Jag har varit egen hela livet och de mesta jag sett som a-kassor har ju mer varit scam! Man måste ju som någon skrev lägga ner företaget annars är det ju bara teoretiskt sätt att dra in hur mycket pengar som helst i företaget, inte ta ut någon lön och samtidigt plocka ut a-kassa
Man måste inte lägga ner företaget. Man måste bara lägga det i a-kassa vila (inte samma sak som skatteverkets krav).
Man måste intyga att man inte bedriver någon verksamhet i det, t.ex fortfarande uppdaterar hemsidor, linkedin, marknadsföring, nätverkning, etc. Kravet är att man står till arbetsmarknadens förfogande och kan ta ett jobb, men man får inte på något sätt försöka få igång verksamheten under tiden för då måste man stoppa a-kassan.
Du får fortsätta behålla bolaget och du kan bokföra, ha utgifter som prenumerationer etc. Du kan t.o.m ta utdelning tror jag eftersom det inte räknas som att man bedriver någon verksamhet (men då måste du ha sparade vinst, vilket inte låter sannolikt i detta fallet).
Hmm lite märkligt resonemang.. att söka jobb kommer väl före a-kassan?
Det låter som du förväntar dig att inte ens få ett jobb? Många gånger när man startar eget så har man erfarenhet nog att vara anställningsbar om det inte går vägen.
Kanske är ett deltidsjobb en bättre lösning då kan du driva företaget deltid och kanske få det att fungera?
Ja, jag minns inte riktigt men de väljer faktiskt det som är mest gynnsamt för en. Men det kan vara två år innan men jag är osäker på deltid-delen. Antar att det handlar om ifall du kört företaget på heltid. Har läst något om att du i vissa fall kan få fortsätta med företaget och få a-kassa ifall du hade det sidan om ett arbete innan du blev arbetslös så reglerna är inte helt enkla.
Intressant, detta har jag ej hört tidigare. Det låter ju lite trevligare än att behöva registrera bolaget som vilande. Räknas man inte som anställd om man har AB själv? Eller är det att man inte bedriver någon verksamhet som är det viktiga här?
Jag tycker också akassa i som egenföretagare är knepigt, speciellt om man är konsult där intäkterna till bolaget är direkt kopplat till om man är bemannad. Jävligt stort steg att lägga ned hela bolaget “bara” för att få akassa…
Jo, det är precis därför man vill ha AB, för att man räknas som anställd och kan ta ut alla förmåner som anställda kan (friskvård och allt annat). Det viktiga, som jag förstått det för a-kassa, är att man inte bedriver någon verksamhet utan står till arbetsmarknadens förfogande.
Inlägget från Lawline kan nog stämma. Tar man inte ut lön så räknas man inte som anställd. Dock så kanske det inte spelar roll för a-kassan eftersom de ser dig som företagare och inte anställd. Dock så blir det ingen roliga a-kassa om man inte haft inkomst privat
Men jag är inte någon som jobbar på a-kassan så det är fortfarande de som gör bedömning. T.ex i mitt fall som jobbar inom IT lär a-kassan vara väldigt hårda i sin bedömning och kommer kanske kräva hyfsat med underlag på att jag inte bedriver någon form av verksamhet då det fortfarande är en ganska bra marknad för att hitta uppdrag. Man vet inte förrän man sitter där