SGI och tjänstledighet för att starta eget

Är småbarnsförälder och har tankar på att ta tjänstledigt för att starta eget. Undrar dock hur min SGI skulle påverkas av detta. Hittade nedan hos fk men inte mycket mer:

“Tjänstledig. Din SGI är skyddad i tre månader från att du tar tjänstledigt. Vad som händer därefter beror på varför du är tjänstledig. Du ska i alla fall ha någon typ av sysselsättning, exempelvis vara arbetssökande, studera eller få sjukersättning eller föräldrapenning.”

Inte helt lätt att komma fram hos fk i dessa dagar så därför tar jag upp frågan här. Någon som har koll eller erfarenhet om vad som händer med min SGI?

Om du startar ett nytt bolag “skyddas” din SGI i tre år, dvs den beräknas för en genomsnittsinkomst inom din nya sysselsättning. Skyddet går dock bara att använda EN gång (vet jag av egen erfarenhet). :slight_smile:

1 gillning

Intressant. Kan du dela med dig något mer kring detta? Det är ingen begränsning jag hört talas om tidigare.

(Anställning => Nystartat bolag => Nystartat bolag => … tänker jag så klart inte borde fungera)

Jag startade ett AB -06 som gick bra redan från början (visste knappt vad SGI var då). Härom året sålde jag min del och startade en enskild firma. I samband med detta hade jag kontakt med försäkringskassan som berättade att jag redan använt min ”SGI-save” iom uppstarten av första firman. Har inte dubbelkollat påståendet dock. :slight_smile:

Hade tänkt använda min befintliga enskilda firma men då verkar inte det vara ett alternativ iom att den har flera år på nacken. Går dock i tankar om att göra om det till ett ab, gör det att min SGI blir skyddad i tre år?

Såg nedan citat från den länkade sidan:
“får du under de första tre åren en SGI som motsvarar den som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha fått.”

Hur/vem avgör vad min SGI bör motsvara?

Tveksamt om det funkar, men jag har som sagt inte dubbelkollat med försäkringskassan. I ditt fall skulle jag plocka upp telefonen och fråga. :slight_smile: