Vad vill du veta om Arbetsförmedlingens Starta-eget-bidrag?

Hejsan!

Jag har nyligen avslutat min anställning på Arbetsförmedlingen och har de senaste 8 åren jobbat med dem som vill starta eget företag.
Tänkte att min kunskap ändå kan vara till nytta för någon. Har ingen ny anställning och har en del fritid över.

Kunskapen om stödet varierar på Arbetsförmedlingen och det kan också vara svårt att komma fram till någon som kan något om stödet.

Naturligtvis finns en disclaimer:
Information, förordningar och regelverk kan ha ändrats sedan jag jobbade.
Frågor om enskilda fall eller hur man får tag på enskilda handläggare kan jag inte svara på.
Och naturligtvis kan jag inte ta ansvar för vad informationen kan leda till, det kanske ni förstår. Ungefär som att RT inte kan ta ansvar för de ekonomiska informationen som skrivs på forumet.

Därför är frågor kring affärsplaner, rutiner, organisation, hur man kan tänka, vad ska vara med m.m. det jag nog bäst kan svara på men jag brukar vara tydlig när jag vet och när jag är osäker.

Skulle kunna skriva hur mycket som helst men kolla in länkarna nedan så ska jag försöka svara på frågorna som kanske uppkommer.

Informationen på Arbetsförmedlingens hemsida är ibland något generell och kortfattad.
Dessutom så kan det finnas regionala skillnader eftersom det finns regionala bedömningar av arbetsmarknaden. Det man kan få stöd för i Pajala kanske man inte får stöd för i Malmö.

Informationen om det vanligaste stödet som kallas Starta-eget-bidrag (men som egentligen heter Stöd vid start av näringsverksamhet) som finns på hemsidan hittar du här:
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/starta-eget-stod-till-start-av-naringsverksamhet

Har du en funktionsvariation som är klargjord hos Arbetsförmedlingen kan du även söka det som kalla Uppstartsstödet (Bidrag till uppstartskostnader vid start av näringsverksamhet):

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/bidrag-till-uppstartskostnader-vid-start-av-naringsverksamhet

Fråga på!

=D

Ha en bra dag!
Tommy

18 gillningar

Hur stort är stödet och finns det något återbetalningskrav om företaget lyckas?

Jag har en släkting som går hemma frivilligt, om hon vill starta företag är det möjligt för henne att få starta eget bidraget? Vad behöver hon göra för att kvalificera sig?

Citat [savecake]Hur stort är stödet och finns det något återbetalningskrav om företaget lyckas?

Det man får är aktivitetsstöd som betalas ut månadsvis och det är Försäkringskassan som betalar ut och beräknar ersättningsnivån.
Har man ersättning från a-kassan idag så brukar det oftast (99%) vara på samma nivå. Nivån kan dock sjunka enligt de regler som styr a-kassans ersättningsnivåer. Där får man gå in på a-kassans sida och kolla.
Nivån påverkas inte av hur företaget går och det sker inte återbetalning om företaget går väldigt bra.
Tanken är att man inte ska behöva ta ut någon lön de första månaderna utan låta intäkterna vara kvar i företaget.
Syftet med stödet är att man ska lyckas med sitt företag

FI Swede: Jag har en släkting som går hemma frivilligt, om hon vill starta företag är det möjligt för henne att få starta eget bidraget? Vad behöver hon göra för att kvalificera sig?

Det här skulle behöva ett långt svar men jag ska försöka hålla det kort.

Är man frivilligt hemma så är det tveksamt om man kan söka stödet.

Men…
För att få stöd behöver man vara arbetslös och inskriven på Arbetsförmedlingen som arbetssökande. En handläggare behöver sen göra en så kallad “Arbetsmarknadspolitisk bedömning” att just starta eget är rätt aktivitet för henne för att komma ut på arbetsmarknaden.
Är man nyinskriven behövs oftast en period med arbetssökande innan man tar det alternativet. Prio ett är oftast arbete eller studier och löser man sen inte sin situation så kan starta eget vara ett sätt.

Om man sen blir bedömd att starta eget är rätt aktivitet skickar man in affärsplan och budget som bedöms av en upphandlad konsult. Om de bedömer att hennes affärside kan ge en långsiktig och tillfredsställande lönsamhet så kommer hon vidare.

Det är sen några administrativa processer med andra myndigheter som Bolagsverket och Skatteverket innan man sen äntligen kan starta igång.

