Anställd + eget AB. Lön eller utdelning?

Hej!

Jag har under en längre tid drivit konsultverksamhet i ett aktiebolag men nu istället blivit anställd och har företaget som bisyssla och gör ca 200’ netto i vinst per år. I bolaget finns en del sparade vinster i en KF, periodiseringsfonder och utdelningsutrymme sedan bra år tidigare.

Som anställd tjänar jag runt 35’. Har inget akut behov av mer än så för hushållsbudgeten men det är väl aldrig fel.

Hittills har jag tänkt att det bästa är att ta utdelning enligt förenklingsregeln jag låg skatt men har börjat fundera på om det inte är bättre/förmånligare att ta ut lön upp till gränsen för statlig skatt istället pga avsättning till allmän pension? Sen spara ev överskott i bolagets KF för lön längre fram för en regnig dag eller så?

Eftersom jag redan är anställd på 100% så påverkas som jag förstått det inte min SGI eller låneutrymme hos banken om jag får lön från bisysslan också.

Nån borde ha räknat på det här :slight_smile: Tack på förhand!

Vad är ditt mål med optimeringen?

Kalkylen över minst skatt nu är ju lätt att ta fram även för dig, men “det bästa” borde väl bero på lite fler parametrar. Du nämner t.ex. avsättning till pension och hur viktigt det är beror ju bland annat på hur mycket sparande du redan har till gamla dagar. Tja, hur länge du har kvar till pensionen och vilken pensionslöning du har i anställningen borde också påverka. :slight_smile:

Tack för svar, hjälp mig gärna tänka lite mer :slight_smile:

Har ca 20 år dit och ett ganska bra utgångsläge med del sparat i ladorna både privat och i bolaget.

Har tjänstepension motsvarande 10% från anställningen (lite förenklat, men det är ett speciellt pensionsavtal).

Målet är väl nåt i stil med att spara till att kunna gå i pension vid 60-årsåldern utan att behöva snåla allt för mycket på vägen.

Som jag förstått är generella rekommendationen att ta lön upp till PGI eller statlig skatt, det som är lägst. Min rekommendation är att använda periodiseringsfonder som buffert till lön och ta ut all vinst som utdelning, annars blir du dubbelbeskattad; ingen mening med att betala både bolagsskatt och löneskatterna.

Din SGI bestäms på din totala inkomst av tjänst. Tar du ut en lön ur företaget så är det alltså summan av båda lönerna som blir SGI-grundande, upp till taket.

Kreditupplysning görs på din totala inkomst av tjänst. Det avgör kreditutrymme för eventuella blancolån, kreditkort eller bolån som du potentiellt vill ta de kommande åren.

Summa summarum så låter det som en bra idé att ta ut en lön ur företaget upp till PGI elletr brytpunkt för statlig skatt.

Tack för svar. Då har jag antingen missförstått eller blivit felinformerad tidigare. Men bra, det gör det ju lite tydligare.

Gällande underlag för beräkning av låneutrymme så är jag rätt säker på att banken jag pratade med senast bara ville räkna inkomsten från min heltidsanställning med resonemanget att det inte är hållbart att jobba mer än 100% över tid. Men det kanske ser olika ut hos olika långivare.