Jag har drivit aktiebolag ett gäng år vilket var både givande och krävande, men valde för drygt ett år sedan att istället ta en anställning med en ganska blygsam lön. Aktiebolaget har jag kvar men det har inte varit någon verksamhet i det sedan dess. Dock finns en del kapital kvar i bolaget.
Nu har jag blivit förälder och undrar helt enkelt om jag inför kommande föräldraledighet kan öka min SGI genom att ta ut lön från bolaget. Poängen med det vore förstås att komma upp till taket för föräldrapenning.
Är det möjligt och framför allt tillåtet att göra så? Behöver jag i så fall dra igång någon verksamhet i bolaget och åta mig externa jobb eller kan jag bara börja betala ut lön från det kapital som finns i bolaget? Behöver jag göra löneutbetalningar under någon viss tid innan det kan påverka min föräldrapenning?
Pengarna i bolaget är redan skattade med bolagsskatt så att ta ut lön och betala löneskatter blir en dubbelbeskattning, räkna på om det verkligen är värt att göra så för att öka den modesta föräldrapenningen.
Om frågan är ”kan jag använda bolagets pengar för att betala in arbetsgivaravgift på X kr lön för att höja min SGI, men inte ta ut någon faktiskt lön”, så är svaret ja. Du kommer behöva betala 31,42% arbetsgivaravgift samt skatten på lönen (även om du inte på riktigt tar ut någon lön, mer än skattar för den), säg ca 25%. SGIn höjs, men det blir ju rätt dyrt. Är det lagligt? Ja visst, staten har fått in sina pengar och att du väljer att låta själva skattade lönen stå kvar i bolaget som en skuld till dig är ju en ensak mellan dig och ditt bolag.
Räkna på om föräldrapengen du kommer få ut kommer vara så pass stor att det inte blir en förlustaffär. Jag skulle tro att det är bättre att dela ut pengarna istället. Då är skatten bara 20%. Bolagsskatten är ju redan betald.
Beror förstås på hur länge du skall vara föräldraledig om du går + på upplägget.
Fråga försäkringskassan om det räcker med endast en månadslön från AB innan SGI beslutet eller om det finns krav på längre återkommande lön.
Jag har för mig att det kommer ändring under slutet av året / början på nästa då man beslutar SGI och A-kassa på taxerad inkomst året innan. Det är ju rimligt kan jag tycka.
Det finns obeskattade pengar som kan tas av, något jag la undan just för möjligheten att dryga ut framtida lön. Så det kommer absolut att löna sig.
Frågan är helt enkelt bara om det är tillåtet att börja avlöna mig själv utan att jag egentligen gör något arbete i företaget, med enda anledningen att få ut mer föräldrapenning. Och isf om det finns några krav avseende tid för detta.
Hur kan de vara obeskattade? Periodisering är ju bara uppskjuten skatt så lyfter du dom pengarna till beskattning för att sedan ta ut lön blir det ingen skillnad.
Jag har en faktura åt en kund för utfört arbete förra året som ännu inte skickats ut. Jag känner kunden väl, han hade inget emot att fakturan kom senare och jag avvaktade gärna med den just för att jag ville ha pengar som kom in detta år. Om jag ville ta ut lön. Vilket jag nu kanske vill
Men det hör inte riktigt till saken. Min fråga gällde om mitt upplägg för att öka på föräldrapenningen är tillåtet, och isf under vilka omständigheter. Någon som har någon liknande erfarenhet?
Jag har svårt att tro att det inte skulle vara tillåtet att ta ut lön ur sitt eget bolag när man vill, såvida det inte handlar om att tömma bolaget med syftet att försätta bolaget i konkurs.
För att balansera upp ett negativt resultat. Så visst, om du tar ut lön utan att ha i intäkter kommer resultatet bli negativt och du kan återföra obeskattade reserver och därmed minska genomsnittlig skatt över tid. Men för att få några extra korvören ur föräldraförsäkringen låter det väl komplicerat.
Jag förstår verkligen inte, varför är det komplicerat? I TS fall så är det väl ett utmärkt tillfälle att återföra en redan periodiserad summa och betala ut denna som lön?
Din SGI beräknas utifrån din sammanlagda arbetsinkomst. De skall dock räknas som stadigvarande inkomster så se till att ha minst 6 månader löneutbetalningar gjorda.
Men TS nämner inget om periodiseringar, utan att få in en uppskjuten fordran i bolaget och sedan använda den för löneuttag för att i sin tur höja SGI. Svårt att säga om det är rätt tänkt med tanke på att vi inte vet beloppen och hur det står sig mot att dela ut ur bolaget istället.
har alltid gjort så. det är för att jag nu har bolaget kvar som i TS fall. Hyr tex ett förråd som kostar och tar lite lön osv. Skönt med obeskattade reserver, det blir ju billigare än att beskatta för länge sen. Pengarna är kvar och kan jobba och drar också ner summan som skulle beskattas.
Rent bokföringsmässigt ska det egentligen tas upp i föregående års bokslut även om det faktureras i detta år eftersom arbetet utfördes förra året. Om du är rädd för att bryta mot regler avseende vad som är tillåtet eller ej, så är det nog på en sån sak det ska fokusera på och inte om du får ta ut lön eller ej.
Med det sagt, du kan ta ut lön utan att utföra något riktigt arbete, så länge du skattar korrekt vilket du ju kommer göra. Staten skiter helt i vad du utför för arbete (eller inte utför), bara skatten kommer in. Förutom när du fakturerar, för då spelar det roll >när< arbetet utfördes, så det faktureras i rätt år. Men… även det är ju tämligen riskfritt att tänja på.
Eftersom mitt bolag inte hade mångmiljonomsättning så kan jag använda förenklade bokföringsregler och boka enligt kontantmetoden, så såvitt jag förstått gör jag inget fel där heller med att skjuta upp fakturorna.