Hej Tommy!
Hoppas att du fortfarande har koll på den här tråden :slightly_smiling_face:

Jag har nyligen sagt upp mig från min nuvarande anställning och kommer att starta ett eget konsultbolag inom hållbar utveckling.

Jag har en tidigare kollega som gjorde motsvarande resa för fem år sedan. Han sade också upp sig själv. Första dagen utan anställning gick han till Arbetsförmedlingen och berättade om sina planer och visade upp sin affärsplan. Arbetsförmedlaren sa “Detta låter bra. Gå hem och stämpla i tio veckor, därefter startar du upp ditt bolag så kan du få starta eget-bidrag de första sex månaderna”.

Jag ringde till Arbetsförmedlingen häromdagen för att undersöka möjligheterna till starta eget-bidrag. Hon jag pratade med sa “jag är inte kunnig om dessa regler, men vad jag kan läsa mig till så ska du i första hand försöka få en anställning i sex månader, därefter tas det ställning till om du kan vara berättigad till starta eget-bidrag”.
Jag har inte svårt att få jobb då min kompetens är efterfrågad, bl a har jag nyligen blivit headhuntad och erbjuden jobb. Med anledning av detta sa arbetsförmedlaren att jag med största sannolikhet inte kommer att ha möjlighet att ta del av starta eget-bidraget.

Jag är intresserad av din syn på saken, delar du hennes bedömning?
Vet du om det har skett några regelförändringar de senaste fem åren sedan min fd kollega fick starta eget-bidrag? Eller hade han kanske bara tur i vilken handläggare han träffade?

Ser fram emot återkoppling :slight_smile:

/ Tomas

1 gillning

Hejsan!
Vad spännande att du är på väg att starta eget.
Jag jobbade 8 år (2014-2022) med starta-eget på Arbetsförmedlingen och att bara säga upp sig, visa en affärsplan och sen, efter 10 veckor få starta-eget-bidrag (SEB) har inte varit en normal handläggning.
I din kollegas fall så måste han ha hittat någon som inte kunde regelverket eller ens vara i närheten av det alternativt att det finns förutsättningar som vi inte vet om.

Men, om vi bortser från din f.d. kollega.

Jag kan hålla med handläggarens bedömning att om du har erbjudande om arbete så är inte SEB för dig.

Du har säkert redan kollat kriterierna på hemsidan:

Det har och kan ändras vilka som kan få stöd. Ibland är det långtidsarbetslösa och ibland även nyinskrivna men möjligheten till arbete har alltid stått fast. Kan man lätt få arbete är egentligen inga stöd aktuella.
Man kan alltså vara nyinskriven men av olika anledningar redan vid inskrivningen komma med orsaker som t.ex. funktionsvariationer visa på att möjligheten till arbete är mycket liten, då kan SEB vara möjligt redan vid starten.

Vill du få veta mer exakt behöver du kontakta ditt lokala kontor eftersom det är de som handlägger SEB. Det kan ha kommit nya öppningar eller andra förändringar i regelverket nyligen som jag inte har koll på.

Lycka till!

2 gillningar

Mest av nyfikenhet, hur stor andel av de företag som starts med hjälp av detta bidrag finns kvar 3 år senare och drivs på egna meriter, alltså utan ytterligare bidrag?

1 gillning

Det är inte helt lätt att ta reda på. Det som AF mäter är status 3 månader efter avslutat program (och det mäts på alla program som AF har) och då är det runt 75-80% som fortsatt har eget företag. Hur mätningen rent praktiskt går till vet jag inte. Kan vara så att man helt enkelt mäter om personen är kvar som inskriven eller inte.
När det gäller just Starta-eget-Bidraget (SEB) så är det ett dåligt mått eftersom många försöker, oavsett hur det har gått, att ändå försöka fortsätta sitt företag.
Som jämförelse så ligger praktik på ca. 15-20%, (har jag för mig) och då räknades det som ett bra program för att få folk i arbete. (Om nu syftet var just det. Ibland kan det vara att lära sig språk, lära sig nya arbetsuppgifter, testa arbetsmarknaden m.m. I systemet går det inte att dela isär syftet utan allt räknades som praktik)

Om vi leker med tanken att man vill veta hur det har gått efter 3 år så kommer problemet med PUL och datainspektionen samt sekretessuppgifter. Man får inte söka på personer i systemet utan att ha ett direkt ärende. Sökningen på 3 månader antar jag att man har giltigt skäl att göra eftersom de resultaten används för att mäta AF verksamhet och vilka program och aktiviteter är bra eller dåliga. Dessutom tror jag att man bara får statistik och inte personuppgifter i de mätningarna.
Sen så går det inte att mäta på ett enkelt sätt vilka som hade en specifik aktivitet för 3 år sen och vad just de gör idag. Det behövs manuellt arbete för detta.

