Maximal föräldrapenning som egenföretagare?

Jag har inga barn i nuläget och har funderat på att inte ta ut lön ur mitt aktiebolag och vet att en av fördelarna man förlorar med att inte ha lön är att man inte får en inkomstbaserad föräldrapenning. För att citera försäkringskassan:

“Du får knappt 80 procent av din inkomst om du tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan, men maximalt 1 218 kronor per dag.”

Detta ger alltså 8 526 kr per vecka (före skatt?) och denna inkomst beskattas sedan enligt skattetabell för kommunalskatt?

Sedan står det:

" Om du har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen

Föräldrapenning som baseras på din inkomst kallas för föräldrapenning på sjukpenningnivå. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en årsinkomst på minst 85 000 kronor i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga."

Vad menas här, för att maximera SGI tittar de då på årsinkomst eller vad och hur fungerar detta för egen företagare då jag inte arbetar “dagar i följd” på det viset. Jag kan ju välja att ha noll löneuttag och ändå jobba etc.

Kan man då i teorin ta ut 576 000 kr i lön som engångssumma dagen innan barnet föds för att maximera SGI?

Året innan du går på föräldraledighet, de kollar ju taxerad inkomst i senaste godkända deklaration.

Alternativt fördela lönen de senaste 240 dagarna med rimliga månatliga uttag.

Alternativt kontakta försäkringskassan, du kan ju vara anonym…

Föräldraledigheten kan man väl köra utspritt över fler år? Säg följande exempel:

Inkomstår 2024: Jag tjänar 10 miljoner i inkomst av tjänst (dvs. garanterat max SGI hur man än vrider och vänder på det

Inkomst år 2025: Ett barn föds och jag är ledig och jag tar 10 föräldradagar, har ingen annan lön under året

År 2026: Jag tar ut 60 föräldradagar, vad blir ersättningen på dem?

SGI bestäms när du första gången tar ut föräldrapenning. Sedan är det SGI giltigt i 12mån om du inte tagit ut minst 5 dagar i veckan.

Har mer än 12 månader gått så gör försäkringskassan ett nytt beslut om SGI utifrån aktuellt inkomst. I exempelfallet tittar de då på dels vad du själv uppger att du har för inkomst, men framförallt om den inkomsten är rimlig i förhållande till vad du deklarerade året innan, dvs de uppgifter som finns hos skatteverket.