Velat starta mitt egna bolag ett mycket längre tid nu. Har goda möjligheter för det men är osäker för framtiden med tanke på dagsläget, inflation, räntor, domedags profeter som yttrar sig om börskrash osv. Trivs inte på min nuvarande anställning och skulle jag säga upp mig för att starta eget så står det jobb och väntar på mig.
Har du A-kassa är det bara att köra. Kan du inte starta eget och jobba samtidigt?
Jag är med i a-kassa men vad menar du med att det bara är att köra? Jag kan ju inte utnyttja akassa ifall jag säger upp mig och startar eget? Tyvär får jag inte vara en konkurrens till min anställning, trots att jag inte trivs just nu så har jag inte emot att hyra in mig där då jag och VDn haft den diskussionen och verkar komma överens någorlunda.
Ifall företaget skulle gå i konkurs har du en inkomst att falla tillbaka på.
Utan att veta vad du har/tänker utföra för tjänst är det svårt att ge relevanta tips.
Du tänker att jag ska skaffa akassa för egenföretagande? Eller kan jag utnyttja min akassa från anställning trots jag kanske har bedrivit verksamhet under ett tag?
Det bästa tillfället för att starta eget har redan varit. Det näst bästa tillfället är nu.
Men se till så du har större drivkraft till ditt företagande än att du inte trivs på jobbet.!
Inflation, räntor, börsklimat etc påverkar startups minst av alla. En egenföretagares främsta resurs är sin tid och den är 24h / dygn oavsett.
Snarare skulle jag säga att konkurstider är de bästa tiderna att starta eget. Det är ju då det uppstår vakuum som måste fyllas.
Här kan du läsa mer om hur a-kassa fungerar för egenföretagare.
Är det verkligen så? Tror man inte sig säga det om hälsan och kanske bostadsmarknaden? Jag har en otrolig drivkraft, tror jag inte behöver gå in i detalj. Jag kan mitt arbete och jag är beredd dock försiktig.
Absolut är det så! Att driva företag är som att bygga ett hus. Desto tidigare du lägger grunden desto tidigare kan du flytta in.
Om stormen kommer och förstör ditt hus när det är halvfärdigt så kommer du såklart att bli besviken, men du kommer ändå att bygga nästa hus betydligt fortare än det första tack vare allt du har lärt dig.
Som en senare skribent har varit inne på; om det inte är lämpligt att börja nu - vilken signal behövs för att man ska veta att rätt tid är kommen?
Kan meddela dig om att vara företagskund hos en bank är den bästa förhandlingspunkten du har när det kommer till boräntor.
OM du kan bevisa att du kan försörja dig väl på bolaget.
Varenda bank slåss om företagskunder lite oavsett vad de är för storlek. Du kan deala något förbannat när du byter både privat och företaget samtidigt.
Vi har 1% ränta och bästa vi kunde ha innan jag hade eget företag va 1,69. Dessutom får du en egen bankman i regel om du har företag, vilket gör att du slipper de flesta köerna.