Om man startar med enskild firma får man behålla stödet och det man tjänar i firman.
Update på detta är väl egentligen inget… Har pratat och mejlat med ca 5 olika personer på Arbetsförmedlingen och ingen av dem kan svara på hur det funkar med stödet till näringsverksamhet. Ingen vet heller vilken avdelning som hanterar det eller vem de ska hänvisa till. Det har tagit dem en månad att endast registrera mitt ärende. Har alltså inte ens fått någon som tittar på det ännu, och ingen har svarat på mina mejl (men de har tagit emot dem).
Jag har fått några indikationer på hur det kanske kan funka, men sedan har någon annat gett motsatt information. Så, jag vet lika lite nu som för 2 månader sedan…
Stort tack för ditt utförliga svar trots att det inte egentligen är ditt område.
Jag har ett lite annat perspektiv på det hela.
Min affärsidé är ganska så binär. Antingen har jag uppdrag (konsult) eller så har jag det inte. Antingen tjänar jag pengar eller så tjänar jag noll.
Så för att våga fortsätta att bygga upp min kundkrets är bidraget av största vikt, även om jag för tillfället tjänar mycket.
Jag jobbar hårt även på helgerna och tänker då att det borde vara skäligt med en lön också.
Försäkringskassans kundtjänst har bekräftat att det borde vara ok. Detta eftersom aktivitetsstödet bara gäller måndag till fredag. Men om jag kan lita på dem i slutändan känns oklart.
Dessutom finns det ju inga regler som säger att företag som blev lyckade måste betala tillbaka bidraget. Så pengarna hamnar förr eller senare i ägarens ficka oavsett. Och, som sagt, med en enskild firma får man både bidrag och intäkter samtidigt.
Stämmer.
Det grundar sig i att om man har enskild firma så tar man inte ut nån lön utan man behåller vinsten, vilket inte ska påverka ersättningen.
Det är väl bäst att lägga till att det ändå är F-kassan som bestämmer detta men det var informationen vi på AF fick, på min tid. Kan ha ändrats nu.
När ansökan görs förutom de hårda fakta du presenterar, finns det något i motivering som kan påverka beslutet såsom visionen ”får jag bidraget kan det hjälpa mig att bygga ett företag och kunna anställa arbetslösa ungdomar” eller liknande?
Hej.
Jag fick stöd under 2021, under 1 år.
Jag hade ett avtal med ett företag så jag fick mitt stöd och utöver det tog jag ut en lön varje månad i boalget.
Nu verkar det som om att detta inte var tillåtet då försäkringskassan nu kräver uppgifter från mig.,
Stämmer det att man ej får ta ut lön från bolaget när man får detta stödet?’
Tacksam för svar
Jag har egentligen ingen aning men jag hoppas verkligen det…
Fast pengarna är ju bolagets så det är ju ingen som förlorar på det bara för att man lyckas bli framgångsrik tidigare än tänkt? Pengarna man får i lön är ju i bolaget oavsätt
Och förutom lön från ett förhoppningsvis framgångsrikt bolag vill du även ha bidrag som vi andra skattebetalare är med och finansierar. Eller missförstod jag dig?
Hade träff med Starta eget-folket på Arbetsförmedlingen idag. Det är sex månaders ersättning från Försäkringskassan och du får inte samtidigt ta ut lön eller annan kompensation från bolaget. Däremot kan du plocka pengar från bolaget efter de sex månaderna som programmet pågår.
Funderar lite på vad som är bäst rent redovisningstekniskt med enskild firma. Säg att jag startar enskild firma nu 1 oktober, så är får jag ju inkomster som går ut till mig 31 december. Eller har jag missförstått? Funderar på periodiseringsfond eller möjligen förlängt räkenskapsår. Någon som fått detta att fungera? Vill inte behöva betala tillbaka till Försäkringskassan…
Nej, är det korta svaret.
Bedömningen är utifrån lönsamhet.
Tar man ut lön från AB kan det påverka F-kassans utbetalningar. Det jämnställs då (från F-kassans sida) med att vara anställd. Har man enskild firma tar man ut vinsten vilket inte kan räknas som lön och i förlängningen inte påverkar utbetalningarna.
