Jag driver eget aktiebolag och jobbar som konsult inom marknadsföring och produktutveckling hos en uppdragsgivare där jag varit i över 2 år. Det verkar nu som att de vill konvertera mig till fast anställd, vilket jag inte är intresserad av, så om det kommer till kritan så blir jag antagligen av med mitt uppdrag och måste leta efter nytt. Det kan lätt ta lite tid att hitta ett nytt uppdrag då det är lite tuffare på marknaden nu och det finns inte lika många uppdrag inom fält som för tex designers eller utvecklare.
För att säkra upp mig har jag tecknat en inkomstförsäkring hos Unionen och är också med i deras a-kassa.
Så, till min fundering. Vad händer om jag blir av med uppdraget och inte hittar ett nytt trots att det finns kapital och att bolaget fortsätter (dock utan intäkt)?
På unionens sida står det:
"Du behöver uppge orsaken till att ditt företag läggs vilande eller avvecklas och styrka dina skäl till det. Giltiga skäl kan vara dålig lönsamhet, förväntad dålig lönsamhet (arbetsbrist) eller hälsoskäl. Om din a-kassa inte godkänner ditt skäl riskerar du att bli avstängd en tid från a-kassan, i likhet med reglerna när en anställd säger upp sig själv. "
Och angående vilande bolag står det följande på Bolagsverket:
“Att det inte bedrivs någon verksamhet i ett aktiebolag kallas ibland för att aktiebolaget är vilande. Men det är inte ett uttryck som har en fast betydelse.”
Och det står även att det inte går att anmäla ett bolag som vilande och det finns någon faktiskt status för vilande utan det verkar vara väldigt godtyckligt.
Så vad tror ni skulle hända om jag blir av med uppdraget, anmäler till a-kassan och sen inkomstförsäkringen hos Unionen, med ett “vilande” bolag utan intäkter men som har lite kapital? Någon som har erfarenhet av det?
Det hade varit så skönt att ha något att falla tillbaka på om det tar ett gäng månader att hitta ett nytt uppdrag men det känns snårigt och som att det är en stor risk att man skulle bli nekad ersättning.
Ring Unionen. Tror det kan bli svårt att få a-kassa eller någon typ av ersättning. Vilande betyder oftast att du måste lägga ner företaget helt.
Ta anställningen och sök uppdrag under tiden är väl enklast. Skriv bara ingen typ av klausul som säger att du inte får ha en sidoinkomst inom samma yrke.
Har haft liknande funderingar. Då frågan är om man borde säga upp fack och a-kassa eftersom det verkar som man måste göra sig av med allt man har innan försäkringen ger något.
Jag tror inte Unionen ser ditt företag som vilande så länge du söker uppdrag för bolaget. För de ska se dig som arbetslös ska det inte finnas någon aktivitet kopplat till bolaget, därmed får du inte heller söka arbete för bolaget. Vill du vara säker på att få akassa behöver du lägga ner företaget. Därefter kan du givetvis söka uppdrag men då i form av att du startar ett bolag/blir anställd
Har aldrig funderat på om man kan bli uppsagd av sig själv i sitt egna bolag och att det skulle vara godkänt av a-kassan? Man äger ett bolag men man har inte sig själv som anställd dvs ingen anställd?
En vän till mig har varit med om precis samma situation alldeles nyligen med sitt bolag och har fått ut A-kassa i nästan ett helt år innan han fick nytt uppdrag. Hans AB låg vilande då så vitt jag vet, minns inte vilket fack han tillhörde men inte Unionen.
Väldigt intressant! Tack så mycket för era perspektiv @RIProG och @L_D !
Det ni lyfter där går ju emot det som ni andra säger att man måste lägga ner bolaget. Jag tolkar det som att om man blir av med uppdraget och “säger upp sig själv” och slutar ta ut lön så är man kvalificerad då man endast är en ägare och inte en anställd. Vilken känns som det mest logiska, annars skulle ju inkomstförsäkringen vara otroligt osmidig och inte alls särskilt värdefull.
Tjocke “så skaffar man väl ett jobb i vart fall” - tjaa, det kan man ju tycka. Men hela anledningen till att jag ställer frågan är att jag vill ha en säkerhet om jag INTE lyckas hitta ett jobb. Det är inte en fantastisk marknad och med familj, bil och hus så har jag skaffat mig en inkomstförsäkring för trygghet. Det är den försäkringen jag vill förstå mig på fullt ut så jag vet vad jag kan förvänta.