Har AB och väntar barn #2 inom en inte alltför avlägsen framtid. Har gjort ganska bra vinst och funderar på om vi skulle kunna periodisera delar av vinsten från i år för att vara med ledig med bibehållen lön under delar av småbarnsåren. Om jag jobbar så lite att jag går back under 2026 och återför en del av vinsten då, skulle jag väl kunna kvitta förlust mot vinst? Då skulle jag/vi kunna spara lite föräldradagar ett tag utifall att marknaden skulle bli sämre och bolaget inte går så bra. Under förutsättning att det går hos försäkringskassan.
Lite “ifs and buts”, men är det någon som tänkt liknande, eller kört något liknande? Eller missar jag någon vital del som gör att det inte alls går att tänka såhär?
Absolut kan du det, precis det periodiseringsfonder är till för. Tänk att i ett litet företag kanske företaget överger ett dåligt år genom att inte ta ut någon lön, i ett större företag kommer ingen anställd jobba gratis och således kommer man behöva tillföra pengar för att bedriva verksamheten (betala löner) och då passar det såklart att ha obeskattade reserver
En till parameter är att du måste skydda din SGI. Och för att göra det behöver du jobba eller ta föräldrapenning minst 5 dagar per veckan. Vad du tar i lön spelar ingen roll.
Hade jag varit du hade jag tagit ut FPn så snabbt som möjligt för att få det överstökat. För att sedan strunta i att skydda SGIn ett par år när de är små. Jag lade överdrivet mycket tid på att planera mitt uttag av FP. Och det sket sig ändå och jag råkade nolla mig. Som tur var kunde maken ta ut resten.
Om man utgår från att den som skrev tråden är egenföretagare är man ju inte ledig på samma vis som en annan person vid föräldraledighet, det är svårt att stänga ett företag i typ 390 dagar eller vad som nu är max som en enskild person kan ta ut.
Då är det bättre att ta ut alla dagar på ett bräde då man har SGI även om man inte ens är föräldraledig för at maximera föräldrapenningen. Om man sedan jobbar är det ju möjligt att bara spara pengar i bolaget, ta utdelning samt använda sig av periodiseringsfonder.
Exempelvis kan man ju ha full föräldrapenning samt full aktieutdelning till schablon som blir typ 320 000 kr eller någonting från och med detta år.
Nej. Precis som anställda måste man skydda SGI för att inte bli nollad. En SGI baserar på vad man skulle ha tjänat om du jobbat. Får du ny fastanställning får du SGI-nivå enligt nya lönen från dag ett. Har man varierande lön eller är egen så tittar Försäkringskassan på historisk lön istället på framtida lön eftersom du inte har ett avtal med lön som vanliga anställda.
Också värt att komma ihåg är att har man nystartat företag så är SGI säkrat i tre år oavsett om man tar lön eller ej:
”Om du har ett nystartat företag och låga inkomster, kan du under de första tre åren få en SGI som motsvarar den som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha fått. Det kallas för uppbyggnadsskede. Det är Försäkringskassan som beslutar om du har rätt till ett uppbyggnadsskede. Kravet är att du har börjat arbeta i ditt företag för att få rätt till ett uppbyggnadsskede.”
Intressant, det visste jag inte. Har många i min bekantskapskrets som arbetat som aktiva delägare i mindre bolag samtidigt som de fått föräldrapenning. Det har varit allt från att de behöver åka iväg en hel dag (och mor- och farföräldrar fått ta hand om avkomman) till att man behöver vara med på lite möten kvällstid osv.
Men då förmodar jag att om man tar ut föräldrapeng 5 dagar säg måndag-fredag är det väl helt OK att jobba aktivt i ett bolag lördag-söndag?
Det är väl rätt uppenbart att förutsättningen för föräldrapenning är att man inte kan jobba eftersom man är hemma och tar hand om sina barn. Det fuskas antagligen rätt mycket med detta, folk har barnen i skola eller på fritids och/eller jobbar/sjukskriver sig och tar ut fp samtidigt. Själv har jag gett majoriteten av dagarna till min fru eftersom hon inte är egenföretagare som jag.