Jag gjorde själv ett försök runt 2018 och kollade de senaste X antal åren via allabolag.se vilka som hade registrerade bolag. Har för mig att jag hamnade på runt 60% hade bolag (en del efter X år och en del efter 1 år) men utan att veta hur det gick för dem, X % fanns inte nånstans men endast 15% var tillbaka som arbetssökande. Den manuella sökningen går inte i dagsläget då reglerna kring datasökningarna ändrades strax efter. Då var det jag som tog alla beslut i ärendena jag sökte på och kunde därför ha tillgång till dem.
Många som har haft SEB vittnar om att de har fått flera jobberbjudanden efter att stödet tog slut, en del startade flera bolag och ytterligare som har anställt flera personer.
Naturligtvis har jag en del exempel som inte alls har gått bra.

2018 var det 6 månaders stöd men under 2021 var det 12 månaders stöd och 2022 tillbaka till 6 månader. Det vore onekligen intressant att få reda på om den dubblade stödperioden gjorde att företagen blev mer stabila. I en normal omvärld kan man nog anta att det skulle hjälpa till men när omvärlden liknar hela havet stormar så är det tveksamt men ändå bättre än om det bara hade varit 6 månader, även under 2021.

Kan skriva mycket om det här =)

2 gillningar

Tack för ett bra och informativt svar!

1 gillning

Hejsan!

Jag vet inte om den här tråden är kvar längre? Hittade den via google. :slight_smile:

Hursomhaver, jag har planerat att starta en ideell förening som från början skulle vara företag men blivit övertygad om att detta passat bättre för det jag ville göra. Jag skulle gärna vilja bygga upp den här föreningen och planerar att ta en månadskostnad för medlemmar och ser att det på sikt skulle kunna vara lönsamt att leva på om allt går vägen. Dock är detta en ideell förening i sådant fall och jag skulle gärna vilja ha samma tid och möjlighet som jag skulle fått som företagare men vet inte om det går (alltså starta eget bidrag) ? Jag tänker att pengarna går ju inte till föreningen utan till mig? Är det ens värt att försöka? Är jag ute och cyklar?

Mvh
Karin S

Hejsan!
Jag jobbar inte längre kvar på Arbetsförmedlingen men de grundläggande kraven kvarstår, vad jag kan förstå.
T.ex. att man måste registrera ett företag när beslutet om stöd är på gång.
En ideell förening är inget företag och då är ett av grundkraven borta. (Tyvärr)
Syftet med bidraget är att hjälpa till i uppstarten av ett företag och som senare ska kunna generera vinst/lön till delägarna.
Att pengarna går till dig stämmer. Tanken är att man inte ska behöva ta ut någon lön de första månaderna.
Mvh
Tommy

1 gillning

Tack för svar! Du tror inte det går att göra undantag om de ser att jag skulle kunna försörja mig på det på sikt? Är det onödigt att ens söka?

Eftersom jag inte längre jobbar på myndigheten så kan jag inte svara att det inte är någon idé.
Man har alltid rätt att ansöka och blir det ett avslag går det att lämna in en omprövning.
Först måste någon göra en bedömning om att det är rätt väg att gå för att lösa din situation (arbetslös).
Sen lämnas en affärsplan och budget in som bedöms utifrån lönsamhet och din möjlighet att driva verksamheten.
Kan man inte visa en budget som går att leva på efter att stödet är slut (oftast efter 6 månader) är det väldigt svårt att få den godkänd.

Ok, jamen då provar jag iaf. Tack för hjälpen!

Hej Tommy,
jag undrar om du vet hur Arbetsförmedlingen beslutar om stöd till start av näringsverksamhet om man redan har ett aktiebolag. Det står att det måste vara avvecklat sedan 1 år tillbaka.
Jag har ett AB som inte haft någon omsättning alls sedan 2017, och jag kommer inte använda detta AB för min nya verksamhet, utan ett helt nytt skapas.
Tror du att de kommer bevilja stödet för mig ändå, eller är det kört?
Tack!

