Hej alla och tack för all hjälp jag hittills fått genom mitt lurkande här kring egenföretagande.
Jag undrar hur ni andra egenföretagare har valt att göra med fackmedlemskap och a-kassa? Jag velar mellan att stanna kvar och gå ur. Jag har varit med i ett fack ända sedan jag började jobba 10+ år sedan, men nu som egen ser jag inte nyttan lika tydligt.
Anledningar att stanna:
Fortsätta bidra till den fackliga rörelsen och att genom det beslutet bidra till att arbetstagare har mer makt
Kunna ta ut a-kassa om företaget fallerar eller om jag av annan anledning beslutar mig för att avveckla (men… se nedan)
Anledningar att lämna:
Jag har inga planer på att lägga ner min verksamhet och skulle alla uppdrag sina så har jag svårt att tro att jag skulle lägga företaget vilande för att överhuvudtaget kunna lyfta a-kassa. Jag hade försökt hitta anställning eller utvecklat en ny egen verksamhet.
Jag hade kunnat investera dessa månatliga utgifter istället.
Jag vet att jag som person inte är särskilt riskkänslig så jag är inte ute efter “hängslen och livrem”. Missar jag något perspektiv här?
Mycket tacksam för er input i hur ni valt att göra.
Min a-kassa är så pass billig så jag väljer att stanna kvar, mest som en försäkring. Facket ser jag ingen nytta med om du inte är ute efter att få en inkomstgaranti med a-kassan.
Vet inte hur sant det är… generellt inom IT så är arvoden högre utomlands än i Sverige och oftast är det sämre arbetsvillkor utomlands. Men det kan så klart bero på en massa andra faktorer.
A-kassa som fåmansbolagsägare är inte helt okomplicerat. Jag är dock med i både Unionen och AEA. Har aldrig haft direkt glädje av facket personligen men har varit med sedan jag var 15 år gammal och fick mitt första jobb.
Räknar dock inte med att få någon ersättning om jag behöver det så jag har byggt upp en egen lönefond med skattade pengar för 12 månader.
Jag har varit medlem och fackligt aktiv på tidigare arbetsplatser. Facket är en del av svensk arbetsmarknad, så jag ser det som självklart att vara medlem (som arbetstagare).
Nu som egenföretagare är jag fortsatt medlem. De erbjuder råd och stöd, statistik, nätverk, försäkringar mm mm som även är nyttigt för företagare. A-kassan också förstås, även om det ska mycket till innan man lägger bolaget passivt och börjar söka anställning istället.
Jag stannade kvar i facket ett antal år efter jag startat eget (okt 2007), men när Unionen höjde månadsavgiften ganska rejält OCH jag insåg att jag inte “nyttjat dem” eller haft behov av dem på ngt vis ett antal år så sa jag upp det.
(Och sen vågar jag knappt ens säga det men jag har inte en susning om jag är med i a-kassan… vilket föranleder mig att tro att eftersom jag frågar så är jag nog inte det? )
“innan man lägger bolaget passivt och börjar söka anställning istället.”
Jag inbillar mig jag efter en tid skulle söka anställning och uppdrag parallellt. Att faktiskt deklarera mig arbetslös kräver nåt liknande IT-bubblan då det inte finns några jobb.
Kul om du startar upp denna tråden om 5-6 år när du hunnit med dina första förhandlingar med facket kring något mer obskyrt än en arbetsbrist och själv kommenterar denna anledning…
Jag ska starta eget snart och ringde upp Unionens A-kassa som jag är med i nu. För att kunna nyttja den behöver ens AB i princip läggas ned för att kunna nyttja ersättningen. Då är man inte garanterad, utan det ska utredas etc.
Han jag talade med rekommenderade att, innan jag säger upp a-kassan, kolla upp Småföretagarnas A-kassa (https://www.smakassa.se). Aldrig hört talas om, någon som haft att göra med dessa, och hur det fungerar i praktiken då man behöver ersättning?
Det är en hel del man måste ta tag i som företagare. Jag gick ur a-kassa direkt jag blev med AB. Tror inte ens man får a-kassa vid en 5:25 har jag för mig jag läst någonstans.
Låter som det är dags för HUACA (Hang-Up-And-Call-Again), kundtjänst kan man aldrig lita på hos något företag/organisation, en del ‘killgissar’ och hoppas bli av med kunden. Småa är seriösa och absolut ett alternativ, annars finns unionen egenföretagare och det stämmer att det inte får förekomma någon verksamhet i ens AB, man får inte ens marknadsföra det eller sina tjänster under tiden man tar ut a-kassa (ja, korkat men såna är facken, att man ökar sina chanser att förtjäna sitt leverbröd igen genom att både söka arbete och nya uppdrag finns inte i deras sinnevärld). Så man måste avveckla eller lägga sitt AB vilande, så helt klart mer komplicerat än som anställd som blivit av med jobbet men fullt görbart, sen blir handläggningstiden längre givetvis så man bör ha privat buffer för några månader.