Jag driver eget aktiebolag och jobbar som konsult inom marknadsföring och produktutveckling hos en uppdragsgivare där jag varit i över 2 år. Det verkar nu som att de vill konvertera mig till fast anställd, vilket jag inte är intresserad av, så om det kommer till kritan så blir jag antagligen av med mitt uppdrag och måste leta efter nytt. Det kan lätt ta lite tid att hitta ett nytt uppdrag då det är lite tuffare på marknaden nu och det finns inte lika många uppdrag inom fält som för tex designers eller utvecklare.
För att säkra upp mig har jag tecknat en inkomstförsäkring hos Unionen och är också med i deras a-kassa.
Så, till min fundering. Vad händer om jag blir av med uppdraget och inte hittar ett nytt trots att det finns kapital och att bolaget fortsätter (dock utan intäkt)?
På unionens sida står det:
"Du behöver uppge orsaken till att ditt företag läggs vilande eller avvecklas och styrka dina skäl till det. Giltiga skäl kan vara dålig lönsamhet, förväntad dålig lönsamhet (arbetsbrist) eller hälsoskäl. Om din a-kassa inte godkänner ditt skäl riskerar du att bli avstängd en tid från a-kassan, i likhet med reglerna när en anställd säger upp sig själv. "
Och angående vilande bolag står det följande på Bolagsverket:
“Att det inte bedrivs någon verksamhet i ett aktiebolag kallas ibland för att aktiebolaget är vilande. Men det är inte ett uttryck som har en fast betydelse.”
Och det står även att det inte går att anmäla ett bolag som vilande och det finns någon faktiskt status för vilande utan det verkar vara väldigt godtyckligt.
Så vad tror ni skulle hända om jag blir av med uppdraget, anmäler till a-kassan och sen inkomstförsäkringen hos Unionen, med ett “vilande” bolag utan intäkter men som har lite kapital? Någon som har erfarenhet av det?
Det hade varit så skönt att ha något att falla tillbaka på om det tar ett gäng månader att hitta ett nytt uppdrag men det känns snårigt och som att det är en stor risk att man skulle bli nekad ersättning.