Det här är F-kassans regelverk och inget som Arbetsförmedlingen styr.
Reglerna kan dock ha ändrats sedan jag jobbade.
Oavsett stöd eller inte brukar det väl vara brukligt att ha förlängt räkenskapsår i början. Slippa bokslut redan efter 3 månader.
Precis, jag fick det rådet av min redovisningsbyrå (= min fru). Jag så förra gången jag startade företag i slutet av året.
Hej Tommy!
Har fattat att det var ett tag sedan du jobbade på AF, men jag har ändå ett par frågor som du kanske har svar på.
Om du får bidraget godkänt, finns det något krav på att ha företaget aktivt om det visar sig bli en flopp efter/under de 6 månaderna du fått beviljat?
Om du får bidraget godkänt, får man det utdelat i klumpsumma (som jag läst på verksamhet.se) eller betalt månadsvis som jag fått intrycket av via den här tråden? Och ifall du får det månadsvis, är det ändå garanterat 6 månader?
Sista frågan: Eftersom att det är outsourcat till EG.se får man att mail där du måste svara på fråga och “intervjun” varar i ca 15 minuter och kallas för “starta eget bedömning” inom 5 dagar. Vad är detta för något och vad är det till för?
Tacksam för alla svar jag kan få. Mvh J
Hej J,
idag fick jag slutgiltigt godkännande att starta eget istället för att söka arbete. Jag ansökte 26 juni och fick godkänt 4 oktober, det tog alltså ca 3,5 månad.
För att få stödet måste du driva företaget, men du kan antagligen lägga ner bolaget tidigare och avbryta bidragsprogrammet. Då går du tillbaka till arbetssökande om jag förstår det rätt, och för att få ersättning från A-kassan istället måste du avveckla företaget.
Du ansöker retroaktivt från Försäkringskassan varje månad. Alltså inte klumpsumma.
Intervjun är väldigt basic och frågorna som ställs har du egentligen redan besvarat i affärsplanen vid ansökan. Vet inte varför de frågar om uppgifterna igen, men det är inga konstigheter med “intervjun” (en AI-robot som läser upp frågor och du skriver in/väljer svar).
Angående att få bidrag om man redan har företag så går det bra, så länge företaget inte varit verksamt de senaste tolv månaderna (man styrker detta med kontoutdrag från banken). Jag fick godkänt med mitt AB som är 5 år gammalt.
Lycka till
Tack för svar…
För min del gick det betydligt snabbare! Jag fick godkänt knappa 4 veckor efter att jag skickat in affärsplan och budget. Nu inväntar jag samtalet som ska bekräfta vilken summa och när jag får utbetalningar.
Men en fråga kvarstår ändå hos mig; bidraget är ju till för att “komma på fötter”. Med andra ord borde jag ju kunna kör på så länge jag kan, oavsett vinst i företaget säg de första sex månaderna åtminstone (så länge jag kan gå runt på AFs bidrag)? Varför skulle man vilja lägga ner innan dess?
Jag har vart fast anställd på ett företag i ca 15 år, så anledningen till min fråga är helt enkelt den stora risken jag inte är van vid. Jag vill veta och kunna planera efter värsta tänkbara scenariot.
Låt säga att man får bidraget, hur mycket pengar kan man få om man tjänat 47000kr vid senaste anställning?
Kan man även få ersättning från ev ”inkomstförsäkring” man har via fackanslutning?
Citat
Låt säga att man får bidraget, hur mycket pengar kan man få om man tjänat 47000kr vid senaste anställning?
Kan man även få ersättning från ev ”inkomstförsäkring” man har via fackanslutning?
Jag har varit med om att en del har fått det och andra inte. Det beror på vad det står i ditt försäkringsavtal, det finstilta.
Det kan t.ex. vara så att du ser redan efter 4 månader att det inte alls kommer att gå och du har fasta kostnader (t.ex. hyra) som du behöver avsluta i tid. Ingen idé att dra ut på eländet de sista månaderna.
Man kanske även hade en stor kund på gång som var “säker” men som när det blev skarpt läge inte var villig att köpa dina tjänster.