Hur mycket lön behöver jag ta ut 2026 för max SGI?

Är egen företagare och ska få barn i juli 2026. Har minst 10 år bakom mig med lön som ger maximal SGI och likaså hade jag 2025.

Jag har dock inte tagit ut någon lön ännu under 2026 och hade helst velat slippa det då jag tänkt gå i någon slags hybridfire där jag lever på utdelning enligt schablon 3:12 samt privat avkastning. Jag planerar alltså att ha 0 kr i deklarerad inkomst av tjänst.

Jag hade tänkt ta ut all föräldraledighet direkt så länge jag får utbetalning enligt max SGI men här blir jag inte riktigt klok på hur SGI beräknas och när? Om jag ansöker om föräldrapenning i juli i år och inte har haft någon inkomst under 2026 men har max SGI under 2025 hur bedömer då försäkringskassan? Går de på “föregående” år eller vill de exempelvis ha underlag från det nuvarande året?

På försäkringskassans hemsida står det:

Vad räknas som inkomst?

Din SGI baseras på de inkomster du har under ett år och på din årsarbetstid. Årsarbetstiden kan vara i dagar eller timmar, beroende på hur din arbetsgivare gör löneavdrag när du är sjuk.

Ska jag då tolka det som att de tittar på föregående års deklaration? Förstår inte heller det här med “årsarbetstid” då jag som egenföretagare inte rapporterar in någonting sådant, det enda jag rapporterar in är ju min utbetalda lön.

Tacksam för vägledning i denna “djungel”

Din SGI sjunker om du inte tar ut lön, det är inte förra året som Försäkringskassan tittar på.

Försäkringskassan kan via uppgiftsutbyte med Skatteverket ta del av:

• Arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) – månadsvis rapporterad bruttolön och förmåner.

• Kontrolluppgifter/årsinkomst (historiskt).

• Uppgifter om F-skatt/FA-skatt m.m.

Sedan 2019 rapporteras lön månadsvis i AGI, så det finns månatliga uppgifter att tillgå.

Så för att förtydliga, du kommer redan nu ha sänkt SGI om du har avstått lön. Försäkringskassan kommer med största sonnolikhet göra en ny SGI beräkning i samband med ansökan om föräldrapenning.

Min starka rekomendation, ta ut lön så att du skyddar din SGI. Försäkringskassan brukar vara bra att prata med så slå en signal.

1 gillning

Jag rapporterar inte AGI utan rapporterar enligt säsongsanställning eller vad det kallas just för att slippa skicka in uppgifter varje månad. Jag tar även ut min lön i klumpsumma i december varje år (och rapporterar in det i januari) året efter.

Vilket betyder att i juli har jag inte “avstått” lön då året helt enkelt inte är klart ännu.