips och er expertis kring några funderingar innan jag tar kontakt med A-kassa.

Jag har nyligen blivit uppsagd från min arbetsgivare där jag var anställd tjänsteman och hade min enda och huvudsakliga inkomst ifrån.
Anledningen var arbetsbrist pga uppköp (vårt bolag köptes av en jätte). Min position som chef blev såklart överflödig.

Har ca 6mån uppsägningstid och är arbetsbefriad.
Efter min uppsägningstid om jag inte hittar ett nytt jobb så blir jag arbetslös och får min A-Kassa.

Till min fundering då:

Jag har sedan ca 3 år tillbaka ett aktivt AB som ensam ägare. Det är en e-shop som har vuxit i omsättning till ca 3msek utan någon vinst och gick back ca 100 tusen sek förra året. Har drivit det som en hobby och tycker att det har varit kul att pyssla med någon man tycket om, med förhoppning om att i framtiden kunna ta steget till att bli något man kan jobba med på heltid om 5-10år…

Kommer mitt AB ställa till det för mig när jag ska få A-kassa?
Jag har aldrig tagit ut lön, utdelning eller liknande och bolaget går lite back som sagt. Har dessutlm ingen personal så tänker spontant att det inte bör påverka min A-kassa från mitt huvudsakliga arbete?

Någon som har haft liknande erfarenhet?

Vill gärna ha lite kött på benen innan jag reder ut allting med A-kassan. Vill lägga alla korten på bordet från början tänker jag men bra om jag vet vad som gäller innan.

Tack på förhand!

1 gillning

Tyvärr kommer du nog inte få ha något annat än ett vilande aktiebolag.

Småa (även om du inte är med just där) har väldigt mycket bra information om detta. Du skulle kunna kontakta dem.

Tror nog det blir som så att du inte får jobba alls med bolaget under tiden du är på A-kassa.

Med ett AB och 3 m i omsättning så låter det som att du är företagare! Skit i A-kassan och satsa på att göra ditt företag lönsamt istället. Du kanske kan trixa till dig några kronor från A-kassan, men ditt företag kan ge dig så mycket mer. Lägg ditt fokus där istället, nu när du har chansen. Funkar det inte har du alltid möjlighet att söka anställning igen senare.

3 gillningar

Som Lunka sa. Lägg 100% fokus på att sätta företaget i vint under dessa 6 månader. Helst så det räcker till uttag av lön motsvarande vad A kassan ger.

Generellt är detta dessvärre ofta en vettig strategi, speciellt när det gäller frågor som kan få stora konsekvenser. Ska man hårdra det så är det många gånger bra att veta svaret innan man ställer frågan :slight_smile:

Den möjlighet att behålla eget företag under tid med A-kassa som jag känner till är om företaget går att betrakta som en sk “bisyssla”. För detta finns det en rad regler, se t ex Företag – bisyssla - Akademikernas a-kassa

2 gillningar

”Det finns ett enkelt recept för att nå sin första miljon, det är att börja med två”

Det är stor skillnad på omsättning och lönsamhet och extremt trist att inte a-kassor etc tar hänsyn till det.

Så länge man söker de jobb som krävs är och inte har någon lån eller får ett överskott från bolaget ser jag verkligen inte problemet

Akassan gillar inte företagande, jag fick avslag på min ansökan när jag var mellan jobb då jag hade ett egenkonsult AB - som inte hade intäkter alls då.

Tack för all input!

Det är svårt att ta steget till att satsa fullt ut just nu då min beräknade ersättning på 45 000kr/mån efter skatt från A-kassan inte är några småpengar direkt.
Vi klarar oss inte på en lön just nu då vi dessutom är en barnfamilj och har hus och allt som hör till.

Bolaget har absolut vuxit till sig men det krävs ett större tillskott av kapital för att komma över tröskeln samt göra en del investeringar, effektiviseringar och marknadsföring. Det är för kort tid att vända till vinst då jag har en del lager som behöver rensas ut osv.

Just nu täcker jag bara mina kostnader. I början gjorde bolaget vinst som jag återinvesterade ett tag tills inflationen och räntorna sköt i höjden och allt blev mycket dyrare. Omsättning sjönk rejält från sept 2023 till juni 2024 men börjar återhämta sig igen.
Ska jag kunna ta ut någon lön/utdelning så krävs det tillskott som sagt för att öka omsättningen samt satsa på marknadsföring osv.
Har varit inne på att nå ut till investerare men det finns inga garantier och jag känner en stor tidspress.
Bolaget har absolut potential och det går att växa och bredda hur mycket som helt bara man får in kapital.
Man kan säga att jag har en bra POC (Proof of concept) under dessa 3år, men utan tillskott av större kapital så blir det att spela long game och då är det minst 3-5år bort.

Hittar följande på Unionens A-Kassa gällande mitt fall. Det verkar vara okej om man uppfyller nedanstående kriterier, vilket jag gör. Men det behöver godkännas av A-kassan.

"Företag som extraarbete

Om du har ett eget företag vid sidan om din heltidsanställning kan det i vissa fall vara ett godkänt extraarbete i försäkringens mening. Om ditt företag blir godkänt av oss behöver du inte redovisa det arbetet på din tidrapport.

Vad är ett godkänt extraarbete?

För att ett eget företag ska bli ett godkänt extraarbete behöver vissa villkor vara uppfyllda:

Du ska ha haft företaget i minst 12 månader samtidigt som du har arbetat heltid. Företaget får inte hindra dig från att söka och ta ett heltidsarbete.Om du tjänar mer än 3 060 kronor i veckan i företaget drar vi av det överskjutande beloppet från din ersättning. "

2 gillningar

Hur får man så mycket i a-kassa?

1 gillning

Skulle tro inkomstförsäkring?

Inkomstförsäkring samt tilläggsförsäkring upp till 150k via Unionen. Kostar extra att ha det dock.

1 gillning

Min fru gjorde samma resa nyligen, men med enskild firma och ingen vinst. Du kommer inte få a-kassa. Du behöver lägga vilande och du får absolut inte göra någon reklam, lägga tid eller göra något med din firma.

Ursäkta, men ditt påstående är inte hjälpsamt för frågeställaren eftersom du inte kan förutse framtiden och vi ovan dessutom har tagit upp möjligheter som faktiskt finns.

Förutom att det finns de som kombinerat A-kassa med företag som bisyssla (t ex jag) så grundar sig A-kasselänk och citat ovan på gällande lagstiftning. Se vidare Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, där reglerna om bisyssla återfinns i 39 § och 39 a §:

https://lagen.nu/1997:238

2 gillningar

Yes, men jag är rättshaverist i hjärtat och vi har bråkat oss sönder med a-kassan nyligen. Även fått hjälp av TRR som säger att det är döfött.

Finns mycket att titta på nätet och även här på forumet. Så med det sagt så bidrar jag med att håll inte hoppet uppe.

1 gillning