Hej alla kloka människor!
Jag sitter inför ett litet dilemma som jag inte helt vet hur jag ska angripa och hoppas på att få ta del av den samlade poolen av kunskap här på forumet!
Min fråga gäller A-kassa och samtidigt starta ett nytt företag. Nu till lite bakgrund, min anställning kommer att ta slut den sista augusti för att sedan under jan-maj ha möjligheten till att komma tillbaka och arbeta. Det kommer alltså då att vara ett glapp mellan sep-dec, där jag tänkte mig utnyttja A-kassan.
Jobbet som jag kommer tillbaka till skulle möjligtvis kunna ske i konsult form i egen regi. Något som jag inte tidigare har gjort. Men som jag nu har läst mig till är det inte möjligt att starta ett företag undertiden som man går på A-kassa, ska man då bara vänta på att trycka på knappen och sen köra från första jan? Eller är det något annat jag behöver tänka på? Den stora frågan då, hur hade ni angripit situationen? Finns det några andra smarta lösningar som jag kan försöka mig på?
Ett tips @Simon94 är att försöka starta aktiebolaget innan årsskiftet så du har möjlighet att ta utdelning under 2025. Startar du jan 2025 så kan du ta utdelning först under 2026.
Tack för ert intresse mycket har hänt och det är tyvärr inte längre aktuellt med att starta bolaget. Budget svårigheter hos min förra arbetsgivare vägde tyngre än att ha personal som kunde hjälpa till. Samt att jag åkte utomlands.
Var i samma tankar kring årskiftet 23-24, just pga det, men som sagt föll det på att min förra arbetsgivare inte kunde säga om de behövde hjälp. Hela vägen in tills då jag skulle ha börjat allt samtidigt som jag låg på och frågade. ”Jag hör av mig när jag vet”, i ca 3 månader
Uppdatering kring a-kassan är det också omöjligt att få a-kassa samtidigt som man har något nytt engagemang hos ett AB (källa deras handläggare)