Konsultuppdrag för fru – bäst att fakturera via mitt AB eller hennes enskilda firma (A-kassa och skatt)?

Hej på er,

Jag har idag ett konsultbolag där jag är ensam anställd (AB). Min fru är anställd på ett bolag idag men har fått erbjudande om uppdrag på annat företag vilket hon är väldigt sugen på.

För att inte störa hennes A-kassa om det skulle vara så att uppdraget slutar och hon inte hittar nytt så funderar vi på att hon istället startar enskild firma.

Sedan var första tanken att det vore bättre om mitt AB fakturerar kund och hennes enskilda firma fakturerar AB:t för hennes lönekostnader + övr kostnader. Så “sparas” vinsten i AB:t:

Men nu funderar jag på om det inte är bättre skattemässigt att gå helt via enskilda firman.
Tänker att bolagsskatt+utdelning i AB är högre än bara egenavgifter i Enskild firma?

1. Någon som gjort ovan för att inte första en partners A-kassa (att vara anställd i mitt AB verkar skapa problem enligt akasssan själv)
  2. Skattemässigt smartaste alternativet med fakturering?
  3. Om det är smartast med underkonsultande till AB:t - är det tillåtet?
1 gillning

Varför inte anställa henne i ditt bolag?

Om ni nu vill ha in vinsterna där?

2 gillningar

A-kassa får man när man inte har något jobb? Jobbar hon någonstans så har jag svårt att se att hon skulle ha rätt till A-kassan. (Har dålig koll på A-kassa men det är min tolkning)

Vill man försöka lura systemet så ska du fakturera kunden för hennes arbete och att hon får lön alternativt fakturerar ditt bolag när hon inte längre får A-kassa.

Har ingen koll på det andra men min andra hälft och jag kör på två olika konsultuppdrag i samma AB. Båda är anställda. Som vi förstod det måste man bara uppdatera sni-koder samt verksamhetsbeskrivning (dvs så länge verksamheten inte är FÖR spretig, typ glasskiosk, klädtryckeri samt telekommföretaget - var lite oklart ) men 2 konsultuppdrag verkade vara lugnt. Vår blev typ

• konsult inom x
  • konsult inom y

Se upp för en kod som jag trodde var “övrigt konsultande” men var typ “övrig konsumentjänst” :rofl: Den innehöll allt och lite till. Så läs bättre än jag gjorde är läxan om det ska bli rätt. :laughing:

Det blev liiite panik när en uppdragsgivare skulle göra en ordentlig check av företaget och SNIkoden innehöll ALLT förutom det konsulten skulle göra. “Sexrådgivning, fria utövare, Skoputsning, Släktforskning, Spiritistisk verksamhet” är bara några av alla exampel på S… som inte alls passade oss.

Det kanske inte framgick så tydligt. Hon är anställd idag och har aldrig gått på A-kassa.

Då hon inte är konsult idag och detta är ett erbjudande för en roll som är väldigt svår att tacka nej till (ger en bra skjuts i CV:t) så vill hon ge sig på det.

När uppdraget dock tar slut i framtiden och hon inte har några intäkter, då kommer hon söka jobb, inte uppdrag. Hon har varken nätverket eller intresset att fortsätta som konsult. Skulle hon ha svårt att få jobb på studs så vill jag inte störa hennes chanser till A-kassa, något som är supersvårt om hon skulle bli anställd i AB:t. Därav egen firma som hon kan lägga ner / vila för att underlätta processen, om den skulle komma.

Så mina frågor handlade om det funnits någon som gjort likadant och kanske varit i en process som kan bekräfta detta.

Sedan också om det är lönt att försöka jobba som underkonsult eller om det är bättre att bara köra på enskild firma direkt mot kund (oavsett om man nu måste ta hela intäkten som inkomst).

Varför?

Är hon anställd utan delägandeskap så söker hon akassa som vanligt. Eventuellt får du säga upp henne pga arbetsbrist. Men annars är det som vilken anställning som helst.

Ett eget företag kommer dock göra saken svårare med akassa då hon behöver avveckla eller sätta i träda för att kvalificera sig för dem flesta akassorna.

Så, igen.. Anställ henne enligt konstens alla regler i ditt AB.

2 gillningar

Ni kan ju gemensamt såklart komma överens att anställa henne på ett sånt sätt att hon lätt kan avvecklas i bolaget när det är över, dvs inte en tillsvidareanställning exempelvis. Nu gäller inte dessa paragrafer i LAS på detta då ni är gifta (se LAS 1 § 3 st 2 p.), men ni kan komma överens om att hon inte längre jobbar i AB:t när uppdraget är över . Men ha ett sånt avtal på papper, och signerat. ifall A kassan/FK/vem som helst från staten undrar vad som hänt osv :slight_smile:

1 gillning

Hmm, jag har faktiskt bara antagit att anställning i mitt AB är ett dåligt drag för ev. process framåt. Pga att vi är gifta och att hon är närstående till ägaren gör att olika processer, t.ex nämnd ev A-kassa blir jobbigare. Då man gör en bedömning av inflytande i bolag.

Enskild firma kan snabbt sättas som vilande eller avverkas utan särskild påverkan.

Jag får alltså nog ta och tänka om för att inse att det kanske är jag som skapar problem från ingenting. Lika mycket som att jag tänker på ev A-kassa process när det inte behövts någonsin förut.

Du som ägare är anställd i ditt egna AB antar jag.

Skulle det gå dåligt så har du rätt till akassa, akassan kan dock kräva att bolaget avvecklas eller lägger vilandes. Din fru räknas som anställd enligt konstens regler, dock osäker på vad som händer om hon skulle vara styrelsemedlem. Men hon får absolut akassa om hon varit anställd av dig men anställningen avslutas, om hon nu uppfyller övriga krav på akassa.

Tog ett samtal med akassan och får inse att jag var helt ute och cyklade. Det var bara att ha rätt avtal och se till att ha underlag på anställningen. Annars ska det inte vara något särskilt som gäller för henne, så länge hon inte äger eller har inflytande över bolaget.

Skönt för då är det bara att köra vanlig anställning på henne.

Tack för den ordentliga knuffen :slight_smile: !

1 gillning