SGI och uppbyggnadsskede

Har nyligen blivit varslad och funderar på att ta tillfället i akt att satsa fullt ut på min sidoverksamhet. Har dock en hel del föräldradagar sparade och barn nummer två på väg och skulle där med vilja skydda min idag relativt höga SGI.

Läst mig till att det finns något som heter “uppbyggnadsskede” men den infon jag hittar om det är vagt. Exempelvis:

“Det innebär att du får minst samma SGI och minst lika mycket i ersättning som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft.”

Jag menar som egenföretagare innefattar mina arbetsuppgifter allting från att tömma sopor till att sköta bokföring.

Någon som har erfarenhet kring hur det här med uppbyggnadsskede konkret fungerar och hur nivån på SGIn sätts?

Såsom jag tolkat det så sätts SGIn utifrån medellönen för en anställd i motsvarande branch, dvs startar du företag inom snickeri så sätts din SGi baserat på vad en snickare tjänar, är du inom IT så baseras det på vad en mjukvaruutvecklare har osv…

1 gillning

Spännande med satsning på din sidoverksamhet och grattis till barn nummer två!

Mitt tips är att ringa till Försäkringskassan och fråga hur det fungerar, de är duktiga på SGI med tillhörande regelverk!

1 gillning

Det stämmer, precis så funkar det.