Hejsan!
Nu börjar det bli ett tag sen jag jobbade där (2 år sen).
Den här frågan kom upp ganska ofta. Har man haft företag tidigare är man benägen att återuppta detta senare och ofta så har man inte avvecklat bolaget så till den grad att det är helt likviderat. Man har helt enkelt haft det vilande.
Som handläggare (jag ingick i ett nationellt nätverk för starta-eget-handläggare inom Arbetsförmedlingen) var man lösningsfokuserad och ville göra bedömningen att avvecklat betydde “Ingen verksamhet” men den juridiska avdelningen mer var inne på att företaget skulle ha upphört att existera.
I teamet som jag jobbade med i Stockholm kom vi fram till att om personen kunde bevisa att det inte fanns någon verksamhet sista året så räckte det.
Då uppstod nästa problem, att bestämma vad “verksamhet” betydde.
Efter mycket om och men (samtal med rådgivningen på huvudkontoret) landade vi i att t.ex. månatliga utbetalningar som t.ex. mobil eller bredband inte utgjorde en verksamhet.
Inköp och inkomster var en verksamhet.
(Som bevis kan man t.ex. skicka in senaste boksluten eller inlagan i deklarationen som bevis på att det inte finns någon verksamhet. Har man haft ett AB är bevisläget enklare eftersom det ska in ett bokslut varje år. )
Vi fick alltså göra en bedömning från fall till fall.
Att du inte ska använda befintligt bolag till den nya verksamheten spelar ingen roll utan det som räknas är om du är en aktiv företagare redan nu eller inte.

Sammanfattningsvis.
Svar: Det beror på.

Ring till Arbetsförmedlingen och fråga. Den du kommer fram till kan troligen inte svara utan återkommer i frågan alternativt kopplar dig vidare.
Du får gärna höra av dig om hur det går.

Hur gick det?
Jag är nyfiken.
Du får gärna skicka ett privat meddelande om du inte vill svara här.

Hej, jag ringde och snackade med arbetsförmedlingen som svarar väldigt generellt och hypotetiskt (egentligen läser upp det som står på deras hemsida). För andra frågeställningar så hänvisar de till den som ska ha hand om mitt specifika ärende. Har möte inbokat i juni. Jag återkommer igen efter mitt samtal med handläggare.

Tjena!

Kan man vara anställd i sitt AB på helgen och ta ut lön, samtidigt som man får bidraget på vardagar?

Hejsan!

Det är egentligen en fråga för Försäkringskassan eftersom det är de som beslutar om nivån på ersättningen och bestämmer reglerna kring detta. Tar du ut lön kan ersättningen påverkas.

Men det här är mina tankar:

Beslut om stöd är på 100% (om du inte av någon anledning t.ex. sjukdomsbild kan jobba 100%) och gäller dig som anställd i det egna bolaget (vid AB). Du jobbar alltså 100% och får bidrag 100%. Att du sen både får stöd 100% samtidigt tar ut lön är väldigt tveksamt men som sagt en fråga för F-kassan.

Gäller det ett redan befintligt aktivt företag så kan du troligen inte ens få bidrag.
Från AF’s hemsida:

• Du äger inte redan ett företag, är inte VD, styrelseledamot eller firmatecknare. Om du har haft ett företag tidigare måste det vara avvecklat sedan minst ett år tillbaka.

Gäller det ett företag som du startar upp och samtidigt får bidrag för så är tanken att man under bidragsperioden inte ska behöva ta ut någon lön. Under mina 8 år som jag jobbade med starta eget inom AF stötte jag kanske på 2-3 personer som efter nån månad avsa sig bidraget för att istället ta ut lön från bolaget. Det var både enklare (inga papper som ska in till F-kassan och inga mer kontakter med AF som t.ex. aktivitetsrapporter m.m.) och mer lönsamt.
Det är alltså ytterst ovanligt att man har en så bra affärside så att man redan inom 6 månader kan ta ut lön. Men har du det så grattis! =)

Om jag ska vara jobbig så är mina tankar så här…
Om du startar ett så lönsamt bolaget så kanske du inte ens behöver bidraget?
Tanken med bidraget (skattepengarna) är att de ska gå till dem som behöver det, för att våga och kunna ta steget till eget företagande.
Inte till den som vill ha så mycket pengar som möjligt och försöka “lura” systemet.

Hör gärna av dig om hur det går för dig!
Är alltid nyfiken på nya företagare. =)

1 gillning