Ingen lön får betalas ut till den som får bidraget, hur är det med pensionsavsättningar, är det ok att göra under tiden man får starta-eget-bidrag?
Nu är jag sent på det.
Men eftersom man inte betalar ut lön så är det en stor risk att dessa inte är avdragsgilla. Med andra ord ska du inte utföra pensionsavsättningar. Bättre att vänta tills det att du betalar ut lön.
Generellt rekommenderas att lägga pensionen i en KF i bolaget, det borde inte finnas ett hinder för den formen av pensionsavsättningar ![]()
Kan man starta upp sitt vilande bolag efter 1 år och få stöd? Om man skiftar inriktning.
Kan man starta upp sitt vilande bolag efter 1 år och få stöd? Om man skiftar inriktning.
Nu börjar det bli några år sen jag jobbade på AF men jag utgår från att de grundläggande reglerna är kvar.
Det korta svaret är ja.
Det långa svaret är att du behöver visa att företaget har varit vilande. Sen är det kanske inte helt enkelt att visa nåt som inte finns. T.ex. kontoutdrag från företagskonto (om det fanns nåt sånt när företaget var aktivt) som visar att det inte har varit någon aktivitet på minst ett år.
Eller utdrag från Skatteverket att företaget inte har haft moms eller/och F-skatt senaste året.
Om du sen får stöd eller inte är en annan fråga beroende på affärsidé och om den är nåt du kan leva på, men söka går alltid.
Det som är viktigt är att du inte aktiverar någon F-skatt eller momsregistrering innan beslutet om eventuellt stöd är klart.
Rent praktiskt så kan man söka om stöd även om man upptar en tidigare verksamhet. Du behöver då visa varför det lades ner senast och varför det ska gå nu.
Men ta dessa frågor med den handläggare du får. Tyvärr varierar kunskapen om Starta-eget-bidraget bland handläggarna.
Funderar, är det alltid 6 månader som gäller om man blir beviljad stöd? Eller finns det möjlighet till förlängning som det fanns under pandemin?
Det är på 6 månader.
I dagsläget finns ingen möjlighet till förlängning.
Har du någon funktionsnedsättning (dokumenterad hos AF) kan det vara möjligt med 10 månader.
Här hittar du info:
Starta Eget via AF