Fråga som titeln på denna tråd.
Jag har letat efter denna info,men tycker mig inte ha hittat klart besked.
Å ena sidan så finns det bestämmelser runt vilande bolag.
Å andra sidan så har jag också sett uppgift om att a kassa inte skall användas som ett avvecklingsbidrag.
Jag undrar således om man får a kassa när man bildat sitt holdingbolag enligt 5:25 reglerna?
Övriga villkor för a kassa är uppfyllda.
Tack på förhand för kunniga svar!
Min erfarenhet ligger 5-6 år tillbaka i tiden när en av mina kunder hade lagt sitt bolag i träda och var berättigad A-kassa.
Han gav dock snabbt upp då kraven från arbetsförmedlingen gällande aktivitet, tillgänglighet och rapportering inte stod i proportion till den låga ersättning A-kassan gav.
2 månader senare bad han mig kicka igång några av hans tjänstepensioner…
Lite humor att du i din andra tråd gällande 5:25 klagar över regelverket och den passivitet du upplever att du tvingas in i när du bedömer dig själv kapabel att jobba 5 år framåt och det faktum att du nu går i tankar att ta ut A-kassa.
Tackar för svar!
Det är troligtvis så att vi nog har lite olika åsikter gällande humor.
Jag har aldrig varit arbetsskygg,men till detta skall fogas att jag också alltid försökt vara realist.
Ålderism på arbetsmarknaden är ett svåröverstigligt faktum,så jag kan omöjligen utgå ifrån att jag kommer att hitta kneg när den tvingande femårsperioden av träda kommer att…inträda.
Då återstår naturligtvis a kassan som alternativ,en kassa jag plikttroget betalat in till i 35 års tid.
Det kan väl inte vara så att du tycker att jag skall gå helt utan ersättning om det nu visar sig omöjligt att få jobb och jag uppfyllt alla villkor till a kassa?
Behöver nog dessutom tillägga att jag inte har någon tjänstepension.
Jag har jobbat som egenföretagare hela mitt liv,och det har aldrig blivit av något med tjänstepension.
Vidare så handlar 300 dagar a kassa i dagens läge om 320K brutto.
Jag klarar mig visserligen utan dessa pengar ändå,men varför skall jag avstå från dem utifall jag inte hittar jobb som 60plussare utan någon som helst spetskompetens?
Du får ingen A-kassa så länge du är ägare eller delägare i något företag enligt A-kassan.
Det spelar ingen roll om det inte är någon verksamhet i företaget.
Du är tvungen att avyttra bolaget först.
/Ove
Tackar för svar Ove!
Stämmer det som du säger med bakgrund till all information som finns gällande s.k vilande bolag?
Det går ju helt uppenbarligen att lägga företag vilande och ändå kvala in till a kassa.
Ägarförhållande o.d förefaller vara helt oförändrade i samband med detta,så därav min fråga.
Såsom jag uppfattar det så handlar det snarare om att ingen eller ytterst ringa verksamhet får ske i vilande bolag för att man inte skall diska sig själv från a kassa.
Har du ringt till den aktuella a-kassan i ditt fall? De har svar på din fråga
.
Ett alternativ är ju att inte lägga bolaget i träda utan fortsätta där?
Detta stämmer inte för passiv näringsverksamhet vilket är fallet för många skogsägare som automatiskt definieras som näringsidkare.
Inget alternativ för mig eftersom jag vill ha ut pengarna i samband med att ålderspension inträder och jag naturligtvis inte vill lägga X antal miljoner extra i skatt som blir fallet om jag inte förfar enligt reglerna för 5:25 bolag.
Och göra vad du nu gör i en enskild firma gick absolut inte för sig heller?
Jag kommer alltså att stå till arbetsmarknadens förfogande plus att ingen aktivitet att tala om kommer att gälla för mitt holdingbolag enligt reglerna för 5:25 bolag.
Jag har svårt att se hur detta inte skall kvala in till reglerna om vilande bolag med sedvanlig karens i mitt fall vilket torde röra sig om 51 dagar(45 dagar plus 6).
Relevanta invändningar emot resonemanget emottages med tacksamhet.
Absolut inte vad jag kan förstå.
Jag kan inte syssla med något branschnära överhuvudtaget när mitt passiva 5:25 bolag är aktivt(så att säga).
Risken för att skattemyndigheter anser det föreligger smitta är alltför hög för att tagas.
Inte nog med att man skall vara passiv i fem år(av någon outgrundlig anledning).
Man får dessutom passa sig för att syssla med saker man sysslat med hela sitt liv.
Helt fel.Rätt snett som jag ser på dessa saker.
Du kan givetvis ta anställning hos någon konkurrent/branschkollega.
”Smittorisk” föreligger väl endast om du eller någon i din närhet bedriver verksamhet som snuddar vid den du tidigare bedrivit.
Jag har 5:25 företag och har a-kassa. Prata med a-kassan.
Vad räknas som ägare? Gäller det även oavsett hur stor del man äger? Tänker isåfall kan det ju vara kört bara man är aktieägare…
5:25 handlar ju egentligen inte om att man inte FÅR jobba. Det handlar ju om att man inte får jobba i bolaget eller med liknande verksamhet OM man vill kunna skatta fram pengar förmånligt.
Därav finns ju egentligen inget hinder söka jobba utifrån A-kassans perspektiv även om det skulle innebära att man då kanske får betala betydligt mer skatt för bolaget i träda.
Utan att peka finger mot just dig så är detta just det Livbolag/Banker hissat varningsflagg för i många år.
Det finns 2 grupper man med en viss oro sett riskera låga pensioner och dessa 2 grupper står i skarp kontrast till varandra.
På ena sidan egenföretagare som inte har haft råd eller inte brytt sig om sin framtida försörjning.
På andra sidan invandrarkvinnor som av olika skäl har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden med heltidstjänster och medelhöga löner.
När jag beskrev detta faktum för egenföretagare som inte sällan satte sig rakt i stolen när jag klumpade ihop dem med invandrarkvinnor så blev detta ett yrvaket uppvaknande…