Hej. Jag har under 1,5 år innan jag gick på A-kassa haft ca 5 intäkter från mitt kulturintresse( spelningar, DJ-gig och dylikt) som jag behövde fakturera för. Pga det så har min A-kassa beslutat att klassificera mig som företagare vilket dels innebär att jag inte kan ta gigjobb under min A-kasseperiod men också att jag i framtiden kommer behöva vänta i tre år med att kunna ansöka om A-kassa från sista dagen som jag haft ett gigjobb.
Fakturering skedde via Frilandsfinans
Jag har haft långa samtal med A-kassan om detta men det verkar som att jag måste ta det i arbetsdomstolen.
Jag skulle därför vilja prata med andra som är eller har varit i samma situation.
Valfritt om man vill skriva här eller i PM t.ex.
P.S: För tydlighetens skulle vill jag påpeka att jag inte lägger någon negativ värdering i att vara företag. Snarare att det skapar en prekär situation för mig att ses som företagare av min A-kassa när jag faktiskt inte är det.
Om det du menar är att du inte både kan få utbetalningar från A-kassan för att du saknar jobb, samtidigt som du också har massa sidoinkomster från gig, så låter det väl ändå något som är ganska rimligt och sunt?
Motsvarande för icke-företagare hade ju varit att bli av med jobbet, få A-kassa och tänka sig att man får behålla A-kassan trots att man hittat nytt jobb?
Skillnaden är ju att du per automatik bli anställd av FF under tiden du fakturerat. På Din Kompis AB behöver du ju inte direkt ta ut lön eller anställa dig själv.
Hur A-Kassan resonerar kring arbetslösa med bolag med omsättning och vinst har jag ingen insikt i dock.
Men som andra har sagt är det väl lämpligt att man inte har inkomster under tiden man har registrerat sig som arbetslös, det är iaf. enligt mig väldigt logiskt.
Det är ingen hobby och fläkta runt och spela DJ och dessutom ta betalt för det.
Förstår inte riktigt ditt problem. Du vill ha A-kassa och jobba samtidigt? Det är helt omöjligt och bara att glömma, det kommer ingen någonsin gå med på.
Sluta gigga ifall du vill ha A-kassa är då min rekommendation, hoppas det känns Ok, finns ju inget annat sätt.
Vill du ha A-kassa så ska du alltså inte få någon lön, och vill du ha lön kan du alltså inte ha A-kassa.
Problemet är såvitt jag förstår det inte gig parallellt med A-kassa, utan att A-kassan godtyckligt klassat TS som egenföretagare p g a ett fåtal tidigare utförda gig-job PARALLELLT med pågående anställning. Det handlar inte om gig under period med A-kassa, utan att A-kassan klassar TS som företagare, trots att han inte har ett företag som han kan lägga ner vid arbetslösheten från sin ordinarie anställning.
Kan tilläggas att om man har företagande som en sidoverksamhet parallellt med anställning, och har haft den under tillräckligt lång tid innan arbetslöshet, har man rätt att fortsätta driva den verksamheten även fast man går på A-kassa. (Sålänge omsättningen är tillräckligt liten, och inte ökar under arbetslöshetsperioden.) Regleras i Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, 39§
Jag förstår, hoppas det löser sig för dig, måste vara en jobbig situation faktiskt, ber om ursäkt ifall jag lät lite fyrkantig och kall där, det var inte min avsikt!
Ifall du har jobbat innan du började på a-kassa tycker i alla fall inte jag det ska spela någon roll var pengarna kommer ifrån, låter som en ologisk regel, är faktiskt lite förvånad att det är så det funkar…
Omoraliskt tips men kan du inte gigga litegrann och få betalt via Swish istället (eller cash😎)? Ifall det inte är så mycket pengar vi pratar borde det väl gå bra?
Det jag oroar mig mest för är att A-kassan kommer att fortsätta att se mig som företagare och att det kommer göra det svårt att få A-kassa (i praktiken inga gigjobb tre år innan jag söker A-kassa). Om jag inte lyckas med att bestrida beslutet så funderar jag på att sluta ha A-kassa. Det blir ju också omöjligt att lägga ner ett företag som inte finns eller att sluta med den verksamhet som ”företaget” har haft då det inte fastslagits vad det är (det har rört sig om allt från arvoderad cirkelledare till musiker, DJ och Bomoperaratör mm).
Testat att prata med skatteverket? Kanske de kan ge råd kring hur du ska göra.
Skatteverket har ganska tydliga regler för vad som räknas som hobbyverksamhet och inte. Går du plus på verksamheten, drivs den i vinstsyfte, är den bedriven över lång tid, omsättning, kostnader för utrustning, osv. Sen behöver flera faktorer stämma, för att det ska räknas som en hobbyverksamhet.
Men de borde kunna klargöra reglerna, som du sen kan vidarebefordra till A-kassan. Hjälper inte det, kolla med din hemförsäkring eller facket om du har rätt till juridisk hjälp via dom, låter orimligt att a-kassan ska påverkas av saker man gjort på sin fritid innan man blev arbetslös. Även om man tagit betalt.
Företagare får generellt inte a-kassa. Man måste vara med i speciell a-kassa för företagare eller avveckla företaget. Vanliga lönearbetare som blir arbetslösa får vara arbetslösa på deltid i 60 veckor. Det innebär att det är ok att ta timanställningar medan man söker andra jobb men blir man klassad som företagare får man inga utbetalningar från (vanlig) A-kassa alls.
För övrigt är det anmärkningsvärt att så många automatiskt utgick ifrån att TS försöker begå bidragsbrott och söker hjälp med att blåsa systemet på detta forum
Jag har fått a-kassa samtidigt som jag fått lön från FrilansFinans. Det var lite gnälligt från a-kassan men inget hinder. Det är FrilansFinans som fakturerar. Du får lön.
Prata med FrilansFinans. De har väldigt hjälpsam personal som kan guida dig vidare.
Det känns tyvärr som att det är den inställningen forumet har fått nu det senaste. Ofta tycker jag mig också se att folk väljer att missuppfatta varandra hellre än att be om ett klargörande… leder oftast till ”tråkig stämning” i mitt tycke…